Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2010 #1 Skrevet 27. desember 2010 Inspirert av noen besserwissere her i kveld, så vil jeg gjerne fortelle hvordan romjula arter seg for meg. Jeg har i år valgt å ha ungene hjemme i dagene mellom jul og nyttår, fordi arb.giver ga oss to fridager hver; og tillegg avspaserte jeg det som var øvrig. Vanligvis ville det ha blitt en tålmodighetsøvelse av de grimmeste, fordi ungene faktisk er litt leie og det vi kaller for "stallstått" etter et visst antall fridager. De kives med hverandre, og jeg, som ikke er noe A-menneske, føler at dette ikke oppleves som "fri" eller "ferie". Det blir å pine seg opp av senga og sette på en tegnefilm, for å prøve å slumre litt i sofaen den neste timen. Om sommeren er fridagene lettere - vi er ute en større del av tida, og færre dager er programbestemt på forhånd. Si hva man vil om jul og kosetid, men hos meg er det lite jeg kan rokere på som jeg vil. Den 23. er full av forberedelser og reingjøring, og vi har tradisjon på å lage et pepperkakehus, med ungene som deltakere. Så har vi den 24 på formiddagen, hvis det er noe avlastning å få, steller jeg til fest. Jeg gjør så lite jeg kan, men pynte juletreet og hele stua MÅ man jo. Kvelden er middag og pakker, som hos dere andre, og ungene deiser i seng helt utslitte. 25.12: i tillegg til Jesus ble altså broren min født den dagen. Altså er det koldtbord og brettspill hos mamma, med mer gaver, og det tar hele dagen. Surret av stemmer, unger og aktiviteter gjør at både voksne og barn deiser utmattet i seng. 26.12: fast tradisjon med julelunsj med tante og onkel og et varierende antall andre slektninger. Det tar også hele dagen. Fint de gangene alle har fått nye akebrett osv, for da kan ungene selv herje ute. Både voksne og barn deiser utmattet i seng. 27.12: første butikkdag og bytur for å handle akutte ting som melk, dasspapir osv. Invitert til julemiddag hos venner. Tar også noen timer. Mer kjelkefart, flere brettspill. Ungene spør om det ikke snart er barnehagedag. En av dem kaster opp og er bleik. Nå begynner vi å få metta vår. Selv sovner jeg på sengekanten mens jeg synger godnattsangene, og småen ber meg gå, han vil sove. 28.12: Ærender å ordne med bank og div kontorer som endelig skal åpne - umulig med 3 og 4-åringer på slep. Ungene kan kanskje sitte i bilen? Og det var jo dumt at et uhell skjedde i jula, men i morgen MÅ jeg ha rørlegger inn også, og for ikke å snakke om at speedometeret på bilen har knela, så jeg må på verkstedet. Her hadde det nok vært best at jeg hadde bestilt barnehagetid. Jeg må pakke til en reise også. Sannsynligvis blir det lite søvn den natta. 29.12: Her skulle ungene ha fri, men jeg må be pent om at de får barnehage likevel. Jeg drar på reise (ja, tenk, helt uten barn, på voksenferie til over nyttår!) og eksmannen skulle overta. Men vips var det en begravelse som gjorde det hele usikkert, og vips er det mitt problem, og da må ungene vrenges tilbake fra sitt noe komfortable feriesøvnmønster for at jeg skal rekke dit med dem før flyet går. 30.12: Ungene kjempeleie av at alt de opplever som normale rutiner er snudd og endra på, og savner bestevennene de har i barnehagen. Men nå er det pappas tur å ha fridager, og en lengre turné skal starte for å rekke over søskenbarna på farssiden, nye brettspill hjemme hos pappa og flere krangler, nå også med halvsøsken. Selv nipper jeg vin i en større europeisk by og priser meg lykkelig over at jeg er skilt og kan ha de neste 5 dagene til voksenting. Så, ja, vi prøver og vil en masse, vi vil gi ungene godt opplevelser og gode tradisjoner, og kontakt med familien og alt det der. Men når "alt" skal skje i løpet av mindre enn ei uke, kan det hende ungene føler lettelse ved en vanlig barnehagedag inni mellom, med faste klokkeslett på alt, og de samme personene til stede hver dag. Ikke tenk det verste om dem som har fri og sender barna i SFO eller barnehage - det er ikke alltid for å plage ungene. Hadde jeg trodd det var så ille der, så var det jo slemmere at jeg lot dem pines der mellom januar og desember, enn at jeg hadde dem der 4 bestemte dager i romjula....? God jul folkens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå