Gå til innhold

Ved hvor høy feber gi paracet til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på 2,5 har stigende feber, og den har nå kommet opp i 38,9. Nå la vi ham, men skal følge med utover kvelden. Liker ikke å legge meg når han ligger med høy feber ved siden av. Er jo ikke farlig i seg selv, men er jo mitt kjæreste eie, og en blir jo ekstra påpasselig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker å se an almentilstanden jeg. elstemann på 5 år tåler mindre feber enn minstemann på 3. så når den er 39 så bruker elstemann å få febernedsettende. minstemann kan jeg drøye litt til. men når den beveger seg mot 40 så gir jeg uansett.

Skrevet

Mener du ved hvor lav?

Vi gir når den går over 39 hvis hun er skikkelig slapp. Hvis hun er i fin form gir vi ved 39,5.

Ville ikke ventet til den når 40. De små kroppene blir veldig slitne av så høy temp.

Skrevet

Vi bruker å se an litt vi. Jenta vår hadde feber i 4 dager nå og på det meste var den nærmere 40. Da gir man iallfall paracet. Opptil 38 gir vi ikke paracet med mindre vi ser hun sliter og har det ubehagelig. Det er en grunn til at de har feber. Det er kroppen sin måte å kjempe mot infeksjoner osv så vi gir ikke med mindre vi må.

Skrevet

Helt enig. Nærmere 40 i feber er rett og slett farlig for små barn. Selv om almentillstanden kan virke bra er disse små kroppene flinke til å "lure" oss foreldre.

Skrevet

Takk for svar.

Han har vært velsig slapp i dag, og bare sovet i hele ettermiddag/kveld, så allmenntilstanden har ikke vært bra. Men nå ser det ut til at feberen er på vei ned av seg selv, og så vidt over 38.

Stod på nettet at feber i seg selv ikke er farlig før den er over 42 grader, og at barn skjelden kommer så høyt. Med med den dårlige allmenntilstanden hadde jeg ikke likt at han kommer oppimot 40 grader! Men som sagt håper jeg det er på retrett nå. Tydelig at kroppens immunsystem fungerer iallefall.. :o)

Skal se det an litt til. Men gir en paracet før vi legger oss hvis vi målte feil nå, og feberen er høy.

He he, plutselig føler en seg dum , klønete og helt uvitende! Så igjen: takk for svar :o)

Skrevet

Som du selv sier, så er ikke feber i seg selv farlig hos barn. Det er kroppens måte å takle diverse ulumskheter på. Her har vi gitt febernedsettende allerede ved 38,5 hvis den generelle formen har tilsagt at det er nødvendig. Men datteren min har også hatt feber opp i mot 40 uten at vi har gitt noe.

Hvis barnet har det vondt og ubehagelig synes jeg man skal kunne gi smertestillende/febernedsettende selv om barnet kanskje ikke har spesielt høy feber. Nå sitter vi her med ei snuppe som har vannkopper... Hun klør og klør stakars. Og i dag har ikke formen hennes vært videre bra. Men hun har foreløpig ikke fått paracet. Og det fordi det holder lenge med litt TLC =)

Hvis barnet har feber, men ellers er i brukbar form ville jeg heller ha kledd av barnet og latt det gå nakent. Eventuelt latt barnet få avkjøle seg med et bad.

God bedring til sønnen din =)

Skrevet

Spurdte ein gang ein lege, og han anbefalte ved 39. Og det har eg gjort sidan. Ikkje lavere enn det.

Skrevet

Jeg ville sett ann allmentilstanden og hvor lenge han har hatt feber. Har han andre ting som diare, oppkast etc? Min på 1,5 år får bare paracet hvis feberen er over 39 og den har holdt seg der en stund eller om hun ellers er i dårlig form (noe som ikke har skjedd ennå). Pass på at han får i seg nok drikke, gå inn og sjekk til ham ofte. Om feberen ikke går ned eller blir høyere over noen timer ville jeg gitt paracet.

Lykke til!

Skrevet

Hei, og igjen takk for svar!

Feberen gikk over av seg selv, og selv om mini er helt nedsyltet, så er han mye bedre i dag. Men skal huske svarene til neste gang. :o) Hadde bare ikke lyst å legge meg i går hvis han hadde stigende feber, for det føltes så ubehagelig.

Han har vært en del syk, men fått alt så lett, så føler meg så uerfaren altså! Så godt en kan få tips her inne :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...