Gå til innhold

MÅ barnet ha antibiotika ved bakteriell halsbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sterke mistanker om at Bo har halsbetennelse, men om det er virus eller bakterier må jo en lege finne ut av.

Men MÅ man behandle en slik infeksjon, eller kan man la det gå over av seg selv? Tar man en risiko da kanskje? Drar dere til legen med barna deres når det har halsbetennelse?

Paracet og ibux fungerer flott og da spiser han (litt!) og drikker godt. Uten febernedsettende går tempen opp i 40 :\

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha antibiotika da? Hvis det er bakterier gir de nok antibiotika, og da blir de jo fort frisk.

Min yngste har hatt flere ørebetennelser, halsbetennelse etc og fikk minst 5 kurer med antibiotika før 3 år.

Nå har han endelig vokst fra det ;)

God bedring!

Skrevet

Det aller beste er om kroppen får kurere seg selv. Som kjent er det et livsfarlig overforbruk av antibiotika. I hvert enkelt tilfelle må man se an allmenntilstanden, og ikke bare stirre på termometeret.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

For å svare på det ene spørsmålet; ja, vi drar til legen når de har halsbetennelse.

Skrevet

Takk for svar!

Bo er et barn som er veldig ofte syk med luftveisinfeksjoner, og vi er mye hos legen og på legevakta. Det er bare en uke siden sist vi var der (pga ørebetennelse), og det er jo ikke til å stikke under en stol at det er en påkjenning for en liten kropp med stikk i fingeren, øre-, lunge-, og halsundersøkelse + lang ventetid på et lite rom med mange syke mennesker :\

Så dersom man kan la det gå over av seg selv mens man lindrer symptomene så synes jeg i grunn det er å fortrekke denne gangen.

Han er i fin form, leker og ler, spiser og drikker med febernedsettende, men blir veldig syk og slapp når denne går ut av kroppen.

Jeg ser det an til i morgen jeg. Feberen startet søndag kveld, så det har jo ikke var så lenge enda. Er den like høy i morgen så får vi vel krype til korset ... igjen.

Skrevet

Er det bakteriellt, kreves det antibiotica.

Er det virus , leger kroppen seg selv.

Jeg foretrekker heller å gi ungen min antibiotica, en gang for mye , enn at ungen min skal risikere varige mèn.

Du sier det selv, feberen går opp i 40 uten febernedsettende.

Er crp over 50 , er det bakteriellt.

Har selv en unge som har gått på utallige antibioticakurer pga halsbetennelser og infeksjoner, før hun fikk tatt mandlene for 1,5 år siden, da var hun 5,5 år-

Skrevet

Gutten min har halsbetennelse nå og vi har fått antibiotika :)

Skrevet

Jeg har hatt halsbetennelse og kom noen dager "for seint" til legen slik at det ikke var vits i å få antibiotika. Det ville gå over av seg selv, sa legen. Det tar bare et par dager mindre hvis man går på penicillin.

Men nå vet ikke jeg om jeg hadde virus eller bakteriell, da. Trodde halsbetennelse bare kunne være bakteriell.

Ring legen og spør om han må ha penicillin. Skjønner godt at du vil unngå det hvis du kan..

Skrevet

I gamle dagar hadde dei ikkje antibiotika. Dei fekk likevel halsbetennelse. Dei svakaste døydde av det, dei andre blei friske av seg sjølv.

Eg har vore tidivs plaga med halsbetennelser, og har alltid fått antibiotika mot det. Har elendig allmenntilstand, med feber mellom 39,5 og 40,5.

Legen min seier at det vil gå over av seg sjølv, men kroppen brukar lengre tid på å danne antistoff mot bakterier enn mot virus (ved virusinfeksjonar begynner ein vanlegvis å bli bedre etter maks 3 døgn), at kroppen vanlegvis brukar ca 10 dagar på å få i gang produksjonen av antistoff. Og det er lenge for kven som helst å plagast med høg feber og smerter.

Eg trur nok at eit par timar på legesenteret, eit stikk i fingeren og ein q-tip i halsen er mindre plagsomt enn å gå med halsbetennelse i 10 dagar.

Du kan jo alltids sjå det an ein dag eller to (dersom han først blei sjuk i dag), for er det ein virusinfeksjon blir han bedre i løpet av ikkje så lang tid.

God bedring!

Skrevet

Nei, du sier noe. Er veldig glad for at vi lever i dag gitt!

Våknet uten bedring i dag, så jeg ringte legen. 3 dager med 40 i feber synes jeg er litt ille, så vi fikk komme ned med en gang. Over 100 i crp, og gigantiske mandler og lymfeknuter, så nå er det pencilin! Håper det går fort over nå!

Skrevet

Hadde jeg mistenkt bakteriell halsbetennelse hadde jeg gått til legen og fått bekreftet det og fått antibiotika.

Man skal være forsiktig med antibiotika, men ser for meg at det er mest overdreven bruk når det kommer til øyebetennelser og ørebetennelser på barna.

Etter jeg fikk barn har jeg innsett at mine prinsipper angående medisinering har måtte vike litt fordi jeg ikke vil at barnet mitt skal ha det ugehagelig for lenge heller.

Skrevet

Gikk til legen med jenta mi på 3 som hadde betennelse i øregangen. Jeg spurte da om det var dumt å bruke antibiotika i dette tilfellet, om vi noen ganger kunne se om det gikk over av seg selv, for hun har fått antibiotika 3 ganger før i livet. Spørsmålet gjaldt for lillesøsteren på 14 mnd også, som nylig hadde halsbetennelse og hadde en annen antibiotika kur for bare 6 mnd siden.

Legen sa at det var ikke bra dersom et barn fikk antibiotikika f.eks en gang i månenden, men "normalt" bruk på noen ganger i året er greit. Og hun mente bestemt at vi burde bruke antibiotika de gangene vi har gjort det. Vil ta veeeldig lang tid ofte før barnet bekjemper infeksjonen ellers.

Skrevet

Også bakteriell halsbetennelse (streptokokker) kan gå over av seg selv, men det anbefales antibiotika for å unngå alvorlige bivirkninger som skarlagensfeber, nyrebetennelse/-svikt, peritonsillær abscess etc.

Disse komplikasjonene kan i noen tilfeller være livstruende og man anbefaler derfor antibiotika ved alle halsinfeksjoner hvor legen mener det skyldes bakterier.

Og ja, det er veldig fornuftig å være tilbakeholden med antibiotika. Dvs ikke bruke det ved virusinfeksjoner, kun bruke det ved bakterieller infeksjoner hvor det er grunn til det og velge så smalspektret antibiotikum som mulig. Men i noen tilfeller bør man altså bruke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...