Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Kjenner jeg blir forbanna når 2åringen eller 4åringen IKKE sier takk.. Det hender endel. om de får noe så kikker de bare ned, ja de er sjenerte..men 2åringen er småsur ofte også så hun sier bare takk når det passer seg?! Hva skal jeg gjøre, blir forbanna...synes barn skal si takk for alt!!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Kanskje de tør å si takk når du ikke er så sur. Barna merker din holdning. Det er heller ingen krise at så små barn ikke sier takk ennå. Tenker dette kommer seg etterhvert. Har selv et barn som takker og er veldig utadvent mens det andre barnet er sjenert og ikke alltid takker. Men ser det blir bedre og bedre etterhvert som årene går. Tror de blir like høflige med tiden!!
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 I den alderen sa jeg til mine barn; "hva sier du nå?" når de fikk noe. Og da kom "Takk".... De må minnes på det i den alderen, og til slutt kommer det av seg selv
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 Ja håper det. Jeg er ikke sur, men sier "si takk nå" hallo si takk"...men for bare slutte...håpløst:(( HI De sier takk av og til da..
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 Da bør du gå i front som et godt eksempel. Takk for maten, takk for klemmen, takk for gavene, takk for at de holder døra for deg, takk for at de stabler melka i kjøleskapet, takk for at de henter skoene dine. Og er det noe du synes de bør takke for, så ta dem med deg - "kom, så takker vi tante olga for de fine ullsokkene!". Det kommer, men de må lære det, og de husker ikke alltid på det. Blir du forbanna for det, sier det ganske mye om deg - hadde du vært min mor hadde jeg sikkert blitt skremt og heller kikket ned i gulvet, sannsynligvis fordi jeg ikke hadde skjønt hva du egentlig forventet av meg. =P
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 Hvordan hadde du reagert dersom din samboer, i påhør av alle, hadde sagt det slik "si takk nå. Hallo, si takk!". Hyggelig eller ekkelt?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #7 Skrevet 26. desember 2010 Nei jeg blir forbanna inni meg, FLAU er vel det rette ordet.. Sier ingenting til dem utenom "hallo, ... du må si takk til damen" Men skal prøve "hva sier du da?" neste gang:))) Takk for tips HI
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Jeg synes du forventer for mye av barna dine, spesielt toåringen hvis de skal takke i full offentlighet. Det er forresten ingenting som er mer effektivt enn eksemplets makt. Pass på at du og mannen alltid takker; hverandre, fremmede og barna. Da kommer det helt naturlig.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 Jeg har også en 2åring, og har aldri blitt flau eller irritert om han ikke takker. han takker ikke alltid, men da takker jeg for han. men jo eldre han blir, jo mer og mer takker han, helt av seg selv. uten tvang og irritasjon fra foreldrene
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 Jeg hadde blitt drit flau om du hadde vært moren min! Har du gått i deg selv? Takker du? Sier du takk når du får en klem, ungene hjelper deg, mannen din sender maten du ber om, når du er i butikken, når du får hjelp av kolleger på jobb etc? Å takke selv er det beste man kan gjøre for å få ungene til å gjøre det. Spesielt 2åringen som er i en alder der h*n kopierer ALT. Å si takk selv for enkle ting gjør faktisk noe med forholdet til mottaker. Man blir i bedre humør =) Denne kan være nyttig lesning! http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article637593.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå