Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg med kalkunen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ALDRI lagd det før, og skal gjøre det på nyttårsaften..

ALLE råd og tips tas i mot med takk, og helst så detaljerte som mulig:-p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker bare prior kalkun. Er sånn rød ting som popper ut når den er ferdig. Eller jeg lager til resten av maten, senker tempraturen å passer den litt ekstra etter den har poppet.

Kok innmaten i ca 1 time, pensle kalkun med en blanding av masse smeltet smør og det kryddere du selv ønsker. Minst hver halvtime under stekingen øser du det som ligger i panna over kalkunene. Hvert 10 min ca etter at den har poppet.

Bruk krafta av innmaten, litt fløte å jevning av maisenamel samt det kalkunen har stekt i å lag saus av

Skrevet

kalkun er LETT, så dette trenger du ikke å grue deg til :)

beregn steketid 30min pr kilo, + at den skal ha en halvtimes hvile etter den er stekt.

sjekk om kalkunen har sånn rød "propp" som hopper ut når den er ferdig, hvis ikke sett inn et steketermometer en plass der det er mye kjøtt (forran på siden av kalkunen) og ta den ut når den når 70 grader.

før du setter den inn smelter du smør som du gnir den inn med. stø over salt og pepper.

snør sammen bena og legg den inn i stekepose. (husk at stekehosen blåser seg litt opp, så du må ha plass i toppen så den ikke kommer i varmeelementene og smelter.

vil du ha stuffing lager du det i ei gryte på sida, og legger inni kalkunen når den er helt ferdig. da er det lettere å steke den gjevnt, så setter den ikke smak på den deilige kraften :)

Når kalkunen er ferdig og skal hvile lager du sausen. smelt litt smør og rør inn mel. pisk inn krafta. ha i salt og pepper litt timian, litt fløte og soyasaus.. den blir fantastisk!!

(for å få mer kraft koker du opp innmaten i ei gryte med ca 5dl vann. la koke i en halv time)

server med masse deilig tilbehør :) kos dere masse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...