Tokatter_USA Skrevet 27. desember 2010 #1 Skrevet 27. desember 2010 Jeg reiser en del, og da er det jo pappaen som forer barnet, og han gjør det på sin måte, d. v. s. amerikansk, sånn som han vokste opp. Da får hun pannekaker eller vafler til frokost. Heldigvis har jeg fått overtalt ham til å bruke fullkornsrøre og syltetøy med lavt sukkerinnhold (ingen kommentarer om hvor mye sukker det er i syltetøy, takk) i stedet for smør og sirup. Men nå som jeg er hjemme, har jeg til ingen hensikt å lage pannekaker og vafler. Hun kan få brød til frokost som hun alltid likte før, og den gangen gjerne med kaviar og leverpostei. Men hun påstår at hun ikke liker brød lenger. Jeg har t. o. m. inngått kompromiss og gir henne syltetøy som pålegg, men hun vil ikke ha. "Liker ikke." Dette er godt, bakeribakt, "norsk" brød, ikke det myke butikkbrødet som er vanlig i USA. Og når vi er i Norge, hva skal hun da falle tilbake på hvis hun ikke skulle like middagen hun får servert, og hun ikke liker brødet engang? Jeg blir litt lei av dette, hun blir bare mer og mer kresen. Hun er seks år. I dag fikk hun egg til frokost og ristet brød med jordbærsyltetøy. Da hun ikke ville ha brødet, fikk hun gå fra bordet uten annen erstatning. Det går da ikke an å ikke like brød?
Gjest Skrevet 27. desember 2010 #2 Skrevet 27. desember 2010 Det er klart barn fortrekker pannekaker og vafler med syltetøy framfor brødskive med leverpostei...... Jeg synes du må starte med pappaen jeg. Som et alternativt ville jeg også hatt en sunn frokostblanding servert med melk.
Gjest Yunie Skrevet 27. desember 2010 #3 Skrevet 27. desember 2010 Selvsagt går det an å ikke like brød.. På lik linje som det er lov å ikke like brus, saft, ribbe o.l.. Er ikke spes begeistret for brød jeg heller..
lÅktiHaUDe Skrevet 27. desember 2010 #4 Skrevet 27. desember 2010 Her er de heller ikke vilt begestret for brød. Lager av og til fullkornsvafler (ernæringsfys. sier det er like sundt som grovbrød). Kanskje hun kan få være med å bake brød eller kjøpe brød? Hva med rundstykker? Ingen krise å ikke like brød er min mening. Fullkornspasta med gode grønnsaker i + laks, kylling osv er også fullverdig kost . Lykke til i matveien. Mange gode oppskrifter på melk.no
Tokatter_USA Skrevet 27. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. desember 2010 Hadde hun ikke blittt så kresen på så mye, så hadde det ikke vært så irriterende. Det virker som om hun er kresen fordi hun er blitt bortskjemt på andre, "bedre" ting, og ikke at hun ikke egentlig liker brød og sånt. Hun likte det jo før. Hun er med å bake og kjøpe brød, men det hjelper ikke. Hun har aldri likt skorpe, så rundstykker går ikke. Fullkorsnpasta og brun ris går fint, men det er jo ikke akkurat frokostmat. Frokostblanding vil hun heller ikke ha. Mannen er amerikansk, og han vil ikke lage norsk mat, særlig hvis hun ikke vil ha det uansett. Det eneste hun vil ha til skolemat er forresten lefse med gjetost. Det smører mannen min til henne, men han nekter å bruke ostehøvel Jeg har en sta familie.... Men var det hardt av meg å la henne gå fra frokostbordet uten noe annet å spise, bortsett fra et egg? Hun sa forrsten ja til brødskiven før jeg smurte den.
Tommage♀♂ Skrevet 27. desember 2010 #6 Skrevet 27. desember 2010 Er ikke spesielt glad i brødskive jeg heller. Spiser ristet brød, eller nystekte rundstykker, men ellers går det helst i knekkebrød eller frokostblanding. Barna mine får ofte havregrøt, grove vafler, omelett eller annet i stedet for brødmat. Havregryn i melk med kanel på, en yoghurt etc. Men selvsagt, det er alltid bedre med pannekaker osv, hehe;)
Gjest Skrevet 27. desember 2010 #7 Skrevet 27. desember 2010 Tror nok hun ikke "liker" brød fordi hun har blitt vant til vaffler og pannekaker. Akkurat som bonusbarna her ikke liker noe annet pålegg enn sjokoladepålegg, for det får de uken de hos mammaen. Selvfølgelig liker de annet pålegg, for de må jo tilslutt velge noe annet siden vi ikke har sjokoladepålegg, men det er tungt,,,
♡ A & E ♡ Skrevet 27. desember 2010 #8 Skrevet 27. desember 2010 Det er jo endel brødmat å velge mellom så ville synes det var litt merkelig om hun ikke likte noe av det.
lÅktiHaUDe Skrevet 27. desember 2010 #9 Skrevet 27. desember 2010 Klart at hos dere er det nok fordi hun er lite vant til brød + at din mann mener hun ikke trenger å like brød . Jeg hadde ikke laget noe stort nummer ut av dette med å spise brød. La henne spise egg, pastasalat (også til frokost), grovvafler (kan fryses og tines i brødrister, blir ekstra sprø), osv osv. Men sjekk melk.no som sagt for der står mange matpakke tips som også kan brukes som frokost osv. Dette er vår ernæringsfys. som tipset oss om. Nja jeg tenker at du var på kanten til å være streng. På en måte ikke fordi hun takket jo ja til brød, men likevel så vet du jo at hun ikke liker det. Men gjort er gjort ingenting å ha dårlig samvittighet for nå. Har gjort mange slike "blemmer" selv hehe. Er ikke hennes feil at faren tillater henne og ikke spise brød. Her er det du og far som må bli enige. Når det gjelder sjokoladepålegg er jeg enig med jadaneidaså, men blir litt annerledes når det gjelder brød. Barnet vårt er slett ikke begeistret for brød og det har ikke noe med at hun har fått andre ting. Dessverre.. Ikke liker hun poteter heller, dvs nå spiser hun litt. Vi har aldri tvunget henne, men ser at til eldre hun blir til mer vil hun smake. Jeg har troen på å aldri bruke tvang!! Man trenger ikke brød og poteter for å spise sunt, faktisk er ikke poteter sunt engang hehe.
solita 06 Skrevet 27. desember 2010 #10 Skrevet 27. desember 2010 Hmm høres litt ut som om hun bruker det mot dere at dere tenker ulikt om mat? Du må kanskje bli enig med mannen først :-) Min sønn har først i det siste begynt å like brød, ikke lett når man går i norsk barnehage! Det har gått i knekkebrød, riskaker, middagsrester, yoghurt med havrefras/puter ved siden av og ofte havregrøt til frokost. Egg i forskjellige varianter med litt frukt ved siden av er finfin frokost, rislapper og dersom du har rester av risgrøt. Smoothie fikk han ofte til frokost- har du oppi banan eller havregryn metter den mer. Eller bananpletter- mos 2 modne bananer, ha i 1 eller 2 egg, rør godt og stek pletter.
Tokatter_USA Skrevet 28. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 28. desember 2010 Jeg skrev et ganske langt innlegg for en stund siden, men det er jo borte!? Det var noe sånt som at hun likte brød inntil for 4-5 måneder siden, da hun begynte på skolen. Til da hadde hun vært sammen med meg om morgenene, og da fikk hun det jeg er vant til til frokost - brød med kaviar eller leverpostei. Ingen problemer. Men da hun begynte på skolen, og jeg samtidig begynte å reise mer, ble frokosten pappaens domene. Så lenge hun får fullkornsvafler og -pannekaker har jeg ikke så store innvendinger mot det, hvis hun fremdeles hadde akseptert brød. Jeg er ikke interessert i å styre og koke og steke om morgenen, bare fordi hun ikke "liker" brød mer. Hun pleide å like havregrøt, men "liker" heller ikke det mer, samme med erter, kjøttboller, spaghettisaus og yogurt med mindre sukker enn vanlig. Knekkebrød likte hun også før, mulig hun fremdeles liker det, men hun synes det er vanskelig å spise, siden hun mangler fem tenner framme i munnen Hun spiser egg, men bare hviten. Jeg har prøvd med mange typer brød, men det virker som hun har bestemt seg for at hun ikke liker det. Mat hun aldri har likt, presser jeg ikke på henne, men denne økende kresenheten begynner å gå meg på nervene.
Tante Blås Squaw Skrevet 28. desember 2010 #12 Skrevet 28. desember 2010 Nå kjente jeg brått at jeg er langt mer norsk enn jeg trodde...for min første reaksjon er "Hvah?! Det går vel ikke an å IKKE like grovbrød vel?!" Har ingen gode råd, enda vi har vært gjennom "liker ikke"-perioder her også. Paprika ble ansett som nærmest dødelig i flere år, og kokt egg skivet "feil vei" var visst totalt uakseptabelt. ;o) Men det går over, altså.
meg & to små vampyrer Skrevet 28. desember 2010 #13 Skrevet 28. desember 2010 For det første syns jeg det er helt ok at barna går fra bordet uten mat om de nekter å spise noe de egentlig liker bare på trass. Det er ikke for hardt av deg. Kan du ikke bare fortsette å tilby to-tre sunne alternativer og så får hun spise et av de om hun vil ha? Har hørt mange liker polarbrød forresten, det er vel ikke så verst? Jeg er ikke glad i brød selv, men vi spiser frokostblanding, hjemmelaget så da går det bra. Og barna spiser ofte yoghurt naturelle om de ikke vil ha brød.
trillemamma Skrevet 28. desember 2010 #14 Skrevet 28. desember 2010 Så sant hun spiser sunt, hadde ikke jeg hatt noen innvendinger. Jeg har en ganske så brødlei gutt og har lært meg å lage ekstra store porsjoner til middag. Da blir det ofte middagsrester som skolemat og til frokost. Grøt som er laget på kvelden varmes fort opp igjen morningen etter. Han spiser også havregryn, yoghurt og musli, eller sunne frokostblandinger med melk. Hva med grove knekkebrød? Er mange som lever et godt liv uten brød og med litt kreativ tankegang går det fort om morningen også. Likevel er vel første skrittet at far og mor må bli enige om hvilket kosthold som skal serveres i hverdagen.
Gjest Skrevet 28. desember 2010 #15 Skrevet 28. desember 2010 Ja, det er vel lov å ikke like brød, men det er utrolig upraktisk... Og jeg tror dette er en kamp du i første runde må ta med mannen din, og så må dere to være enige før dere tar opp kampen med barnet. Hun har tydeligvis blitt vant til mer søtt og "lettspist", og det er vel ikke helt bra, men det finnes alternativer til grovt brød. Det er du jo fullt klar over, ser jeg, men det er mannen din du må begynne med her, det virker som det er han som har latt barnet få "dårligere" spisevaner.
abella Skrevet 28. desember 2010 #16 Skrevet 28. desember 2010 Til en viss grad kan man jo si at barna blir så kresne som man lar dem bli. Det er greit å ikke like brød synes jeg. Men det er ikke greit å bruke det som et middel til å forlange vafler eller pannekaker til frokost. Jeg ville tilbudt henne 2-3 sunne alternativer, feks omelett, knekkebrød, havregrøt. Er hun sulten spiser hun. Barn lærer raskt og tilpasser seg. Enten de lærer seg at 'liker ikke' fungerer for å få det man helst vil ha. Eller så lærer de at dette er alternativene og tar man ingen av dem kommer man til å være sulten fram til lunsj
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå