ellen-propellen Skrevet 28. desember 2010 #1 Skrevet 28. desember 2010 Jeg tenker da på småskolebarna. Nå skal de lære å lese + regne allerede på 1 trinn. Helst lese til jul. Det kreves også fra skolen at barn helt ned i 5,5 års alderen skal sitte stille på stolen og følge med i timene. Jeg husker godt når "6 åringene" skulle begynne på skolen. Det første året skulle være som barnehagen,og grunnen var at alle skulle ha like forutsetninger til 2 trinn når lesing og regning skulle ta til. Jeg er redd man presser barna for mye.I min verden er det helt unaturlig for en på 5.5 år å sitte stille på en stol i 45 min. Jeg lurer på hvor mye de tåler,og om vi foreldre vil klare å motivere dem for en videre utdanning etter grunnskolen. Vil de bli syke? (magesår,utbrente osv) Hva mener dere?
Gjest Skrevet 28. desember 2010 #2 Skrevet 28. desember 2010 I mange land lærer barna å sitte stille fra de er 3-4 år gamle og det er ikke uvanlig at de må lære tall og bokstaver fra de er rundt fire. Man skulle vel tro at disse landene ville gjort om på systemet om det var sånn at barna tok skade av det. Ikke for det, jeg sliter selv med å se for seg at min lille propell av en sønn skal klare skolehverdagen om bare 1.5 år!
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 jeg tror de taaler en del og de vil ikke bli syke av det. her i Spania begynner barna paa skolen naar de er 3 aar og de laerer aa sitte stille med en gang. de laerer som ved intervalltrening.. de sitter ikke i ett strekk. Det er stort fokus paa tall og bokstaver og uttale, og selv om det kan virke som pugging, saa liker barn faktisk aa laere. MIn lille paa 4 aar syns det er kjempestas med hvert nye ord hun laerer aa skrive og for hver bokstav hun kan lese og kjenne igjen. \her begynner de med leseundervisning naar barna er rundt 4 1/2 og veldig mange kan lese ved 5. Husk barna leker jo like mye som norske barn, dagen er lang.. skolen er bare fra 9 om morgenen til 14 med masse lekepauser lagt inn i dagen. Mange gaar aa laerer aa danse og synge eller spille sport etter skolen 4 aarsalderen ogsaa.. det er plass til mye laerennytttig i en dag og saa lenge det er lystbetont . for meg hoerers det nesten ut til tider som at mange barn i norske barnehager ikke blir presset til aa laere en eneste ting bortsett fra aa rulle i soele og leke i vaate sandkasser og braake og hoie som de oesker. De faar jo sjokk naar det blir forventet noe av de i 1ste klasse som 6 aaringer.
Hufsla Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 min sønn har gått på skolen i et halvt år nå, og jeg grudde meg veldig til han skulle begynne. Han er veldig urolig, og sliter med konsentrasjonen om ikke det er interessant nok. Men han har vokst utrolig på det! Han trives kjempegodt, og har allerede lært å lese. Da jeg var til samtale med læreren nå i høst sa hun at de ikke forventa at de skulle lære å lese i år. Min sønn går på et oppvekstsenter, og skoledelen består av 12-13 elever fra 1.-4. klasse, akkurat nok til å ikke dele noen klasser. Læreren er kjempedyktig, og de har friminutt når det passer det. Mye lek i 1. klasse, men nok undervisning til at det ikke blir kjedelig for barna.
sykkelpumpe Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Må innrømme at jeg lurer litt på hvilken skole du har dine barn på.... Har selv en seksåring, som begynte på skolen i høst. Han har lært masse, men leser ikke. Lett regning og tall kunne han før han begynte, fordi han fant det interssant og lærte det uten noe press. Jeg er selv lærer og har hatt 1. klasse flere ganger. Som lærer tar man i mot mellom 20 og 30 barn med forskjellig utgangspunkt. Noen kan lese, noen kan ikke, noen har lært seg litt og noen finnes ikke interessert i og lære det en gang! Om de ikke har lært og lese på slutten av andre klasse setter man seg ned og vurdere alvorlige tiltak. Før det er det lesegrupper for de forskjellige nivåene (sånn at alle får den opplæringen som passer dem) Jeg har ennå til gode og ha en eleve som ikke har lært seg og lese eller utvikle leseforståelse.. En 6- åring sitter ikke i ro i 45 minutter. Jeg gjør ikke det (med mindre jeg er på kino). Undervisningen er sjelden lagt opp til at de skal bli messet til lenge om gangen (max 15 min) og det er ikke monolog fra lærererns side heller. Det er stadige skifter i et klasserom og det er alltid mye lek. Når elevene er så små, er den enkleste måten og lære på og leke det inn, det er avsatt lekestund til frilek. Det jeg har sett hos mine elever, som man kanskje stiller for lite spørmål til, er hvordan fritiden deres blir brukt. Unger ned i 6-års alder med 4-6 organiserte aktiviteter i uka. De blir slitne de! Stressa og rekker aldri og roe seg. Det er ikke galt og stille krav til barn. Ikke når det gjelder det og sitte stille, eller og PRØVE og lære seg noe. MEN vi må huske på at det er godt nok når et barn har gjort sitt aller beste:) Om det da betyr at Per har lært seg 5 bokstaver, mens Pål har lært seg og lese i løpet av første klasse, så er det egentlig helt uten betydning. En seksåring kan være like umoden som en 4- åring, eller like moden som en 10-åring. (og begge deler er like normalt) Da sier det seg selv at ikke alle lærer og lese før jul i første klasse.
ellen-propellen Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2010 Jeg ble inspirert av dette innlegget: http://www.dinbaby.com/forum/thread/142703480 Selv har jeg barn på 1 trinn og her var lærerenes plan at de skulle lese til jul siden de følger leseopplegget "hundremeterskogen". Men jeg fikk tilbakemeldinger fra skolen om at mitt barn burde ADHD testes siden hun ikke alltid ventet på tur eller satt stille på stolen. Hun var da nettopp blitt 6 år. Dette gjaldt forøvrig ca 1/3 av klassen. Det er da jeg stiller meg undrende til kravene som stilles. (de er helt gått bort i fra dette ang mitt barn nå) Og joda,barna har ikke vondt av at det stilles krav. Sitte stille,bokstaver og tall har de jo jobbet litt med i barnehagen allerede. Men blir kravene for strenge på skolen i forhold til barnehagen? Blir overgangen for brå. Jeg mener det.Ihvertfall siden lærerene roper ADHD om ett barn faller utenfor de forventningene skolen har. For meg blir det da en farlig retning vi har tatt og jeg frykter konsekvensene.
sykkelpumpe Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 Hei Skjønte det i det jeg hadde postet innlegget at du ble inspirert av det innlegget. Har lest det, og må innrømme at jeg har tenkt møkkalærer! Man skal være forsiktig med og lage store mål i første klasse! Vi hadde som mål at elevene skal kunne kjenne igjen alle bokstavene i alfabetet, og vite hva de heter og lyden til bokstaven. Mange kom lenger enn det i løpet av første klasse og noen hadde bare lært seg alfabetet. Synes at læreren til datteren din har påtatt seg en voldsom oppgave om hun skulle klare og få en hel klasse til og lære og lese på 4,5 mnd! Et barn med ADHD er alt annet enn en som sitter urolig på stolen sin eller ikke klarer og vente på tur. Lurer litt på den læreren din. Symptomene datteren din har er det og være 6 år og være vant til større voksentetthet:) Den største overgangen for et barn er kanskje nettopp mangelen på nok voksne, at de begynner på skolen og skifte av miljø.
ellen-propellen Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. desember 2010 Jeg dytter denne igjen,for jeg ønsker flere innspill i denne debatten:-)
Gjest sug lut Skrevet 30. desember 2010 #9 Skrevet 30. desember 2010 Det er helt naturlig for unger å begynne på skolen det året de fyller fem, dvs når de er knapt over fire, i andre land. Og jaggu klarer de å lære å lese, regne og skrive første året. Uten å bankes flate for å sitte stille. Så jeg tror neppe det er mer skadelig for våre seksåringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå