Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Jeg var en av de uheldige da jeg var gravid. Mange som har hørt om det, tar det med et skuldertrekk - akkurat som om det ikke er noe spes. OK sykehusoppholdet ble ikke så langt og etter et par døgn var de værste smertene borte, men følgevirkningene for resten av livet er faktisk store! Ingen hormonprodukter resten av livet, medisinering ved sengeleie eller flyturer og et sjansespill om man må opereres..... Ville bare fortelle alle om akkurat bivirkningene av "bare en blodpropp"....
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Ja og daglige blodfortynnende sprøyter i svangerskap Og er du "uheldig" nok å få en propp til er det Marevan daglig resten av livet med alt det medfører. Nei, ikke så ille med en liten blodpropp..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 HI har tydeligvis fått blodpropp i svangerskapet. Alle kan få det. Bruk av p-piller er en vanlig årsak for jenter fra 17 års alderen. Det er dødelig, hvis noen kanskje tror noe annet.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 Jeg har selv hatt blodpropp i ene leggen og begge lungene. Synes ikke det er noen big deal skal jeg være helt ærlig. De langtidsvirknigene du forteller om er jo litt overdrevet. Etter min blodpropp har både fløyet interkontinentalt, hatt lantidssengeleie med påfølgende operasjon, vært gravid og født. Mao mange av de såkalte risikosituasjonene. Har ikke tatt noen ekstra medisiner, med unntak av i 6 uker etter fødsel da jeg tok blodfortynnende. At jeg ikke kan bruke hormonpreparater er jo bare en fordel for kroppen min tenker jeg. Kan ikke se at det er så mye ekstra prakk. Det handler jo mye om innstilling og hvordan man tar det tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Etter så mange blodpropper skulle du strengt talt ha gått på sprøyter i hele svangerskapet, ikke bare 6 uker etter?
Lunapuna1985 Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Håper ingen har et slikt syn på det å ha blodpropp. Har selv et familiemedlem som fikk blodpropp 2 ganger, og etter det må gå på Maravan resten av livet. Han må også bruke noen spesielle strømper rundt begge leggene, for blodsirkulasjonen, hver eneste dag. I tillegg må han ta blodprøve hver 14 dag for å se hvordan ståa er. Normalt er medisineringen greit, men etter ferier, flyturer og slikt er det veldig utstabilt. Du kan nok fortsatt reise med fly, men man skal være forsiktig.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Jeg hadde alle proppene samtidig. Man MÅ ikke gå på blodfortynnende hele svangerskapet selv om det som regel anbefales. Jeg ble fulgt opp på Ullevål av en av norges fremste eksperter og hadde en avtale med henne om å ikke bruke blodfortynnende. Bortsett fra i de første 6 ukene etter fødselen, da risikoen er størst. Jeg har jo hatt blodpropp og vet hva jeg skal kjenne etter av symptomer. 16.07
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Naboen fikk bare en blodpropp i benet under fødsel, har kun ett ben nå. Svigermor fikk også kun en blodpropp i benet, døde.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 Er tydeligvis litt forskjellig alvorlighetsgrad ute å går her. Jeg har fått strenge restriksjoner (jeg som skrev hovedinnlegget). Var heldig og fikk en av landets fremste spesialister som lege da dette skjedde. Jeg gikk på sprøyter i 6 mnd etter fødsel hadde store komplikasjoner i forbindelse med fødsel (kostet meg nesten livet) pga medisineringen. Å ikke kunne bruke hormonprodukter er et skikkelig stort problem for meg ettersom jeg har et veldig blodtap i forbindelse med mens blant annet. Jeg har også et annet helseproblem som lett kunne vært behandlet med hormoner, men som jeg ikke kan ta (noe som kunne gjort meg mer arbeidsfør) Det er bra at andre slipper billig unna, men for meg så er dette i ettertid den mest klønete komplikasjonen av det å ha vært gravid. De andre tilsynelatende mer alvorlige tingene har ikke slike konsekvenser nå i ettertid.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #12 Skrevet 29. desember 2010 Jeg hadde alle proppene samtidig. Man MÅ ikke gå på blodfortynnende hele svangerskapet selv om det som regel anbefales. Jeg ble fulgt opp på Ullevål av en av norges fremste eksperter og hadde en avtale med henne om å ikke bruke blodfortynnende. Bortsett fra i de første 6 ukene etter fødselen, da risikoen er størst. Jeg har jo hatt blodpropp og vet hva jeg skal kjenne etter av symptomer. 16.07
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #13 Skrevet 29. desember 2010 Jeg har protein c?(el d ??) mangel.. Dette er en defekt som jeg muligens har hatt hele livet, men ble oppdaget etter en ma i alder av 40 år. Jeg hadde då gjennom gått et svangerskap, men fikk HELLP-svangerskaps forgiftning i uke 34, og tok da keisersnitt. MA var etter dette svangerskapet.... Jeg har da gått på P-piller i ca 15-17 år, noen av dem med tildels mye hormoner... Burde vært dau!!! VISS jeg ble gravid igjen, skulle jeg ha blodproppsprøyte 2 ganger om dagen?? og spise blodfortynnende ... Sånn elles så lever jeg normalt, men det er vel fordi jeg ikke har spørt fastlegen min om noe mer....(Det var legen på sykehuset som sa det andre!!)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #14 Skrevet 29. desember 2010 aner ikke noe om det du har, men jeg slipper å tygge blodfortynnende nå et par år etter. Sprøyter får man om man er gravid fordi marevan er reine gifta og ikke kan gis til gravide. Sprøytene er helt greie de - de første månedene, men etterhvert begynte jeg å grue meg til å ta dem. De svir litt hver gang..... Jeg hadde søkt meg litt rundt på nett ifht den "lidelsen" du har. Det kan hende det er noe enkelt du kan gjøre for å forebygge helseproblemer senere i livet. Ev. ta opp med fastlegen. NHI.no er en forsvarlig side å gå inn på for korrekt helseinfo.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #15 Skrevet 29. desember 2010 Er ikke dette vanlig ved Leiden mutasjon?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #16 Skrevet 29. desember 2010 Blodpropper kan være dødelig. Hvis de løsner og setter seg fast i hjerne, hjerte eller lunger. Man risikerer også å få slag, da kan man bli lammet i halve kroppen, miste taleevne, bli inkontinent mm. Så blodpropp er farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå