Gå til innhold

Slik burde sfo og barnehager vært i romjulen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vet at personalet må gå på personalmøter 4 timer hver mnd. De har også førstehjelpskurs og andre kurser utenom. For disse ekstra timene får de ikke lønn, men må ta ut avspasering. For å kunne ta ut avspasering ser de helst at dette gjøres på dager der de vet det kommer mindre barn. Det er ikke greit å forlate en avdeling med 25 barn, mot bare 10 i romjulen f.eks.

Det alle burde gjort da var at bhg og sfo er billigere i desember mnd. De bør la regningen bli mindre og la heller foreldre betale for de dagene ungene skal komme. Mange ganger blir det påmeldt 20 unger, så kommer det bare 10, ergo da kunne flere i personalet ha fått fri.

Alle ønsker mest mulig fri i romjuler og påske, også vi bhgansatte. Vi har barn selv, og vi synes ekstra synd på de barna som er der hele året, som kommer 7 og er til 16.45, som aldri har fri i romjuler eller påske. Det er også nedsatt bemanning og opplegg i romjuler så det er dessverre ikke såååå veldig koselig der, selv om dere foreldre tror det og påstår det. Det pedagogiske opplegget er fraværende da ped.lederene som regel er på fri selv. De bruker mest vikarer og assistenter de dagene det er minst barn. Hvis flere foreldre hadde fått vært en hel uke i barnehagen til barna, gjerne 7,5 timer hver dag, så ville alle fått et helt annet syn på barnehager. BHG er bra, men ikke perfekt. Det beste for barna er egne foreldre, spesielt i juleferier og langehelger.

Hvis bhg reduserte regningen i desember så er jeg sikker på at mange flere fikk fri, og ikke plassert i bhg, siden de likevel betaler.. Betaler selv for full plass, men barnet går maks 27 timer uken, likevel betaler vi for 45 timer. Jeg vil ha mest mulig tid med barna og jobber da redusert selv, siden tiden med barna går så fort. Jeg vil ikke angre på det den dagen jeg blir gammel. God jul videre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg... :)

desember burde ha vært en billigere mnd en de andre månedene. da hadde flere hatt råd til å ha barna hjemme i juleferien..

Jeg skjønner godt de som må jobbe at de er glade for at det er åpent i julen. og jeg regner med at de fleste av da hadde vært hjemme med barna hvis de hadde hatt muigheten til det. som desverre ikke alle her..

Skrevet

Jaja, nå skal mine barn kun være 1 eneste dag i barnehagne i romjulen så og de ikke lærer noe pedagosik den dagen så er det ikke såååå veldig farlig:) hehe

Du kan faktisk ikke skrive et slikt innlegg og mene at "alle barn har det bedre hos foreldrene i romjulen" , det vitner om at du ikke er så veldig smart kanskje? For noen barn har det faktisk bedre i barnehage ett par dager i romjulen!

Kanskje foreldrene er syke? Kanskje de har få venner og barna ikke får lekt med andre på deres alder? osv osv osv!!!

Skrevet

om dsember skulle vært billigere hadde de andre månedene blitt dyrere, lokalet koster, lønningskostnadene er de samme osv så bedre å betale likt hele året og også lettere å ift. regnskap.. hva skal en f eks gjøre om du har "meldt på" barnet til å komme men så blir det sykt, skal du ikke betale da? sånn er det jo ikke resten av året... bhg. prisene er syyyykt billige i norge, i usa betaler man 6-8000 i mnd, og har oftest lavere inntekter enn her, så ikke mye å klage over... en bhg, i norge koster i gjennomsnitt 16 kr. timen... 2330 mnd, delt på 20 dager, delt på 7,5 timer.. tenk på det føre dere klager...

Skrevet

Hvis det bare er pedlederne i barnehagen som kan ha noe pedagogisk opplegg så hadde jeg lurt på om jeg ville hatt barna der i det hele tatt.

Skrevet

Jeg klager ikke, jeg kommer med forslag. Jeg ser selv de barna som er der mest, de er leiest. Og om de har det så fælt hjemme, så er det hjemme de ønsker å være. Og har de det så grusomt hjemme, så skal barnevernet inn og hjelpe dem. BHG er ikke en plass for avlaste foreldre, det er et tilbud til yrkesaktive foreldre. Mange bruker BHG til nettopp egentid og fritid selv fra ungene. Når mor leverer så skryter hun at hun skal kose seg på shopping og kafe. Ungen står med store øyne og ønsker å være med.

Skrevet

Er barnehagen kun tilbud til yrkesaktive foreldre???

Det er det dummeste du har sagt til nå HI!

Og hvis du har et aktivt barn som elsker barnehagen og kjeder seg fort hjemme, mener du da foreldrene er så dårlige at barnevernet bør kontakes?

Hjelpes.

Skrevet

Altså - barnehagebetalingen er litt som skatten. Fordelt utover året, men barnehagen har faktisk helt betalingsfri i juli. Dersom desember ble redusert, så hadde barnehagen blitt generelt dyrere hver måned(utenom juli - eller kanskje halv da?).

Mine har aldri gått fulle dager i barnehagen, utenom de få dagene jeg har trengt det. Stort sett 6 timer, max 7 timer.

Skrevet

Åååh naive menneske, jeg blir så oppgitt.

Billigere-billigere... Hvem skal ta regningen for dette.

Noen må faktisk ta den kostnaden for de 1000 vis av bhg i hele norgesland.

Noen klarer bare ikke å se den store sammenhengen.

Og slutt og klage, vi i Norge har veldig godt og bilig barnehagetilbud.

Skrevet

så er de de av oss som MÅ jobbe enkelte dager i romjul, høstferier, sommerferier, vinterferier osv osv...

Vi ønsker altså ikke å ha tid med barna vi altså?

Det finnes faktisk folk som har andre jobber enn bhg og sfo og lærere.

Det er ikke alle som kan ta så veldig mye ferie, og avspassering, fordi vi faktisk ikke har råd til å tape de pengene det utgjør.

I den perfekte verden kunne alle hatt fri i alle skoleferier, og andre ferier, men sånn fungerer ikke samfunnet.

Noen må alltid jobbe, sånn er det bare.

Det hjelper da ikke å redusere betalingen, regningene kommer alikevel den, og arb giver gir da ikke mer fri fordi vi betaler mindre i bhg og SFO.

Så det er de færreste av oss som "plasserer" barnet (som du så hånlig insinuerer) i bhg fordi vi vil, men fordi vi må, eller fordi barnet kanskje har lyst noen timer.

*rister på hodet*

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt barna hjemme i romjulen, med meg! Men så er det slik at både min mann og jeg må jobbe.

Onsdag er de hjemme med meg, for da skulle jeg egentlig vært på skolen men har juleferie fra den.

Så det er ikke slik at vi plasserer dem i bhg i romjulen fordi vi trenger avlastning fra dem, betaler bhg alikavel eller hva det no enn måtte være du vil frem til......... :/

Skrevet

Ehhhhh...Jobber du virkelig i barnehage??

Det skal ikke store kunnskaper om tall til for å forstå at redusert betaling i desember (eller andre av de 11 betalingsmånedene) ikke vil fungere så lenge barnehageeier faktisk må betale full lønn til de ansatte også i disse månedene. Avspasering betyr jo at man får full lønn selv om man tar ut fri fordi man har jobbet inn disse timene på andre tidspunkt. Hvordan foreslår du at barnehageeier skal få betalt full lønn til de ansatte når foreldrebetalingen blir redusert????

Mener du virkelig at barnehagen bare er en positiv ting så lenge ped-leder er tilstede og har et pedagigisk opplegg? Frileken i barnehagen er altså et skikkelig onde? og det er selvfølgelig kun ped.leder som kan ha et ordentlig pedagogisk opplegg?? Assistenter og baren/ungdomsarbeidere er altså bare statister på sin egen arbeidsplass?

Egne foreldre er alltid det beste for barna? Tror du virkelig at alle barn lever i idylliske og harmoniske familier? Som barnehageansatt burde du faktisk vite bedre!

Hvorfor i all verden har du full plass til barnet ditt når du kun bruker plassen delvis. Du burde jo vise solidaritet med de som ikke får barnehageplass og redusere plassen din slik at et annet barn kunne få nyte godt av tilbudet i barnehagen! Hvis du vil ha mest mulig tid med barna dine, burde du jo strengt tatt ikke hatt barnet i barnehage i det hele tatt!!!

Skrevet

Gutten min elsker å være i barnehagen for der er der alltid barn å leke med. Her vi bor er der ikke noen lekekamerater. Skal jeg ha dårlig samvittighet for at han er der og leker og koser seg og jeg om mannen har fri? Nei, det kunne ikke falt meg inn!

Jeg leker mer med mine barn på ettermiddagstid og helgene enn min hjemmeværende mor noen gang gjorde da jeg vokste opp...

Blir stadig overrasket over hvor mange det er som jobber i barnehagen som tydeligvis synes det er fælt at barn blir plassert der.....det er ikke til å tro! Kan dere ikke gjøre en god jobb eller???

Skrevet

Denne reagerte jeg litt på og jeg er ikke HÆI og ikke jobber jeg i bhg.

Hvorfor vil folk ta seg fri, begge foreldrene og alivevel ha barna i bhg???

Skrevet

Ok. Mindre foreldre betaling i desember = mindre lønn til deg og dine koleger i desember.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...