Synn(d)e Skrevet 26. desember 2010 #1 Skrevet 26. desember 2010 ...har stått på og slitt for at familien skal få en fin jul. Ja, du som har trålet kjøpesenteret gang på gang Du som har skrevet lister og husket på alt Du som har sørget for at julekortene ble bestilt, skrevet og sendt (og bilde tatt) Du som bakte til juleavslutningen Du som holdt ut med svigermor Du som sørget for at alle hadde pene klær som passet og var rene Du som ryddet, vasket og sørget for godis i julestrømpene Du som kjøpte inn og tilbredte middag for mange Du som sent på julaften ryddet og vasket opp etter selskapet Du som enda senere sørget for at store mengder emballasje etter julegavene ble kastet og nye leker ble ryddet på plass Du som på grunn av alle disse oppgavene stupte i seng utslitt etter slitsomme desemberuker Jeg tror mange kvinner sliter seg ut pga julen, og mitt spørsmål er.......var det verdt det?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. desember 2010 #2 Skrevet 26. desember 2010 jeg gjorde ikke så fryktelig mye av det som sto på listen din, men nei det var ikke verd det. for når alt kommer til alt, så er vi bare oss uansett hvor mye alle later som noe annet. men det var en fin jul uten dramatik altså, det bare blir litt falskt med altstyret
Synn(d)e Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. desember 2010 Det er det jeg mener, mange tilstreber det perfekte, bruker alt for mye penger på "nødvendge" juleinnkjøp osv.... For lets face it, den "perfekte" julen koster utrolig mye. Og når alt kommer til alt så er det ikke så jævlig viktig at serviettene matcher duken.
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. desember 2010 #4 Skrevet 26. desember 2010 Det er så absolutt verdt det! Jeg har gjort alt det der, og mere til. Pakket inn pakker, hatt juleverksted med barna over flere ettermiddager for å komme i mål med prosjekt "hjemmelagede julegaver", deltatt "oppshinet" med baby på julebordhelg, sørget for logistikk, sittet på syke og etterhvert dødsleie til en kjær, ordnet begravelse rett før juledagene og helt sikkert en hel masse jeg ikke engang kan komme på at jeg har gjort ekstra Men jeg har tatt meg tid til meg selv, jeg har koset meg sammen med mine og satt av tid til både meg og oss. Jeg må innrømme at det var nydelig godt å få legge 3 slitne barn på selve julekvelden og at kroppen var tung å flytte på under siste oppgavene som måtte utføres før jeg fikk slappe av i sofaen. Men jeg stupte ikke i seng like etterpå De som gjorde det, og jeg vil tro det er mange? Kanskje det lønner seg å legge planer for neste jul alt nå? Tenke over hva som kunne blitt gjort enklere, bedre med andre metoder, blitt gjort av andre og ja..... Kanskje lage lister alt nå?Huskelapper som du feks kan feste til desembersiden i kalendere og som dermed henger klar til høytiden nærmer seg. Eller starte tidligere, gi oppgaver til andre, sette lavere krav til både seg selv og andre. For to år siden måtte jeg sette meg ned å skrive ned tankene mine så jeg husket dem til året etterpå. Det var nok det beste jeg gjorde Hadde samme runde med meg selv i år også. Når det gjelder barna tenker jeg bare tilbake på hva jeg husket best og hva jeg vil prioritere. I dagene her får husarbeidet bare vente Jeg går ut, ser på tv på dagtid sammen med barna og bare koser meg i sofaen om kvelden!! Julegavene flyter. Men som barn husker jeg at jeg synes det var topp. Jeg gjekk fra ene leken til den andre før jeg tok runden på nytt igjen. Lekte litt med alt og bare bøyt alle de nye. Igjen og igjen. Det blir ikke det samme om jeg rydder opp og gir de en plass - tror jeg. De skal få ligge til de går lei. Da skal jeg rydde opp og gi hverdagen bedre plass igjen. Enn så lenge har jeg nøyet meg med å legge unna det som må byttes, og våre gaver. (Gavepapir måtte pent legges i en søppelsekk for hver en gave, og oppvasken -alias opprydding og putte i vaskemaskin- har blitt gjort etter hvert et måltid i fellesskap. På denne måten går det unna og gir fritid og kos til alle & enhver) Riktig god jul alle sammen og nyt dagene vi har jobbet for
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. desember 2010 #5 Skrevet 26. desember 2010 og om man er sammen de riktige menneskene så betyr verken duken eller serviettene noen ting. må si jeg liker vennekvelder langt bedre. da tar alle med seg noe mat og noe og drikke også har man det kos. ingen er perfekte og ingen prøver å være det, alle bare antar at man er bra nok som det er. fordi man tross alt har blitt invitert dit slektninger derimot, har man ikke valgt og alle setter opp et sånt "nå skal vi ha det koselig dere" fjes og alle vet at hadde det vært en hvilken som helst annen dag så hadde man apselutt ikke giddet å sitte akkurat der med akkurat de folka
Synn(d)e Skrevet 26. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. desember 2010 Jeg tror ikke det er så mange som tillater seg at det flyter......mange som skal ha juleselskap og gjester til nye middager, da må man jo rydde, og doen må vaskes før gjestene kommer. Den julen man har bilde av i hodet sitt tillater ikke at man slapper av i sofaen, ser på tv og leker med ungene.
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. desember 2010 #7 Skrevet 26. desember 2010 Det er vell nettopp det som er poenget Er idealet lagt så høyt at en sliter seg ut og ikke hverken rekker eller orker å kose seg, bør det være på tide å hvertfall vurdere å snu på det. Den beste tiden å starte må være nå! Nå som en kjenner på hva en har gjort til feil tid, hva en heller ville gjort, hvor sliten en er osv. Julen skal være god for alle! Gjester tåler både støv og at leker flyter. Hos oss synes ungene det er supert å få vise frem alle de fine julegavene sine til gjester - som gjerne vil se de og kanskje også prøve......
Gjest happy mom:) Skrevet 26. desember 2010 #8 Skrevet 26. desember 2010 Likte dette innlegget. Jeg gjorde heldigvis ikke så mye av det du beskriver. Har spist borte julaften, 1 juledag og i dag så ingen matlaging her... Ellers så handlet jeg julegavene i november. Huset vasket jeg sammen med samboer. Vasket klær, ga ungene julestrømper etc gjorde jeg, men bare kos det:)) Er ganske heldig..sliter meg sjelden ut.
Joikaboll@ Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 Jeg gjorde alt som står på lista og litt til. Jeg gikk raskt i koma når natten kom. Sånn har jeg hatt det i 16 år, er det ikke sånn det skal være da tro? Neste år skal jeg be oss bort ;-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 26. desember 2010 #11 Skrevet 26. desember 2010 Det var så verdt det:o) Elsker julen, så utslitt gjør den meg ikke. I tillegg har jeg hatt eksamen og jobbet gjennom hele julen:) Det du liker gir deg energi:o)
Gjest sug lut Skrevet 26. desember 2010 #12 Skrevet 26. desember 2010 Nettopp. Og alle finetingene som krever ekstrajobb er jo der fordi jeg liker dem - dukene som er et helvete å stryke, stoffserviettene, sølvtøyet, alt som er pakka bort ellers og må gjøres noe med når det kommer fram en gang i året - og alle kakesortene som jeg veit at blir spist og med stor glede, og at det er rimelig reint der det syns, og at noen har tenkt på alt - så alt blir bra. Jeg har det helt fint med å være "noen" i den sammenhengen, selv om det koster tid og krefter og man kan gå i komplett utslitt fettkoma i dagevis etterpå. Det er så verd det og det gir mer enn det tar.
Gjest sug lut Skrevet 26. desember 2010 #13 Skrevet 26. desember 2010 Forøvrig - jula er til for meg, ikke for ungene eller noen andre - de hadde gladelig spist av papp på engangsduk og kjøpekaker hadde vært like velkomne når det kom til spising. Men det de får med seg er at det er mye glede i å forberede, og at det skal lukte surkål i huset en hel dag, og smultringer for den saks skyld, og at det skal legges noe ekstra inn i de få timene av året man kan samle alle om ett prosjekt. Det er verdifullt å få med seg - at man kan gjøre alt uten at noe av det er et gnålende "denne hersens jula og alt styret"-prosjekt.
ellen-propellen Skrevet 27. desember 2010 #14 Skrevet 27. desember 2010 Ja,det er verdt det:-) Det er jul bare en gang i året og jeg elsker det:-D Når det gjelder "denne hersens jula og alt styret" snakket så er det min samboer som driver med det. Han har ikke noe styr til jul annet enn å være med 1 gang i matbutikk og kjøpe 3 julegaver. Det er faktisk påfallende mange av de som gjør ingenting eller minst mulig som sliter med julestyret:-O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå