Gå til innhold

mormor vs farmor, hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden ang. bestemødre og barnebarn

Æsj, min svigermor har den oppfatning at det kan ikke være det samme å være farmor som mormor, derfor driver hun med aktiv forskjellsbehandling av barnebarna... Hvilken kategori kommer hun innom da tro?

- Hun vil at vi skal komme til dem på besøk men vi må være der sammen med ham. Hun vil ikke være barnevakt for sønnen vår på 1 år men de tre andre barna på 6, 4 og 3mnd har hun heeele tiden!

- "Jeg må jo ha stellebord og alt som hører til med ett nyfødt barnebarn" sa hun da hun fikk ett nytt mormor-barnebarn 9 mnd etter vi fikk første sønnesønn!

- Dåpen til alle mormor- barnebana både laget svigers til OG betalte for alt, vi måtte fint klare alt selv.

- Slik fortsetter listen....

De bor to min borten for oss og vi skal bygge hus rett ved siden av dem, selvfølgelig kommer både jeg og barna våre til å ha myyye med dem å gjøre! Jeg spør henne rett som det er om råd, tips ol.

Det var tilogmed hun som kjørte oss til klinikken den dagen lillegutt kom til verden! Og jeg går til dem med lillegutt minimum to ganger i uken, hva mer skal jeg gjøre for at hun skal slutte med det der tullet om mormor og farmor?? Det er jo bare hun som taper på det, men det kommer til å bli vondt for barna våre om hun skal fortsette på denne måten!

Resultatet er at lillegutt merker dette og er ikke trygg på henne i det hele tatt. Jeg har sagt til henne at det er ikke forskjell på mormor og farmor, det er hva du gjør ut av det selv!

Slik var det med meg, jeg har kjempe godt forhold både med mormoren og farmoren min!

Svigermor og jeg har alltid hatt et godt forhold frem til dette men nå liker jeg henne rett og slett ikke særlig godt lenger! Og syns dette er veldig synd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo rart at hun aktivt går inn for slik forskjellsbehandling av barnebarn, selv om jeg også synes det at å være farmor og mormor er to helt forskjellige ting.

Som et barnebarn føler jeg meg mye mer knyttet og nær til min mors side av familien, selv om min farmor alltid har stilt opp på lik linje som min mormor.

På samme måte kan jeg innbille meg at (noen) farmødre også føler at barnet følger mors familie mer enn det gjør fars familie.

Men en ting er jo å føle det, en annen er jo å vise det. Og med tanke på at dere kommer til å bo så nært hverandre og helt garantert kommer til å ha masse med hverandre å gjøre, så er det jo ganske spesielt at hun oppfører seg slik.

Skrevet

Jeg er 100% enig i at det er hva man gjør det til selv. Og det virker da som om hun får rikelig anledning til å knytte bånd til gutten. Utrolig trist at hun er så opphengt i den ene detaljen, håper hun roer seg etterhvert.

(Hva pokker skal forresten denne forskjellen mellom mormor og farmor være?)

Skrevet

Jeg tenker at forskjellen er følelsen av tilknytning, en mor involverer nok mye heller sin egen mor i spørsmål og oppdragelse av barnet, enn hva hun gjør sin svigermor f.eks.

Og jeg er ikke i tvil om at både mor, barn og besteforeldre kan føle på den forskjellen, spesielt hvis bestemor er både mormor og farmor.

Skrevet

Jeg er vokst opp på samme tun som farmor som hadde kårsbolig på gården. Det var farmor som passet oss i stedet for sfo. Det var farmor som alltid var hjemme, og som vi alltid var innom.

Alle hennes mormor barnebarn bodde langt unna, og vår mormor og morfar bodde langt unna. Så det var nok farmor vi fikk både mest og best kontakt med.

Den mannen din må snakke med henne. Muligens demonstrerer hun noe mot deg, om du har fornerma henne på noe vis. Snakk med farfaren selv, eller send mannen på prat.

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns det er helt skrudd, det du forteller. Den dagen barnet deres merker dette, og blir såra, syns jeg det er for seint. Mamma ble farmor lenge før hun ble mormor, og det første barnebarnet hennes har vært kjempeheldig. Hun har vært veldig til stede i livet til min brors barn, og farmorrollen har stått aldeles åpen til henne. Hun har formet den som "action-farmor", med masse aktiviteter og ferier. Alle har de overnattet og alle har fått dyre reiser sammen med henne(men sjelden dyre gaver og ting).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...