Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Det hele begynner med at hun sover unormalt lenge. Når vi får henne opp, er hun helt hvit og kald i huden. Leppene er helt uten farge. Hun er helt slapp og vi får nesten ikke kontakt med henne. Siste gangene klaget hun over hodeverk også. Synes også det luktet vondt fra pusten hennes. Disse episodene har vart alt fra 10 min til over en time. Den gangen det varte lengst var ene gangen når jeg vekte henne tidlig for hun skulle i barnehagen. Fikk ikke i henne mat, og hun klaget over hodet og var veldig slapp. Men når jeg får i henne mat kvikner hun ganske fort til... Har lest litt på nettet, og det jeg synes treffer mest er blodsukkerfall. Men hvorfor får hun dette. Husker ikke hva hun spiste kvelden før de andre anfallene. Men nå sist hadde vi sen middag, og da spiste hun svinemår og poteter en halvtime før sengetid. Bør jeg ta henne en tur til lege for å sjekke dette? Er det noen som har opplevd det samme?
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 Selvfølgelig bør du ta henne til legen! Synes det er rart du ikke gjorde det med en gang/første gang du opplevde det.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 Ps har hun diabetes kan hun gå i koma av for høyt eller lavt blodsukker, det kan føre til hjerneskade og død. Ikke for å skremme, bare relitetsorientering.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Tusen takk for svar. Glemte å skrive at vi tok kontakt med legen første gang det skjedde. Han mente vi bare skulle se det an, og siden hun kviknet til etter mat så trodde vi ikke det var nødvendig å gjøre noe med det. Den andre opplevelsen skjønte jeg ikke at hadde sammenheng med den første fordi den foreløp litt annerledes. Siste opplevelsen hadde vi i går. Da kviknet hun til etter at hun fikk en halv paracet blandet med en t-skje nugatti. Vi er nå på ferie, så tenkte å ta kontakt med lege når vi kommer hjem om 2 dager. Kjenner jeg er litt bekymret. H.i
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Jeg ville ringt hjemmesykepleien der dere er og spurt pent om de kunne kommet og målt et blodsukker på henne, da kan dere få en viss indikasjon. Det bør ligge på 5-7. Hvis dere ikke er i nærheten av legevakta da.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 Dette høres veldig ut som diabetes ja. Føling, rett og slett. Ta henne enten med til nærmeste legekontor, eller få tak i hjemmesykepleien i kommunen og få de til å komme. Da får dere iallefall målt blodsukker og fulgt dette opp, til dere kommer hjem og får tatt henne med til fastlege for videre undersøkelser. Og om disse anfallene skjer om natten/mens hun sover- vekk henne en gang i blant og gi henne et glass melk eller saft =) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #7 Skrevet 29. desember 2010 Tusen takk for svar:) Tenkte jeg skulle ringe lege i morgen å få en time. Hun har heldigvis ikke fått det flere ganger enda. Men er bekymret hver morgen før jeg ser hun er i fin form. Noen flere som har opplevd det samme? H.i
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #8 Skrevet 29. desember 2010 Ser jeg har glemt å skrevet alderen hennes. Hun er 4 år. Synes det er så rart at det begynnte helt plutselig. Har aldri opplevd slik før. H.i
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #9 Skrevet 29. desember 2010 Ubehandlet diabetes gir ikke blodsukkerfall / føling. Der er tvert imot problemet at kroppen ikke produserer nok insulin (type 1), og at blodsukkeret blir unormalt høyt. Når diabetes er diagnostisert og man har igangsatt insulinbehandling, kan man få føling - når blodsukkeret blir unormalt lavt fordi den insulindosen som er gitt er for stor i forhold til hva man har spist. Uansett, ville tatt jenta med til legen. Høres jo ut som lavt blodsukker, har ingen gode forslag til hvorfor hun skulle få det. Og så er det vel trolig noen andre ting som bør sjekkes ut. God bedring.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #10 Skrevet 29. desember 2010 Det er vel heller lite sannsynlig at hun skal ha så lavt blodsukker på morgningen så lenge hun ikke får insulin injeksjoner... Snorker hun når hun sover? Puster hun i hovedsak gjennom munnen? Det kan hende at hun kanskje har en slags søvnapne. Det betyr at hun kanskje har pusteopphold i løpet av natten.Har hun vært plaget av dette lenge? Er hun frisk og rask ellers? Søvnapne hos barn kan av og til skyldes for store mandler, kanskje pga halsbetennelse? Siden du nevnte at hun har dårlig ånde.... Men jeg hadde helt klart tatt henne med til legen hvis jeg var deg, vi dibere kan synse og mene så mye vil vil uten at det hjelper datteren din nevneverdig:)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #11 Skrevet 29. desember 2010 jeg har diabetes selv, og det er riktig at type 1 og 2 diabetes ikke gir lavt blodsukker uten insulin behandling. Det finnes derimot andre typer diabetes eller medisinske tilstander der man kan få blodsukkerfall og føling, jeg kjenner ikke mye til dette selv, men jeg har hørt om det på ett julebord for diabetikere som jeg en gang var på. Min venninne fikk for et par år tilbake også beskjed om at hun måtte spise hver tredje time for å unngå blodsukkerfall, og hun har/hadde ikke diabetes. Når hun skiftet jobb (som var ekstremt stressende for henne) bedret tilstanden hennes seg. Så man kan ha blodsukkerfall uten å ha diabetes. For å være på den sikre siden ville jeg kjøpt et blodsukkerapperat og målt blodsukkeret hennes når hun har "anfallene" sine. Det koster ikke mye, og du får hjelp på apoteket om hvordan du skal bruke det. Er blodsukkeret under 3.5 fastende har hun lavt blodsukker/føling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå