Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Jeg lurer på f.eks om man får babyen opp på brystet etter at den er tatt ut? eller tar de babyen vekk med en gang, i og med at de må sy igjen såret? Får man ha med seg babyen på intensiven etter at de har sydd igjen såret? Hvordan føler man seg etter at de har sydd? Hvor lenge er man normalt på sykehuset etter et keisersnitt? Jeg vil veldig gjerne ha seriøse svar:)
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 Man får ikke babyen opp til brystet. I brysthøyde ligger skilleveggen, og armene dine er spent fast. Så du kunne ikke holde en baby uansett. Men jeg fikke så vidt se babyen før de tok han vekk for å legge han i kuvøse. Mitt barn var litt kaldt. De sydde meg med en gang etterpå. Jeg fikk barnet med meg inn på intensiven, men jeg ventet i ca.30min. Det var andre mødre rundt meg som gråt fordi de ikke fikk babyen sin. Var ganske uhyggelig det inne. Jeg reagerte sterkt på smertestillende og var så slapp at jeg ikke klarte å holde gutten min. Min mann var med barnet hele tiden så jeg var en stund alene på intensiv. Jeg følte meg i topp form etter keisersnittet. Jeg dusjet og gikk rundt dagen etter. Hadde fæl blødningsperiode - så du kan jo spør om de ikke kan suge mest mulig bort før de lapper deg sammen. Ja, det går faktisk ann:) Sov mye dagene etter da jeg følte at jeg fikk vel sterke smertestillende. Var på sykehuset i 5 dager.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #3 Skrevet 25. desember 2010 Hei! Hadde selv keisersnitti juli. Fikk ikke babyen opp på brystet De viste henne til meg, og jeg fikk ta litt på henne, men så var det bort med henne med en gang. Mannen min ble også tatt med ut. Det er han som fikk holde babyen først mens jeg måtte bli igen for å sy igjen såret. Jeg måtte vente en stund, men til slutt fikk lov å ha henne opp på intensiven. Jeg dro hjem to dager senere, men jeg var andregangs. Må sies at jeg måtte ha blodfortynnende sprøyter i magen hver morgen i 5 dager, og vi fikk med sprøytene hjem. Mannen min fikk en liten undervisningstime om hvordan han skulle sette dem. Gikk kjempe bra.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #4 Skrevet 25. desember 2010 Anonym 21:58 her igjen. Hadde keisersnitt kl 11 på formiddagen, var opp kl 2 om natta. (De bare ga meg babyen og forventet at jeg skulle passe den selv, måtte klatre ut av sengen og går rundt selv med kateter hengene ut av meg. Dusjet dagen etter, fikk sterke smertestillende første dagen, men etter det måtte jeg klare meg med vanlig smertestillende.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #5 Skrevet 25. desember 2010 Hvorfor prater dere om intensiven? Det er jo ikke dit man kommer etter et ks dersom alt er bra med mor og barn. Man blir kjørt på postoperativ, og det er helt vanlig at barnet følger med dit etter at man er sydd igjen. Gjennomsnittet etter et keisersnitt, ihvertfall på Rikshospitalet er 5 døgn. Noen får ha babyen på brystet etter de er undersøkt, vasket og pakket inn mens de blir sydd.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #6 Skrevet 25. desember 2010 Ja Ja post-op da. Du vet godt det er det vi mente. HI brukte ordet, så brukte samme ordet uten å tenke på det, men vi vet vel hva hun mener. Og jeg hadde så mye forskjellige i armene/hendene mine at jeg ikke ville ha hatt mulighet til å holde babyen i operasjonssalen selv om jeg fikk mulighet. Min var frisk, ingen problemer, men fikk likevel ikke henne opp på brystet.
duracellmamma Skrevet 25. desember 2010 #7 Skrevet 25. desember 2010 Jeg "fødte" på Rikshospitalet, fikk ungen på brystet hvis jeg ville,(seff ville jeg det) men ikke lenge for han skulle stelles. Fikk han opp på postoperativ MED EN GANG og han lå ved siden av meg helt ttil vi fikk gå tilbake på rommet. Han lå i senga si hele dagen og natta og siden jeg ikke fikk lov å bevege meg så mye, men jeg fikk lov å ringe på jordmødrene så mye jeg ville for at de skulle løfte han ut av senga og tilbake Jeg tok ks på mandag formiddag og dro hjem onsdag formiddag.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #8 Skrevet 25. desember 2010 Tusen takk for svar:) Jeg gruer meg sikkelig og håper virkelig at jeg får ha babyen min oppe på brystet en liten stund ihvertfall:) Jeg håper også på at babyen er sammen med meg hele tiden mens jeg er på postoperativ:) Jeg er litt bekymret...vet ikke helt hvorfor,men jeg gruer meg mer og mer for hber dag som går.... Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #9 Skrevet 25. desember 2010 Hei. Jeg har hatt 2 ks. Et planlagt og et hastesnitt. Begge gangene har jeg fått babyen opp på brystet en 5 minutters tid. Eller, rettere sagt, opp på halsen, hehe. De henger et forheng i brysthøyde, så babyen er blitt lagt mellom dette forhenget og ansiktet mitt:) Jeg hadde en hånd fri, så jeg kunne stryke på dem og snakke med dem mens de lå der. Så ble pappa'n med dem ut, og vi fikk være sammen igjen på overvåkningen. Kom på overvåkningen etter en 20-30 min. Lå vel der et par timer før vi ble trillet opp på rommet. Etter det hadde vi babyen inne hos oss hele tiden. Pappa'n fikk bo på samme rom som oss under hele oppholdet. Jeg følte meg bra etter at de hadde sydd, jeg var jo fortsatt bedøvet et par timer. Merket ikke så mye til såret i det hele tatt egentlig. Var oppe på do samme kveld, og morgenen etter dusjet jeg og var oppe som vanlig. Lå 4 dager på sykehuset etter det planlagte ks, og 3 dager etter hastesnittet. Etter 1 uke var jeg omtrent mitt vanlige jeg og trillet lange turer osv. Tror det er ulik praksis på de ulike sykehusene i forhold til det med å få babyen på brystet osv. Begge mine snitt ble utført på St. Olavs Hospital i Trondheim. Jeg har sett en veldig fin video fra et ks på en blogg som ble lagt ut her tidligere, men vet ikke om jeg kan oppgi adr ettersom det ikke er min blogg.... Den videoen var omtrent akkurat slik som mine ks var:)
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 22:24 her. Nei, jeg var ikke helt sikker på at dere mente postoperativ siden noen ks-babyer trenger noen timer på nyfødt-intensiv pga "våte" lunger. Jeg har hatt et akutt keisersnitt og skal ha et planlagt ks i morgen tidlig:). Jeg har denne gangen bedt om at babyen følger meg til post.op. Sist fikk jeg ikke det, pga masse blødninger etter snittet, men det skjer ikke så ofte etter planlagte snitt. Ønsker deg lykke til, HI. Bare gi beskjed om at du virkelig ønsker at babyen blir lagt på brystet ditt litt hvis det er mulig. De pleier å imøtekomme slike ønsker fra pasienten. Bare husk at noen nyfødte trenger litt pustehjelp etter at de kommer ut. Det er helt udramatisk:).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå