mamma_til_prinsesse_og_prins Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Det viser seg at 3 barn , stort hus og 100 % jobb er dårlig deal i forhold til å holde huset i orden Noen som har noen tips til meg , i forhold til lure knep slik at ikke huset flyter , og man tilbringer di få timene man faktisk har etter jobb med barna til å rydde ??? Ønsker meg et strukturert liv
Pippippen Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 vi får det da på et vis til vi. Mitt tips er: Gjør ting med en gang,. og litt hver dag... -Rydd opp etter maten med en gang, ikke la det stå. Rydd av bordet, tørk av, vask opp med en gang dere er ferdig å spise, få ungene til å hjelpe, så går det raskere, og de lærer å få det i fingrene:-) -Legg ting tilbake på plass med en gang, ikke sett de fra deg midlertidig noe sted for å ta det senere. -Vask minst en maskin om dagen, og brett klærne med en gang du tar de ut av tørketromlen, eller tørkestativet. -Ikke nødvendig å vaske gulver så ofte om vinteren, det blir stort sett bare støv ikke møkk. Jeg støvsuger stort sett hver dag, pga bøss og støv (men det blir bare raskt over og tar ikke lang tid) - Microfiber mopp og sprayflaske med kaldt vann, tar "sokkefangerene" (småflekkene av sølt saft osv) - hehe Går over med skikkelig vask en gang i mnd eller no. -Tørker over r vask og do hver dag med tørkepapir og klorspray (har laget min egen blandet vann og klor) gulvet rundt doen og veggen bak. (har en 4,5 åring som ikke helt treffer do enda) hehe så blir det ikke så ille å vaske skikkelig ca en gang i uken. (må legge til at jeg er fanatisk med baderomsvasking da) *flau* Støvtørking får jeg ungene til å hjelpe med, med hver sin microfibervott *hehe* smårydder gjør jeg vel egentlig automatisk gjennom hele dagen(tar med meg ting og putter på plass når jeg går forbi osv... Vet ikke om det er noen tips du kan bruke, men sånn er det her hos oss i alle fall. :-) Vi har ikke stort hus, men ca 155 kvm som vi bor på selv, av huset.
sykkelpumpe Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Vil du flytte hjem til meg;) Vi prøver og blir stadig bedre. Nå har vi laget et lite skjema for hvem som skal gjøre hva, og når. Det dekker ikke alt, men setter mye i system. I tillegg har vi vaskehjelp hver 14. dag. Det "tvinger" oss til og holde huset ryddig, sånn at hun kommer til der hun skal.
Pippippen Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 Hehe,, synes da vi har fått det ok til her i alle fall. Er ikke strøkent til enhver tid, men ligger ikke noe å flyter i alle fall. både jeg og mannen er like , og det er jeg glad for. :-)
mamma_til_prinsesse_og_prins Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2010 takk takk Tror en liste hadde vert lurt ja må vel bare ta meg selv i nakken og få ryddet opp i alle skuffer , skap og kurver . så det blir lettere å finne alt ... Det største problemet er vel egentlig alt tøyet.. Vi har så sykt masse klær , og da "må " jeg ikke vaske så ofte ... Å når jeg endelig må ... Så kommer jeg nesten ikke inn på vaskerommet uten å klattre... Hvor mye klær er det egentlig normalt at en gutt på 1 , en gutt på 3 og ei jente på 4 har ??
lille sprelle Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Skriver ikke noe om alderen på barna, men involver dem! Ganske slitsomt i starten, men etterhvert er det jo hjelp idet. Ikke legg deg med rotete hus. Kjenner til en familie som hadde "oppgaveliste". Alle tok i et tak i 15 min før middag og det gjorde visst underverker (renhold/rydding).
mamma_til_prinsesse_og_prins Skrevet 29. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 29. desember 2010 di er 1 , 3 og 4 .. di to eldste rydder rommene sine , lekerommet , setter inn asjettene og glassene sine i oppvaskmaskinen , bærer skittentøyet til vaskerommet.. osv osv men er sååååå mye annet jeg skulle hatt rutiner på
Pippippen Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 samme gjør våre her, på 7 og 4,5 år. De rydder bort selv, etter mat, og hjelper oss med å rydde av bordet. Men om du tar en maskin om dagen med klesvask, uansett hvor mye klær dere har, så hoper det seg ikke opp.. :-) Sett dere ned og lag en rutine på det.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 Blir helt overveldet over hvor flinke noen er her! Har et tips om sånne engangskluter, det er kjempegreit å ha liggende f.eks. på badet, så kan man dra kjapt over badet mens barna bader. Også har vi en sånn Elektrolux støvsuger som står i et hjørne av kjøkkenet så det er lett å støvsuge opp de verste smulene etter måltidene, pluss at man tar en rask runde der støvet samler seg. Rydd rett etter middag, rydd før dere legger dere. Ryddetid her i huset før barne- tv (minste legger seg rett etter), da får vi bort lekene. Klesvask er en evig runddans, men tørketrommel kunne jeg ikke klart meg uten. La det aldri gå en dag uten at du kjører en vask! Må legge til at det er langt fra strøkent her, men vi prøver! (eller jeg prøver, mannen min er dessverre ikke mye til hjelp)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå