Gå til innhold

Endelig har svigermor dratt hjem!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo inviterte mamman sin og typen hit for å feire jul med oss. Da mente vi julaften, altså at de skulle være her fredagen. Men de kom hit (bor ca 2-3 timers kjøretur herfra) tirsdag, og selv om de ikke sov hos oss, var de innom hver eneste dag, mesteparten av dagen. Sambo var på jobb, så da måtte jo jeg ta meg av de. Lillepia er 3 uker, og våkner bare for å spise. Likevel har svigermor gått rundt å klagd og mast om hvorfor hun ikke kan være våken når de er på besøk. Og med en gang jenta våkner er svigermor på henne for nå skal det koses, selv om jenta skriker etter mat. Nesten så jeg har måtte be om lov til å amme henne.

De har vaska huset, noe jeg ble veldig glad for, laga middag, handla mat til oss, vaska opp osv. Men likevel føler jeg meg totalt overkjørt. De har flytta på alt i kjøkkenskapene, jeg måtte rydde i kjøleskapet etter at de hadde stappa det fult med mat som vi ikke liker, eller som jeg ikke kan spise siden jeg ammer. De har "rydda" bort ting, satt de på en av de fem bodene våre, og vi finner ingenting. Og de husker ikke hva de har satt hvor.

Etter at de hadde romstert på kjøkkenet på julaften mangla det en del av brystpumpa vi hadde kjøpt bare noen timer før. Hadde bare nådd å bruke den en gang, og ble skikkelig stressa da vi ikke fant delen, for hadde ikke fått tak i en ny før mandag! Pga melkemangel må jeg pumpe veldig ofte,så det så veldig mørkt ut, før sambo fant en reservedel i eska til pumpa.

Mine foreldre har kommet fra utlandet for å feire jul, og selv om jeg har sagt flere ganger til svigermor at "vi skal prøve å få dratt ned på besøk til dem i dag eller i morgen" - så har hun dratt ut å kjøpt mat, og blir så veeeeldig skuffa når jeg har sagt "jammen vi har jo egentlig andre planer" når hun vil lage middag til oss.

Med veldig lite søvn, og stress med pumping og amming siden de har sittet i sofaen her i flere dager i strekk, kjenner jeg at det er DEILIG at de dro hjem i går.

Sambo sier jeg er utakknemlig, han er sjeleglad for at han slipper å vaske og rydde siden mamma'n gjør det for han. Jeg vil helst gjøre det selv, nå gjenstår å rydde i alle bodene, sortere ut mat fra kjøleskapet vi ikke kan ha stående, og organisere kjøkkenskapene på nytt.

Er jeg virkelig utakknemlig? Jeg setter jo pris på det de har gjort, men når de ikke en gang spør om det er greit før de setter i gang, så føler man seg ganske trampa på, i sitt eget hjem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner deg innmari godt. Ikke like lett å ha svigers på besøk som bare vil ditt beste når de bare tar seg til rette.

Hadde svigers her på besøk for litt mer enn 2 år siden når småen var 3 uker. De kommer fra utlandet og gjorde ingenting i de 7 dagene de var her. Utenom å trakke rundt oss hele tiden. Mannen var på jobb. Og mens jeg gikk å holdt på minie måtte de dikkidere og dulle med mini. Kunne ikke vente til de fikk holde på henne.

Så, nei du er ikke utakknemmelig. Du er i en sårbar situasjon nå og trenger ro og hvile for å bli kjent med gullet deres.

Gir deg full forståelse

Hilsen en som har svigers som har gjort mye av det samme....

Skrevet

Jeg lurer bare på en ting. Den maten de har kjøpt inn, som du ikke kan spise pga amming, er det mat de vet at samboeren din liker godt? I tilfelle så kan vel han spise den?

Skrevet

Nei, det er ting som ingen av oss spiser. Spekesild og rekesalat feks. Vi trodde de hadde handla inn til seg selv, men neida det var så vi skulle kunne kose oss i resten av jula. Fikk de til å ta med seg noe tilbake, men vi har mesteparten igjen, skal ta med til søstra mi og håpe de vil ha noe av det.

Skrevet

Jeg synes du høres utakknemlig ut! De rydder og vasker og handler og lager middag, ærlig talt! De mente det sikkert godt alt sammen! Ting blir alltid litt i uorden når andre skal rydde og vaske for en, det må man tåke. Og klart din svigermor ønsker å kose med barnebarnet sitt! Kjære vene.

MEN så er det bare tre uke siden du fødte, og da mener jeg alt er i unntakstilstand! Du er hormonell og alt er nytt og ekstra vrient. Huff, er glad jeg ikke var i en situasjon der jeg måtte underholde svigers tre uker etter fødselen! Prøv å se at de nok mente det godt!

Skrevet

Godt det ikke bare er meg som blir behandlet slik (men av min egen mor). Hun har gjort mye som er kjempebra, men samtidig er det slik at hun flytter på "alt" og vet best hvor det skal være. For eksempel fant jeg en konvolutt med kontanter i en pose som skulle kastes i papirinnsamlingen (hun trodde vel bare det var en gammel konvolutt!). Jeg valgte å ikke fortelle henne om den, for jeg fant den jo og ønsket egentlig ikke at hun skulle miste motet helt. Hadde jeg fortalt det ville hun sikkert blitt hysterisk.

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg skjønner 100% hvordan du har det! Og du er ikke utakknemmelig fordi du vil være herre i ditt eget hus!

Min svigermor var helt makan! Etter enormt med ergelse over svigermors overkjøring og mye surmuling til mannen snakket først jeg og mannen om problemet mitt og jeg fikk han til å se min side av saken og støtte meg. Før det hadde han bare sagt at hun er som hun er og vært glad til at hun styrte. Etter at jeg snakket med mannen min samlet jeg mye mot for jeg skjønte at jeg måtte snakke med svigermor om dette og jeg var redd for at hun ville ta dette på gal måte om du skjønner... Ikke det at jeg IKKE vil ha hjelp, men jeg i mitt hus må hjelpen foregå på MINE premisser.

Nå fikk jeg iallefall tatt saken opp med svigermor på en pen måte og mannen kom opp etter en stund fordi han visste at jeg skulle prate med henne, og da tok han min side og viste svigermor at vi må få gjort ting på vår måte/våre premisser.

Skrevet

Jo, jeg skjønner jo det, men synes de kunne tatt hensyn til at jeg ikke har kommet i gang med amming og babyen ikke sover så mye. De få timene jeg hadde kunne sovet, gikk til å ha de på besøk. Ikke hadde vi bedt dem lage mat, handle eller vaske, og ikke spurte de om det var greit heller. Da hun kom inn døra første dagen sa hun "hvor har dere sengklær? Jeg har kjøpt nye laken og skal skifte på senga!" Hun likte tydligvis heller ikke juleduken min, for hun dro på butikken og kjøpte en ny som hun hadde lagt på spisebordet mens jeg var i dusjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...