Gå til innhold

inspirert! Hvorfor lliker dere ikke samer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mormor var same, og halve slekta mi er samer. Hvorfor liker dere ikke oss??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noe tull. De som ikke liker samer bare fordi de er samer er tette i hodet.

Skrevet

He he, gratulerer med dagens innlegg!

Hvem er det du sikter til når du sier "dere"? Har ikke lest så mye samehets her inne akkurat men mulig jeg har gått glipp av noe?

Skrevet

Var det vanskelig å skjønne 20.39?

Skrevet

Ja, for hva i all verden har fått deg til å tro at "vi" ikke liker samer...?

Skrevet

Når jeg skriver "dere", så mener jeg dere som ikke liker samer!

Var bare et annet innlegg her inne hvor noen skrev at de likte nordlendinger bare de ikke var samer. Så da lurte jeg på om dette var vanlig, og i så fall hvorfor :)

hi

Skrevet

Bestemoren til mannen min bor i Nord Norge og har 800 (!!!!!) mål tomt. Sønnen hennes ville sette opp en lavo et sted på tomten hvorpå flere samer gikk imot han og nektet fordi det kunne plage reisndyrene deres som gikk rundt i det området.

Hallo... Hva skjer med det???

Skrevet

Oki, den har jeg ikke fått med meg!

Da er ikke dette innlegget myntet på meg ihvertfall, kunne ikke brydd meg mindre hvor folk er fra.

Skrevet

Har ingenting imot samer, har venner som er samer og de er ikke noe noe annerledes enn andre mennesker

Skrevet

jeg vet ikke.. kanskje det faktisk kunne plage reinsdyrene deres..?

Husk at samene har drevet med reinsdyr i alle tider. Det er deres levebrød. (Ikke alle samer selvfølgelig)

Skrevet

fremmedfrykt?

Den samiske kulturen er jo litt "eksotisk", noe som ikke veldig mange nordmenn kjenner til, og da blir det fort litt skummelt.

Skrevet

Ja, men når man har 800 mål tomt og setter opp en lavo (ikke hotellanlegg) så klager man på at det kan forstyrre DERES reinsdyr som går på HENNES tomt?

Skrevet

Jeg synes samene kan kalles et eget folkeslag, de har ingenting med Norge og nordmenn å gjøre. Samisk er et stygt språk, de er ikke snille mot reinsdyr, de er gammeldagse, brautende og jeg liker ikke at det er Samisk barnetv og samiske programmer i det hele tatt.

Like irriterende at man må lære om samer som at man må lære nynorsk.

Skrevet

Jeg har ingenting imot hverken samer eller andre minoriteter.

Er selv tater.

Skrevet

Det er litt rart... Men jeg er også halvsame og jeg ble ertet for å være same da jeg var litt yngre.

Samene har jo vært mye diskriminert tidligere. Kanskje mye av det fortsatt henger litt igjen? Virker litt sånn på meg hvertfall!

Jeg bor ganske langt sørpå jeg da!

Skrevet

20.58

Irriterer du deg like mye over alt annet man må lære om da?

Synes det er litt merkelig at du faktisk irriterer deg over at du må lære OM samene!

De er jo tross alt vår urbefolkning!

hi

Skrevet

20.54, er du dum eller bare virker det slik??

Skrevet

I utgangspunktet liker jeg samer, men hva er tingen med å skal ha egene navn på tettsteder og byer(et navn er et navn!), eget flagg, egen president, eget sameting. Det er jo ikke annet enn provoserende. Hilsen Nordlending som er god venn med alle Samenaboer bare de pakker vekk parolene som skriker "jeg er same - hvorfor liker dere meg ikke".

Skrevet

Det eksisterte samisk bosetning på Nordkalotten før dannelsen av statene Finland, Norge, Russland og Sverige. Siden samiske bosetningsområder ble innlemmet i alle fire statene vil samene regnes som urfolk i hver stat.

Norge har anerkjent samene som urbefolkning.

Hvis ikke samene er norske så er ingen andre det her heller...

Skrevet

jeg tror kanskje samene er litt defensive pga all dritten de har fått opp igjennom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...