Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #1 Skrevet 29. desember 2010 Jeg er faktisk temmelig skremt over hvor likegyldige mange er til kulda. Det er spreng kaldt her nå, særlig her på vestlandet er vi egentlig ikke vant til så kalde temperaturer. Barnehagen er ute med små barn i -15 grader, det er en natur barnehage i en av nabo kommunene som skryter i lokal avisa at de er ute også når temperaturen er nede i sinnsvakt kalde temperaturer. Man ser det her på nettet også, og det er ofte en lege som sier at slikt ikke anbefales, og minner om folkehelsas retningslinjer. Små barn som sover ute i vogn i barnehagen. Joda så lenge man er godt kledd, har godt utstyr og varme poser, ungene har godt av å være ute, ungene trenger frisk luft, man skal ikke være pysete liksom! Det er skremmende. Folk vet faktisk ikke hva de gjør, det skjer forfrysninger i kinn, på fingre, på tær. Dette er palger ungene kommer til å ha resten av livet. Det er helt totalt unødvendig, det er ikke gøy for barna å være ute når det er iskaldt. Så har vi alle de andre tingene som folk finner på å gjøre, la barna sove ute, sitte i bilen mens foreldrene handler, leke ute. Så har man alle de ressurssvake som reiser utenlands og lar barna være igjen i kalde hus, drikker seg selv fra sans og samling og lar barna være kalde, ikke lærer barna nok om å holde seg varm. Det er skremmende! Vet ikke folk at man kan dø i kulda. Det er jo en overskrift som går igjen her på klikk når man leser artikkler, unger dør i pulk! Det er da for pokker meg ikke så viktig å dra ut i skauen med små barn når det er skamkaldt!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #2 Skrevet 29. desember 2010 Skjønner hvqa du mener. Bor selv på vestlandet,, og her har temperaturen stort sett vært rundt -25 i en månedstid nå. Vi er knapt utenfor døren, men vi kan jo ikke slutte å leve. Ungene må fortsatt gå til skolen f.eks. I dag har det endelig blitt litt mildere, dvs -12, så i dag nytter vi sjangsen til å få være litt ute. Far i huset og de to eldste har tatt seg en tur i slalombakken. Jeg og de 3 minste skal snart ut en tur og ake. Her har barnehagen (de store i barnehagen) vært litt ute nesten hver dag, bare for å lufte seg litt, men er ikke lenge om gangen da. Men barna sover inne -selvfølgelig. Er dritt lei denne kulda nå.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #3 Skrevet 29. desember 2010 For ikke å glemme at småbarna faktisk puster inn denne iskalde luften...Fare for lungesykdommer og -skader når småbarn puster inn luft som ligger under -15. Det er ikke alltid nok å kle på masse utenpå!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #4 Skrevet 29. desember 2010 Det kommer ann på hvor man bor i landet. -15 ved kysten og -15 på fjellet, er to vidt forskjellige ting.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 Når ble -15 "sinnsvakt lave temperaturer"? Med god vinterkledning og friske, mobile barn er det ikke noe problem å være ute i en time halvannen i -15.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #6 Skrevet 29. desember 2010 Ja ikke sant. Litt hysterisk blitt synest jeg. Eller er menneskheten blitt svakere enn før?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Andre får gjøre som de vil, men når det er minus 14-15 grader og østavind så sover babyen inne. Gidder ikke å utsette henne for så kald luft i lungene. Og kuldeperioden, her, er snart over så da gjør det ikke så mye at hun sover litt inne også på dagtid. (ps. jeg har frostskader på ene kinnet som jeg fikk da jeg var baby og det kommer fortsatt, i en alder av nesten 30 år, frem hver vinter. skjemmende og det svir i kulda)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå