Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Han er ikke far til barna mine, vi har kun bodd sammen 1 år, men kjent hverandre i 14 år på forhånd. Han har et hjerte av gull, behandler med alltid fint, koser og diller og er snill med meg. Er snill med mine barn, tar ansvar for sine egne barn, er periodevis flink i huset...om han først gjør noe, så er han kjempeflink og gjør masse på en gang. Han er også en handyman som kan pusse opp, og han bytter lyspærer, klipper plenen og bytter dekk på bilene våre og sånn.. I tillegg er han en fantastisk elsker og vi kan prate om alt og ingenting, og ler mye sammen. Men.. for å komme til poenget: Han bruker fryktelig mye tid (og penger!) på nettpoker. Jeg vet ikke helt hvor mye han bruker, han vil ikke svare meg på det, men vi har jo hver vår økonomi der vi skal betale hver vår bit til felleskassen og huslånet. Han har alltid betalt sin del til nå. Så om han bruker mastercardet og evt all lønnen utenom på poker, så angår jo ikke det meg sånn økonomisk sett.. men jeg er redd for at han plutselig ikke har nok penger til å betale inn en mnd.. det har ikke skjedd til nå, men hvem vet.. Han spiller mye i perioder. Han spiller hver dag, kanskje bare en halvtime noen dager, men i helger og dager med fri kan han spille i 10 timer på det verste. Han deltar i familiebesøk, går på jobb, kjører ungene sine der de skal og sånn.. men han er tiltaksløs ellers, da er de poker poker poker, og han blir småsur på meg om jeg ymter frampå at det kan bli litt mye asosialt. Jeg må ofte mase i 2-3 dager før han får fingen ut til å gjøre noe han har lovet, eks henge opp gardinstang eller montere noe eller annet.. men når han først kommer i gang med ting, er han effektiv og får ting gjort.. men. Det irriterer meg grenseløst at han ligger på sofaen med poker en hel dag. Altså, ungene mine bor fast med oss, og siden han ikke er faren kan jeg ikke kreve at han logger av pcen for å legge dem eller annet... men... ja. Det irriterer meg likevel. Jeg har levd i et grusomt forhold med fysisk og psykisk misshandling før, min nye samboer er drømmemannen i forhold til x-en, hadde det ikke vært for alle denne pokerspillingen. Ja, jeg visste han spilte poker når vi flyttet sammen, men jeg trodde det kanskje var 2.-3 kvelder i uken 2-3 timer. Max. Så, skal jeg akseptere at han spiller så mye og bli i forholdet, eller skal jeg bare tenke nå at det aldri blir bedre, og flytte med en gang?!? Jeg har forsøkt å prate med han om det, men han ser ikke problemet så lenge han betaler sin del av utgiftene og ellers bidrar i huset. Råd?
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Jeg tenker at du er veldig kritisk siden du har den historien med Ex en din. Så viker det som om alle piggene dine er ute!! Men jeg hadde heller ikke likt at mannen spilte nettpoker. Når det er sagt så er ikke dine barn hans ansvar så egentlig så blir det litt teit... Men om du skal gå fra han?!? Kan vel ingen andre svare på... Alle har sine feil. Det viktigste for meg er at mannen min er verdens beste pappa,snill,trofast og ærlig.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #3 Skrevet 26. desember 2010 Jeg ser ikke helt problemet? Han stiller opp og bidrar økonomisk. Mange som har det som hobby vettu. Men er han AVHENGIG og det går utover jobb og andre ting er det klart en annen sak.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 Jeg har selv vært oppi det der med min samboer og det er noe dritt. Men om han betaler for seg så hadde jeg nok ikke ragert. Om han velger å kjøpe tøy eller spille er det vel hans valg når det er hans penger. Jeg synes virkelig ikke du skal ta sorgene på forskudd men ta tak i det om det skulle komme så langt en dag.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 Jeg har nok piggene ute pga eksen... Jeg er klar over det, litt derfor jeg spør om råd her inne. Men noe som irriterer meg, er at han sier han ikke har råd til å reise på fjellet på hotell i nyttårshelgen, og jeg VET at han har råd til det i utgsagnspunktet, men han har puttet så mye penger inn i pcen på poker... Så han velger altså å bruke all sin fritid og alle sine penger på det.. Jeg tror også han er avhengig. Han sitter ofte seint oppe og er stuptrøtt dagen derpå. Og siden han lover i f.eks 3 dager at I MORGEN legger jeg parkett, og så spiller poker i stedet, så ja... da er han avhengig da. Jeg er ikke nazi altså, jeg tåler at noe kommer i veien en dag, men 3 dager med poker, er 3 dager med å gjøre ingenting for meg... en og annen dag med ingenting er bare deilig, men det blir bare irriterende..jeg merker jeg holder på å eksplodere, men biter det i meg.. H.I
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #6 Skrevet 26. desember 2010 Er du glad nok i mannen din til å prøve å løse dette, eller er du litt likegyldig? Det er spørsmålet mitt... grunnen til det er at min svigerinne "strevde" med samme type problem med broren min. Uansett hvor mye vi snakket med han, ba han slutte å spille osv osv så ga han seg ikke. Jeg tok meg en lang prat med henne, spurte hva hun ville. Hun ville fortsette forholdet, men denne nettpokeren tok nesten knekken på både henne og forholdet. Sammen la vi en liten slagplan om at hun skulle snakke med han, at de skulle avtale "spilletid" og beløp, at ting måtte få konsekvenser (f.eks. hvis han spilte bort mer enn avtalt, måtte han "straffes" med å vaske badet, dra på helgahandel e.l.) I begynnelsen ble det endel "straff" på han, å hun slapp unna mye husarbeid - men han skjønte tegninga etterhvert. Hun var villig til å kjempe for at dette skulle ta en slutt, å var beinhard når det gjaldt konsekvenser på avtalebrudd. Nå er han ikke så veldig interessert i nettpoker engang, selv om han "har lov"... litt iallefall...
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #7 Skrevet 26. desember 2010 Jeg forstår godt at du reagerer. Ikke nødvendigvis pga pengebruken, men tidsbruken! Selvom det er dine barn så har han da valg å flytte sammen med dere. Jeg kunne aldri, aldri valgt en mann som ikke gadd å stille opp noe for meg og barna i vanlige hverdagslige situasjoner, som feks kveldsstell, lekser etc. Jeg hadde blitt gal av å måtte gjøre alt mens han lå på sofaen hele tiden :/ Selvom det er mine barn.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Problemet er at om dere eier hus sammen etc, gifter dere eller får felles barn, kan du bli medansvarlig for hans gjeld. til slutt kan du ende opp husløs.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 Jeg skjønner deg godt hi! Og jeg skjønner meg heller ikke på dere som syna at dette er helt ok, bare fordet at han ikke er far til ungene. Det er jo egentlig ganske tydelig at denne manne er avhenig av nettpoker. Han betaler foreløpig sin del av huslån ol, men hva med den dagen da han ikke gjør det? Hva har du tenkt og gjøre da? Og syns også at det er en smule mistenkelig når han heller velger og bruke hele lønna si på nettpoker i setdenfor og finne på noe hyggelig som og reise bort i nyttårshelgen. Det er soleklart at denne mannen har problemer og før eller siden så kommer dette til og gå utover hi ved at han ikke lengre klarer og betjene sin del av lånet eller at han mister jobbet pga av all denne spillingen. Hi du MÅ sette deg ned med han og ta en alvorlig prat med han NÅ før det er for seint. Du må få han til og skjønne at det ikke er normalt og spille så mye og bruke så mye penger på nettpoker ta han ikke har råd til stort annet.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 Ja, jeg må snakke med han. Har forsøkt også, men jeg kom ikke gjennom. Han forsvarer seg med "hva skal jeg gjøre på da mener du? og du går på shopping, det gjør ikke jeg".. osv osv. Orker jeg enda et samlivsbrudd? Vet ikke. Samboeren min nå er så 100 ganger bedre enn han psykoen jeg var gift med. Og han er snill både mot meg og barna. Det er viktig barna mine har en farsfigus også, for den biologiske faren deres har ingen kontakt. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det finnes "værre" menn der ute, med både hasjrøyking, alkoholproblemer, festing hver helg, osv osv.. så kan jeg leve med dette? Jeg tviler på han vil endre seg nemlig..med mindre det går et lys opp for han selv.
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #12 Skrevet 26. desember 2010 Snakk med han igjen, forklar han akkurat hvor bekymret du er for framtiden, og så kan du foreslå at dere begge setter av et fast beløp hver måned som dere kan bruke på hva dere vil (underforstått: han på poker og du på shopping eller hva du vil - så kan han ikke "ta deg" på det ). Resten kan dere sette på en felles konto som du har ansvar for (mot at du tar ansvar for innhandling av mat, klær, regninger etc til hele familien). Det trenger ikke bli en permanent løsning, men da har du i det minste kontroll på økonomien. Husk bare på kredittkort og sånt; de kan dere legge vekk begge to, fast, i en bankboks eller lignende sånn at ingen får brukt de. Kredittkort er uansett en uting i hverdagen og altfor enkelt å skape seg gjeld med... Det kan som nevnt over her bli kinkig dersom han skulle spille på seg gjeld og dere har fast eiendom sammen eller gifter dere. Det blir for dumt at du skal slite med hans gjeld fordi det ikke ble tatt tak i tidligere. Har du forresten forklart han hvor alvorlig dette er for deg? At du vurderer å bryte med han fordi du er så bekymret for spillingen hans? Kan hende det er oppvåkningen han trenger for å selv ville begrense pokerspillingen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå