Gå til innhold

Døde i barsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årsaken var fostervannsemboli.Fostervannsemboli oppstår under selve forløsningen. Idet moren presser på for å få barnet ut, blir trykket i livmoren veldig høyt og fostervann slipper av en eller annen grunn ut. Materiale fra dette fostervannet havner i lungene, der det fester seg i kapillærårene. Det oppstår små blodpropper. Blodet klarer ikke å ta opp oksygen fra lungene. Det oppstår lett kramper i blodkjertlene og det nærmer seg syrebrist i hjertet.

Under hjerte- og lungeredningen som blir igangsatt av legene, blir det pumpet luft ned i lungene, men oksygenet kommer seg ikke ut i blodet. Morens blodsirkulasjon bryter sammen.

Dette skjer sjeldent, men statestikk viser at det skjer 2-3 ganger i året i Norge. Risikoen øker med alder, men ellers så forsto jeg at dette kan skje med "alle". Man får ingen forvarsel, og legene kan ikke gjøre veldig mye bortsett fra å få baby ut fortest mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, leste hun fødte en velskapt jente som har det bra.. Fysisk iallefall..

Skrevet

Det var bra babyen overlevde..hadde hun barn fra før også?

Skrevet

Dette kan dessverre skje selv i Norge.

Nå står det jo at dette var i barsel så det må jo ha vært etter fødselen var overstått.

Kjenner til en som fikk hjertestans mens hun lå på barselavd.

Rene tilfeldigheter at en jordmor kom innom rommet.

Det kunne også endt som dette. Ikke ofte noe sånt skjer men det kan altså skje.

Skrevet

fælt, kjente jeg ble helt rar i meg da jeg leste dette idag. Fødte en jente på kongsvinger sykehus i februar i år, og ei i 2008. Jeg følte meg iallefall godt ivaretatt, og at det var en supert sykehus:)

Skrevet

overlevde heldigvis fødselen med et skrik jeg - føler med familien!

Skrevet

Dette var kvinnens første barn. Et resultat av behandling i Danmark, siden kvinnen hadde kvinnelig samboer.

Skrevet

Nøyaktig hvordan mener du at Stoltenberg kan være med på å forhindre fostervannsemboli?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...