Gå til innhold

Sukk! Uerfaren psykolog.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg har ventet lenge på utredning hos DPS (distriktspsykiatrisk senter), også viser det seg at psykologen jeg har fått time til har vært psykolog i 4 måneder, og er ung og nettopp ferdigutdannet. Jeg blir veldig skeptisk til å skulle gå til en så uerfaren psykolog som kanskje ikke har NOE erfaring med mine problemer.

Har jeg lov til å si fra at jeg nekter å møte en så uerfaren psykolog på noe så viktig som utredning? Jeg har ikke lyst til å være en som en ung psykolog skal prøve og feile litt med. Ting er for vanskelig og alvorlig til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville prøvd først i allefall. Det har seg ofte slik at de unge og nyutdanna, tar jobben sin mye mer seriøst enn de som har vært i gamet i mange år. Folk blir ofte lei av yrket sitt, og jeg har selv opplevd dette med leger. Bytta fra en gammal sur en, som var drittlei av folk som "liksom" var syke,og til en ung en som tok meg skikkelig alvorlig :)

hvis du føler deg skikkelig misforstått, så kan du heller klage etterpå?

Skrevet

Kan godt hende hun vil være ivrig nå i starten. Men jeg har noen problemer som jeg vet veldig få har erfaring med. Og det jeg frykter er jo at en ung psykolog gjør feil vurderinger og tror hun må kontakte barnevernet og slike ting.

Skrevet

På DPS jobber det mange psykologer, og er man usikker på hvordan man skal vurdere en situasjon diskuterer man saken med kollegaer.

Du har enda ikke møtt psykologen og vurdere å nekte fordi personen er uerfaren? Du kan ikke dømme et menneske før du en gang har møtt vedkommende.

Du burde være glad du endelig har fått time og møte opp uten masse fordommer. Psykologen er der for å hjelpe deg.

Jeg gikk på DPS i et og et halvt år og fikk en fantastisk psykolog. Han sa første time at hvis kjemien ikke stemte eller hans arbeidsmetoder og psykologiske retning passet meg stod jeg fri til å bytte. Det samme gjelder sikkert for deg. Men du må gi psykologen en sjanse. Og husk det tar en del timer i samtale å bli kjent.

Skrevet

Nå forhåndsdømmer du.

Personen kan jo være kjempe dyktig, og ofte er de veldig pliktoppfyllende og kjenenr ansvaret sitt stort når de er helt nyutdannede. Hr ikke vært til psykolog da, men har værtr til nyutdannende leger, Og jammen tar de jobben sin seriøst og er grundige og ikke minst flinke til å søke hjelp fra mer erfarne kollegaer.

Skrevet

Kjære, HI

Ikke glem at en psykolog ikke akkurat har 3 år på en høyskole for så å bli kasta ut i en jobb.

Det er mange og lange år, med mye jobb som ligger bak så jeg syns ihvertfall du må gi personen en sjanse.

Alle psykologer har vært nye en gang og hvis alle pasienter tenker som deg ville jo ingen fått hjelp.

Lykke til uansett, og vær ikke redd for å si i fra hvis kjemien ikke stemmer, men vent til du har vært der i det minste.

Skrevet

La oss si at DPS disker opp med en ny behandler til deg da - hvilken unnskyldning skal du bruke for å ikke benytte deg av det tilbudet?

For jeg tror ikke et sekund på at dette egentlig dreier seg om at psykologen du skal til er nyutdannet, jeg tror du leter etter unnskyldninger for å slippe å ta tak i ting.

Javisst er det skummelt som svarte helvete å deale med personlige ting. Men det kommer til å gå bra.

Jeg vet hva jeg snakker om.

Skrevet

Nyutdannede psykologer er ofte veldig ivrige og opptatt av å gjøre en god jobb. De er HELT oppdatert på det siste innen forskning og teori, noe eldre psykologer ikke er, som ofte flyter på gammel kunnskap. Ferske psykologer går dessuten i veiledning 2t i uka hos en erfaren psykolog der de drøfter problemstillinger og kasus + at ved DPS jobber de i team med medisinere og andre der de drøfter saker og gjør felles vurderinger. Det er ikke slik at man driver å prøver og feiler på egen hånd. Du skal ikke miste motet av å ha fått en nyutdannet psykolog, heller tvert i mot.

Hilsen erfaren psykolog ved DPS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...