Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Hei! Leverte barnet mitt på 19 mnd til barnefar idag for to ukers juleferie, og da jeg spurte om jeg kunne få se henne noe på dene tiden sa han nei?!? Jeg har ALDRI nektet ham å se barnet, og døren min er alltid åpen. Og jeg mente jeg måtte besøke henne der han har henne (med sin familie i samme by), men nei. Barnefar er meget vanskelig fordi jeg tok barnet mitt med meg og flyttet til hjembyen min (4timer unna) da vi gjorde det slutt noe som jeg forstår, men uansett mener jeg nå han går over streken! Er det noen jeg kan kontakte for familievernkontoret har tydeligvis ikke noe autoritet her, og å holde henne vekke er drøyt. Det er kun snakk om noen timer på 2 uker.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 Jeg syntes da 2 uker borte fra hovedomsorgsperson i en alder av 19mnd er en smule drøy! Ring familievernkontoret og hør, kan virkelig ikke tenke meg det er til barnets beste å være borte fra noen av foreldrene så lenge av gangen i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 Men hun er jo borte fra han i nesten 2 uker og da.... men jeg nekter han ikke å se henne....
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Uff stakkar barn!! Altfor lenge å være vekke fra omsorgsperson!!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Jeg vet... men på familievernkontoret kan de ikke hjelpe meg. Var gjennom det samme i sommerferien. Han nektet meg å se henne da og.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Bf vil her også ha barnet 14 dager i sommerferien. Det er anbefalt 1 overnatting når hun er 1 år, 2 overnattinger når hun er 2 år. Bf truer med rettsak, men jeg har fått beskjed fra advokat om at jeg har ingenting å frykte. Og dette er jo ikke for alltid. Barnet må bli større før det blir lengre overnattinger.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 Hadde aldri godtatt 2 uker med et så lite barn! Ikke for å være slem, men hvorfor iallverden har du gått med på dette? Greit nok at han er pappa, men det er lenge for et så lite barn å være borte fra omsorgsperson (samme om det er mamma eller pappa). Stakkars unge!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Jeg syns ikke du er slem, og jeg ble liksom tatt på senga da han sa like før jul at han skulle ha henne så lenge. Og jeg trodde jeg kunne få se henne. Jeg er så sliten av å krangle med barnefar at jeg aner ikke hva jeg kan gjøre. Jeg legger til rette alt men han er bare ekkel og slenger med leppa hele tiden. I januar skal vi til familievernkontoret igjen og da må jeg ha en plan for neste år. Jeg hadde ALDRI I VERDEN TRODD HAN SKULLE NEKTE MEG Å SE HENNE! Alt føles så sinnsvakt. Tenk at sånn blir det i 17 år til?!?!?! usj!
Gjest Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Hei For det første er jeg enig med de andre at det er altfor tidlig med 2 ukers ferie. Når det er ferie-opptrapping, anbefaler de at en starter med en uke. Og da hvor barnet kan treffe mor et par ganger i starten. MEN ellers har faktisk far lov til å si nei når det er hans samværstid. Likeledes har også du lov til å si nei når det er utenom disse tidene, til ham. Om det er en smart ting å gjøre er noe helt annet. Jeg ville ha kontaktet fvk og fått til en samtale med ham der. Så kunne dere begynt en liten opptrappingsplan over laaaaaang tid
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Jeg vet det er for lenge men han vil jo ikke høre på meg. Han bare durer frem. Jeg har snakket med familievernkontoret idag og de kunne ikke hjelpe meg. Hva sier lovverket? Ang ferie osv? Om han vil være vanskelig og gjøre barnet utrygg må jeg stoppe dette.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 Han durer frem fordi du lar ham gjøre det og ikke vet å sette ned foten. Det er DU som er hovedomsorgsgiver og det er du som må tenke på barnets beste, finne gode løsninger og gjøre det som er riktig her. Far kan dure så mye han bare vil. Det betyr IKKE at du må føye hans during!
Gjest Skrevet 29. desember 2010 #12 Skrevet 29. desember 2010 Min advokat har gitt meg en rekke råd på dette punktet. Nå er det slik at ferie har han i utgangspunktet krav på, og han kan nekte mor å se sitt barn denne perioden, med mindre det ligger spesielle grunner til veie. Men det skal skje en opptrapping til ferie, og da skal det følges anbefalinger fra fagpersonell og sakkyndige. Har du hørt med helsestasjonen? Fvk SKAL kunne hjelpe deg meg å veilede dere begge på dette, men de kan nok ikke si noe konkret før de har snakket med dere begge. Om du ikke er fornøyd med fvk, så har du lov til å bytte til hvilket som helst fvk. Tilby ham en delt ferie, hvor dere begynner med 5 dager, så e n uke, så en og en halv uke osv. Nå vet jeg ingenting om hvordan det har vært så langt: har han hatt barnet alene over lengre tid før? Har dere delt foreldrerett? Bodde dere sammen da barnet ble født? Er barnet godt tilknyttet sin far?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #13 Skrevet 29. desember 2010 Du er helt på jordet!!!! spar mwg. Jeg lar ham ikke dure frem men jeg er faen så lei! Dra til h......!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #14 Skrevet 29. desember 2010 Jeg har tilbydd ham å komme dit han bor når jeg har mulighet til dette. Slik at han får se henne mer. Jeg skal ikke bo hos ham men ta vare på henne når han gjør sine ting, som jobb etc. Hun er veldig glad i faren sin men det beste er jo når begge er tilstede ser jeg. Og vi bodde sammen de første mnd etter hun var født. Jeg synes han gjør ting verre enn de er.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #15 Skrevet 29. desember 2010 Jeg synes du skal skrive til han et brev, evt rekommandert, der du skriver hvordan opptrappigsplanen skal være. Take ut og leave it, slik blir samværet hvsi du vil ha samvær. Begrunn det med barnets behov. Snakk med nen du kjenner godt og som tør si deg imot hvis du blander dine behov med barnets. Planen må passe med at barnet er bare 19 måneder og at det er 4 timers reiseavstand. det er samværsforelders ansvar å hente og bringe barnet. Du kan hjelpe til med transport hvis du vil, og det er da far du hjelper. Samværene må være med en hyppighet og lengde som passer med barnets behov. Hvis far synes du bor for langt unna så han han flytte, eller han må akseptere hyppigere og kortere samvær inntil barnet blir stort nok til å ha samvær 2 eller 4 uker om sommeren og halve juleferien og slikt som regnes som vanlig samvær. Hvis det skal fungere bra for barnet, så må far legge tilrette for barnet nå, slik at det passer med barnets alder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå