♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Nyttårs aften nærmerer seg og jeg skal lage kalkun for første gang. Aner ikke hvordan jeg skal lage sann stuff for å ha i kalkuna og skal jeg lissom fylle hele inni? Åssen saus er god tid? Hva slags tilbehør? Har fått beskjed om rosenkål(som ingen spiser) rødkål og gulerøtter... Vi skal ha vanlig poteter til da... Noen som har en god oppskrift på saus? og sann stuffing til å dytte inn i den kalkuna? skal det i før eller etter jeg skal steke den. Har vurdert å dele opp kalkuna i biter for at den ikke skal bli tørr. Kalkunen er på 6 kg... =S føler at jeg er en forvirret sau på E6....
* 5 om dagen * Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Fjærkre/Kalkun/Fylt-kalkun http://www.dinmat.no/content/search?SearchText=kalkun
Gruffalo:-) Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 Hehe, kalkun er godt og lett:-) Jeg er ikke så god på stuffing. Men, vi pleier å ha kokte gulrøtter og brokkoli til, samt waldorfsalat. Jeg lager ofte posesaus, fløtesaus, men bruker kraften fra kalkunen samt fløte istedenfor vann oppi, blir veldig smakfull og kraftig:-) Deilig kalkunmiddag!
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 kalkun er mye enklere enn du tror! Ikke del den opp.. Det ligger mest sannsynlig et hefte inni der det står hvor lenge den skal stekes. (30-40 min per kilo). Husk bare å ta den opp MINST et døgn før dersom den er fryst.. Jeg pleier ikke å fylle kalkunen med noe, jeg bare binder den opp (slik det står på lappen i esken:)), og smører den med smeltet smør tilsatt salt og pepper. Vi pleier å ha poteter, gulerøtter, rosenkål, waldorfsalat og fløtesaus til. Fløtesausen lager jeg etter oppskriften som følger med, der jeg bruker kraften. (Å lage kraften er skikkelig ekkelt, siden jeg koker innmaten en stund... Men jeg har vokst opp med slik saus, og da mååå det jo til:)) Lykke til!
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2010 den ligger ikke i noen eske, den er er pakket inn i pose... men har fått noen gode tips her og der fra familien også. Men tror ikke ovnen på hytta er stor nok for hele kalkunen. men det finner jeg ut av. Skal skrive ut oppskriften med fløtesaus i morgen på jobb, kommer til å ta pose saus ja...
FrøkenSprøken Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Det ligger en super oppskrift inni eska Her spiser vi den med waldorfsalat, smørdampa rosenkål, rødkål, hjemmelagd potetmos, stekte svisker og epler, og hjemmelagd fløtesaus. Til sausen bruker du kraften fra innvollene du koker, samt kraften fra selve kalkunen. Tilsett bruning og fløte. Lett som bare det! Waldorfsalat er enkelt, og du finner gode oppskrifter både på nettet og i pakken. Hjemmelagd potetmos lager du ved å koke mandelpoteter og sellerirot sammen uten salt (da blir mosen seig). Damp godt så du får ut unødvendig væske, og tilsett kremfløte mens du moser den med en "stapper" (hva heter egentlig de greiene der??). Når du har fått riktig konsistens tilsetter du et godt flaksalt. Rosenkål smørdampes i LITT vann med mye godt smør og masse salt. Svisker og epler stekes i ovnen. Kanskje 200 grader i 15 min? Kalkunen smører du inn med en blanding av godt smør, salt, pepper og olivenolje. Inni fuglen legger du en halv sitron, noen epler og en løk eller to. Dette skal ikke spises, men er der for å gi kalkunen smak og syre. Det kan gjerne presses ut litt kraft av disse tingene til å ha i sausen. Kalkunen skal steke lenge, og viktigst av alt; HVILE lenge! Gjerne like lenge som den har stekt. Den trenger ikke å være varm, for man har masse varmt tilbehør til Dette er lett å lykkes med! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå