Gå til innhold

valget av to onder (KS vs Vaginal fødsel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det tryggeste valget?

Ved vaginal fødsel kan jo ting sitte fast osv. og det er større sjans for at ting går galt?

Kanskje KS er det tryggeste valget? Muligens mindre smerter er det også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er vanligvis ikke et valg du kan ta uten videre, av den grunn at vaginal fødsel som regel er ganske mye tryggere enn et kirugisk inngrep.

Skrevet

Mindre smerter nei. Hadde KS selv (akutt helt uten komplikasjoner overhode) å det innebærer mye smerter/smertestillende den første tia. Det er en stor operasjon å faren for infeksjoner etc er myyyye større enn ved vaginal. Jeg var på bena etter 6 timer men allikevel brukte jeg mye lengre tid på å kommer meg helt enn alle mine venniner som fødte vaginalt. Mer vondt der og da ja men de kommer seg fortere enn du gjør etter en oprasjon

Skrevet

Veldig individuelt.

Mindre smerter er det nok ikke, men det er nok en annerledes smerte enn ved vaginal fødsel.

Skrevet

Du har ikke mulighet til å velge keisersnitt....

Når de kommer til meg til samtale og mener de har et valg så viser jeg de bare meldingen Stortinget gikk ut med.... der det står svart på hvitt at kvinnen ikke kan velge.....

Har den faktisk hengende opp på fødepoliklinikken.....

:-)

Skrevet

Alle kropper er forskjellige og de reagerer ulikt på vaginal fødsel og keisersnitt så det vil aldri være noe endelig svar på det.

En må bare prøve å holde fokuset på premien så godt en kan.

Skrevet

nå har ikke jeg prøvd vaginal fødsel, men mitt KS var ikke smertefritt. Selve inngrepet var skikkelig ubehagelig selvom det ikke var direkte smerter, for de røsker og river i magen din, det presser, man blir kvalm og brekker seg, du har ikke noe kontroll over det som skjer osv osv... jeg var relativt innmobil den første mnd etter fødsel, og trengte hjelp lenge. Jeg slet masse med at musklene i buken ikke var på stell (de hadde jo blitt kuttet over!) og brukte laaaang tid på å kunne trene og gå ned i vekt effektivt. Jeg hadde lav blodprosent pga stort blodtap, måtte gå på jerntabelletter lenge og ble hard i magen, noe som er lite kult når man ikke har magemuskler!!!

Men ei venninne av meg spjæret fra a til å under sin vaginale fødsel, og hadde det ikke lett hun heller.... Så ingen av delene er jo helt uten sine negative sider, men de aller fleste kommer seg fint etter begge deler. MEN, faren for negative følger er alltid store under et inngrep, og KS er et stort inngrep, de kutter helt inn til organene dine, og det er sålangt en kommer med mindre en skal kutte tvers gjennom. det er mange lag som skal heles uten infeksjon, arrdannelser på livmor som kan revne under neste fødsel osv...

Og som oftest kan man ikke velge KS fritt, vaginalt er best ifløge de fleste leger i norge, så de fleste pusher for vaginal så langt det går :)

Skrevet

Nå er det ikke slik at man fritt kan velge og er det ikke noe som tilsir at du trenger ks så er vaginal fødsel ditt eneste valg.

Skrevet

I utgangspunktet er vaginal fødsel tryggest for både mor og barn, når det ikke er forhold som taler imot det.

Skrevet

KS er et ganske stort inngrep som dermed også medfører en viss risiko for både mor og barn. Feks: ved vaginal fødsel får barnets lunger en "kickstart" når lungenes presses sammen og fostervann renner ut av barnets munn. Denne treningen er viktig, derfor kan det lettere oppstå komplikasjoner knyttet til barnets respirasjon ved KS.

Det er en grunn for at vi er skapt slik at barnet skal fødes via vagina.

Skrevet

Er det jeg også tror, siden det er slik naturen har laget det til for både dyr og mennesker.

Men som du sier, så er det de som ikke har noe valg pga sykdom, fysiske begrensninger osv.

Skrevet

hmm.. nei. Heldigvis så skal ikke JEG føde igjen. Har allerede født tre ganger, og jeg orker ikke det smertehelvete en gang til. Jeg er nok hellig overbevist om at en fødsel vanligvis er mye mer smertefull en et KS. Jeg ville mye heller taklet smerter over lang tid istedet for så intense smerter som under en fødsel.

Men HVA er det som ikke er trygt med et KS? Er jo så mye som kan skje hvis en føder normalt....

hi

Skrevet

Jeg fikk velge... og turte ikke å overlate kontrollen til andre..

Så det ble vaginal fødsel med nr 1 og 2:)

Vondt, ja, men det er valget mellom å ha det vondt der og da, eller ha det vondt etterpå.. (slik så jeg det iallefall)

Skrevet

I utgangspunktet ikke et valg man får ta... Så ser ikke helt vitsen med å spekulere i det hvis det ikke er en medisinsk årsak til det.

Dessuten varierer KS opplevelsene like mye som de vanlige fødselsopplevelsene, så det å spørre folk om hva de mener blir jo helt ut ifra deres egne subjektive erfaringer. Ingen her som kan svare for hva som evt er tryggest for DEG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...