Gå til innhold

Integrerte barneseter i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi hadde bestilt drosje med barnesete. Skulle rekke et fly. Og så sender drosjeselskapet en drosje med såkalt integrert barnesete! Det hadde jeg aldri sett før, visste ikke at det fantes. Gutten min er bare 1 år og dette kan umulig være lovlig?

Jeg ble kjempesint, men sjåføren var utenlandsk og ga meg bare 'god-dag-mann-økseskaft' svar. Vi hadde ikke tid til å vente på ny drosje og måtte ta den.

Jeg er utrolig sint for at drosjeselskapene driter i barnas sikkerhet på den måten. Noen som vet hva som er nedre aldersgrense i integrerte barneseter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trygg Trafikk sier:

"Integrerte setene er ikke like sikre som bilstoler, selv om de er godkjente etter minimumskravene som gjelder. ADAC, som tester sikringsutstyr, har testet integrerte barnestoler og sammenlignet med tilsvarende vanlige barnestoler. Integrerte barnestoler gir dårligere sikkerhet ved sidekollisjoner, fordi de ikke beskytter like godt på sidene og spesielt rundt hodet.

De integreret setene kan være et ok alternativ for kamerater som sitter på, og i taxi eller bilen til besteforeldre, men bør ikke være det setet man bruker fast i bilen. "

Kanskje lurt å vite hva du snakker om neste gang du bestemmer deg for å skjelle noe ut?

Skrevet

Men desse integrerte barnesetene er jo tilsvarande pute/beltestolar? I alle fall ut frå det eg kan sjå når eg googler det.

Og det er ikkje lov å ha barn under 15 kg i beltestol. Reknar med at 1-åringen til HI er under 15 kg.

Trur nok det er veldig viktig å apesifisere for drosjeselskapet kva for eit sete barnet treng, det er jo heilt håplaust om dei kjem med beltestol til ein baby.

Skrevet

Vi fikk også problemer når vi bestilte drosje med stol til 1 åringen vår, da kom en utlending med en bilstol fra 1980 tallet. vi ble igjen på Gardemoen og far dro hjem og hentet bilen 2 timer unna. Trenger visst tydeligvis å ha bilsete med seg på

Skrevet

Det er jo alltid noen her på DIB som må dikte litt for å hause opp en historie. Det står ingen sted at jeg skjelte ut drosjesjåføren.

Når vi bestiller barnesete og sjåføren ikke kan svare meg på hva som er godkjent vekt og lengde for den stolen han har i bilen sin mangler han et minimum av kunnskaper han burde ha. Jeg trenger heller ikke være Einstein for å se at denne løsningen neppe kunne være lovlig, for sikker var den ikke. Gutten min ble jo sittende i bilens vanlig tre-punktssele. Da fikk han den skrå selen halvvegs over hodet, den var jo altfor høy. I tillegg sklei han hele tida ut mot døra, under selen, og jeg måtte sitte og heise han opp hele veien. Hvis du er en normalr oppegående mor som bryr deg om ditt barns sikkerhet i bil ville du også blitt sint, det kan jeg love deg.

Men som sagt, jeg hadde aldri sett denne løsningen før. Nå vet jeg at den eksisterer og hva jeg må gjøre neste gang jeg bestiller drosje.

HI

Skrevet

Han veier litt over 11 kg. Jeg synes drosjene tar altfor lett på barns sikkerhet når sjåførene ikke har kunnskap om bilbarnesetet de disponerer.

HI

Skrevet

Han veier litt over 11 kg. Jeg synes drosjene tar altfor lett på barns sikkerhet når sjåførene ikke har kunnskap om bilbarnesetet de disponerer.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...