Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 Vi er gift Viss jeg flytter fra han og tar med barna uten hans samtykke, vil det da bli ansett som frihetsberøvelse ( kidnapping )? Han har lik sjangs som meg til å få foreldre retten ? Han må ha dem 50% inntill vi har fått ei varig løsning? han er litt sær, han gikk fra meg pga jeg ville verken ha oral eller anal sex og jeg ble sur på han når han forlangte å gå ut å drikka nett når det passa han
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 Hei. Det jeg veit er at du må ha hans underskrift for å få endra adressen på barna i folkeregisteret. ( første gang- altså når dere flytter ut fra felles bolig ) Du må så fort som mulig bestille time hos Fam.vern kontoret for å få time til megling. Noen steder er det ventetid på dette...du må ha meglingsattesten og papirer på at dere har tatt ut seperasjon for å få evt stønader som aleneforsørger. I utg punktet har far og mor like stor "sjanse" på å få foreldreretten...her kommer det jo mange faktorer inn....50/50 er tøft for barna....opprivende nok i starten at dere flytter fra hverandre- her kommer det ann på alderen på barna. Virker som dere ikke har diskutert dette med å gå fra hverandre så grundig...Håper dere finner ut av det...Lykke til.
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. desember 2010 #3 Skrevet 27. desember 2010 Dette kommer an på hvor gamle barna er da. Jeg tviler på at det blir sett på som kidnapping, men hør med en advokat eller ring politiet og spør. Han har like stor sjanse som deg for å få foreldreretten ja. Jo mindre barna er, oftere vil moren få mer eller så godt som alt. Et barn på 3 uker som blir fullammet blir ikke dømt til å være 50% hos bf f.eks. Han må ikke ha dem 50% til dere har funnet en løsning på dette. Jeg hadde nok hørt på rådene som en advokat/politi kom med, men mulig jeg også bare hadde tatt dem med meg, og latt han se dem. Kommer jo an på om han da kan "ta" dem tilbake. Det hadde aldri min gjort. Så jeg tok bare det som en selvfølge. Du må kun ha meklingsattest for å den ekstra barnetrygden, usikkert på hvordan det er med en seprasjonserklærling før du får stønader.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 Nei det blir ikke kidnapping. Men du får ikke flyttet adr til dine barn uten at han signerer på flytte meldingen. Med andre ord, skriver ikke han under så står det på papiret at det er han som har ungene. SELVFØLGELIG har han like stor sjangs som deg til og få foreldreretten. Hvorfor skulle han ikke det?? Nei han MÅ ikke ha de 50% til meklingen er over.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2010 #5 Skrevet 29. desember 2010 En liknende situasjon har jeg vært i. Jeg ville ikke ha gruppesex, som var et sterkt nske fra far mens jeg var gravid og i barsel, og tok kontakt med familievernkontoret for å få hjelp mot far og råd for å komme meg ut av situasjonen. Far ble første gang aggressiv mot meg noen timer etter første samtalen på familievernkontoret, og brukte vold mot meg, med barnet til stede og som en del av volden. Jeg var redd for at han skulle skade barnet fysisk og psykisk, barnet var 3-4 måneder da, og han hadde vært fysisk mot barnet da det var 11 uker gammelt, da han slengte barnet fra seg slik at det falt på gulvet, fordi jeg sa at han måtte holde flaska mer rett opp da han ga melk til baby. Far er svært vellykket manipulator, og han overbeviste familievernkontoret og helsestasjonen om at jeg var en hysterisk mor som stengte han ute fra å ta del i omsorgen for barnet. Han prøvde å holde barnet hver gang han hadde brukt vold mot meg, ellers ignorerte han barnet, og frem til jeg flyttet endelig fra far da barnet var 3.5 år, hadde han aldri stått opp hvis barnet våknet om natten, aldri trillet tur, aldri tatt barnet med ute og lekt med det. Da jeg ville flytte fra far, sa også han at det var "kidnapping" om jeg dro og tok med barnet. Baby var da 9 måneder, og far hadde aldri bytta en bleie uten at jeg tvag han til det. Og aldri fikk han gi melk til baby etter den episoden der han slegte baby. Ikke la deg lure av en skitas, da blir det ikke så lett for han å lure instanser heller. Ta kontakt med advokat, med eller uten hans vitende, slik at du får klarhet i hvilke regler som gjelder. Familievernkontor er naive og har ikke god greie på juss er min erfaring. Det er lov å ta med barna og flytte. Man får ikke ytelser som aleneforsørger før barnet har endra adresse til din nye. Dersom far ikke vil undertegne på flyttemelding og/eller meklerattest fra familievernkontoret, går det et halvt år før du likevel kan endre adresse på barnet. Dvs du må ha endret adresse 6 måneder før barna kan endre adresse uten underskrift fra far, og du må vise HELFO at barnet i denne perioden faktisk har hatt omsorg fra de, feks ved at du viser at barnet har barnehageplass eller går på skole i ditt nærmiljø. Du bør ikke gå med på 50 % hvis du mener dette ikke er den beste omsorgsløsningen for barna dine. Omsorgsfordeling i tida etter brudd kan ha vesentlig betydning for utfallet av en dom hvis det blir sak om barnefordeling. Dette fordi barnas tilknytning har avgjørende betydning hvis dere som foreldre er omtrent like gode omsorgspersoner. Barn er vanligvis mest tilknyttet den av foreldrene som har gitt mest omsorg. Når man bor sammen, kan begge foreldrene hevde å ha hatt mest omsorgsansvar, men etter brudd vil det ikke være ord mot ord, da kan man vise til at det er jeg som leverer og henter i barnehage/SFO, jeg har hatt barna så og så mange dager i måneden etc. Dersom barna er i skolealder, hvis det kan sies at de er nært knyttet til venner på skolen og i nærmiljø, så vil det gi deg et fortrinn hvis du blir boende i huset. Hvis du likevel ikke får far til å flytte, eller du ikke har lyst på eller råd til å beholde boligen, så bør du skaffe deg en ny bolig i samme nærmiljø. Er barna i barnehagealder, så flytt lenger unna hvis du har bedre nettverk og jubbmuligheter annet sted. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå