Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Alle barn som blir født i Norge for en sprøyte med vitamin K omtrent umiddelbart etter fødsel. Den settes faktisk så raskt at det ikke er alltid at Mor eller Far oppfatter det. Mor for som oftes en spøyte i låret etter fødsel for å få livmoren til å trekke seg sammen....
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 Det første stemmer, men det andre er vel ikke helt riktig, man får som oftest ikke en sånn sprøyte.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Lillemor fikk K-vit. sprøyte etter 3 dager og jeg fikk ingen sprøyte
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Noen mødre får en sprøyte for at livmora skal trekke seg sammen og noen får en fordi de er rhesus minus og for å ikke lage komplikasjoner ved neste graviditet.
patella Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 HI her... Vi har 3200 fødsler på vår klinikk.... Her får alle barn K vitamin og mor får også en sprøyte som nevnt.... ofte settes den direkte etter barnet er født ..ofte vet de ikke at de har fått det en gang.... Vel, det er våre rutiner i så fall.....:-) Andre klinikker får stå for sitt....
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Mitt spørsmål da er: hvorfor? Hvorfor får de nyfødte denne sprøyten, og hvorfor blir ikke mødre/fedre informert? Jeg spør fordi jeg ikke vet...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Du siere "alle barn" vil det si at dere også setter k-vitamin om foreldrene motsetter seg dette og gir klar beskjed at de ikke ønsker k-vitamin injeksjon? Vi ønsket ikke k-vitamin og vårt valg ble respektert og ingen k-vitamin injeksjon ble gitt. Fikk også fortalt at det ikke er rutine i alle land å gi denne, og at den egentlig var ganske omdiskutert i fagmiljøet. Ser en under her skriver at barnet fikk k-vitamin 3 døgnet, kan dette stemme? Da har jo barnet allerede produsert k-vitamin selv. Sprøyta en får i låret er vel for å hjelpe livmora å trekke seg sammen.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Uten k-vitamin kan ikke blodet koagulere, mangel på vitamin K fører til økt blødningstendens. Spedbarn kan ha vitamin K-mangel fordi tarmbakteriene ikke produserer nok vitamin K ennå. De får derfor ofte tilført vitamin K på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 Hvorfor ønsket du ikke barnet ditt k-vitamin? Ønsket du heller det skulle dø av hjerneblødning? Er dette uvitenhet, egoisme? Skremmende er det i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #12 Skrevet 29. desember 2010 Nettopp fordi det er/var? omdiskutert i fagmiljøet, og etter en del lesing fant vi ut at vi ikke ønsket k-vitamin, men den saken er jeg ferdig med å diskutere for 8 år siden. Mange land som ikke gir syntetisk k-vitamin som rutine. Av og til virker det som mange foreldre tror at helsevesenet eier barnet. Husker en her inne som var skeptisk til vaksiner, men våget ikke å stille spm. fordi hun hadde fått det for seg at da kom barnevernet og tok barnet.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #13 Skrevet 29. desember 2010 var litt snar der. Derfor stusser jeg litt da det virket som hun over her som tydeligvis jobber med spedbarn virker som hun bare tar seg til rette å ikke bryr seg om foreldrenes ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå