Gå til innhold

Sur og tverr gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en snart 3 år gammel gutt.. Den siste måneden kanskje, har han vært utrolig sur og tverr, bare mamma som er bra nok, vil ikke ha mat (noe som egentlig er ganske vanlig, men hakket værre nå) Vil ikke svare når andre snakker til ham (familie som han kjenner godt), snur seg bort og sier at at de skal la ham være i fred.

Han har vært veldig forkjølet den siste uken, hoster mye. Men er dette bare en fase, eller burde vi gå til legen.. Tenker om det er noe som plager han.. han klager aldri på noe sånt....

Noen som har hatt barn med lignende adferd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si noe om helsetilstanden til gutten din. Men mine har også hatt perioder hvor alle andre er "rusk i øyet" og burde holdt seg på 2 meters avstand. Sjenert og sinna er ikke uvanlig her i alle fall når 3-tallet nærmer seg.

Matinntaket bør du kanskje få sjekket, eller? Ungen må jo ha mat :)

Skrevet

Ja det kan du si,, ungen nekter å spise hvis det ikke er kaker og godteri... Men det får han jo ikke så ofte. Får jo lurt i ham kanskje to-tre , biter til hvert måltid hvis jeg er heldig. Men ofte så smaker han engang ikke på maten. Nei han får i seg utrolig lite fortiden, men jeg aner ikke hva jeg kan gi ham, eneste han vil ha er pannekaker.

Har vært spesielt ille de par-tre siste ukene...han får kanskje i seg litt banan, noen skjeer yoghurt, litt pålegg og litt grønt... akkurat så han kommer seg gjennom dagen. Men han spiser nok bedre i bhg enn hjemme. Men nå er det så ille, at jeg må gjøre noe med det, altså en legetime. Men tenker jo også at det ikke er så rart han er sur når han spiser så lite, lavt blodsukker, lite energi.

Skrevet

Sånn er gutten vår også, snart 3 år han og..

Det er visst bare en fase, - prøver hardt å overbevise meg om det når det står på som verst..

Hos oss har han bestemt seg for at han ikke skal ha middag..Og spiser ikke alltid så mye ellers. Så vi har løst det med å smøre litt ekstra smør på brødskiva, og bytte til h-melk i de verste periodene så han får i seg nok fett i alle fall. Ndg middag prøver vi å involvere han i matlaginga, og sier han at han ikke skal ha mat, legger vi heller ikke mat på fatet til han, men ordner til oss selv. Da bruker det ikke gå lang tid før han sier at han også vil ha mat. Riktignok spiser han ikke mye, men han spiser i alle fall!!

Ikke stress mye med mat, mas for all del ikke på han om det- for da vil han i alle fall ikke spise.

Ifht det å være sur: vi har snakket om at det er lov å være sur/sint. Men da er det lurt å være litt for seg selv, for det er ikke ok å være sur/sint sammen med andre. Nå sier han selv at han er sur eller sint, og går heller litt unna. Vi merka enorm forbedring her når språket ble enda bedre, og han klarte å sette ord på at han var sint.

Skrevet

Ja det er kanskje en ide, og ikke gi han noe på asjetten, men ofte kommer han bort som om han er sulten, ser på maten og sier at han ikke liker det.. ting han har spist før også. Ingen lokking og luring funker. Men maser ikke på ham, det skjønte vi fort at bare var mot sin hensikt. Ofte spiser han faktisk bedre når han sitter alene, enn når vi har felles måltider. Middag er total nekt her også.

Han har veldig godt språk, snakket tidlig, så tror ikke problemet ligger der. Men involvering i matlagingen, og ikke gi han mat på asjetten skal jeg ta med meg,

:-)

Skrevet

Hei! Vår 4 åring har slike perioder innimellom.Da kutter vi ut ALL form for godteri og kjeks, potetgull og kaker en periode.Gjerne en uke eller to.;erker veldig godt forskjell etter noen dager. Maser ikke noe med mat.Han spiser når han er sulten! Vil han ikke ha når det er måltider må han vente til neste.

Skrevet

Ja han får vanligvis veldig sjelden sånt, uteom lørdagsgodt og når vi er på besøk hos andre. Men nå i julen er det nesten umulig å unngå sånt.. ennå mer fortvilende, når det er servering av kaker og nisseposer overalt. Også har han to eldre søsken som får sånt. Men vanligvis veldig lite, aldri noe mellom måltidene og han må pent vente til neste måltid hvis han ikke spiser.. Så føler vi gjør noe riktig hvertfall. :-) Men en sta liten pode dette her.

Skrevet

Gutten vår prøver seg også med at han ikke liker det- gjerne ting han har spist før! Så jeg sier at han ikke har lov å si at han ikke liker noe han ikke har spist. Han skal smake på det, og liker han det ikke da, er det helt greit. Tror mye av dette handler om å teste grenser...

Gutten vår er også språklig sterk, men vi merka stor forbedring jo bedre språket ble utover høsten. Nå bytta han bhg i høst, noe vi tror var mer tøft for han enn vi trodde. Etter en sykdomsperiode på senhøsten, ble han som en ny gutt.

Hvis han spiser bedre når han sitter alene- kanskje han kan begynne å spise før dere andre?? Så får han i alle fall i seg litt.

Gutten vår spiser også bedre i bhg enn hjemme, til lunsj går det gjerne med 2-3 hjemmebakte brødskiver (bhg baker selv)..Men vi har avtale med bhg som også følges opp hjemme: til frokost skal han spise en kvart skive brød (minimum). I starten kunne han gjerne trasse på dette i en halv time før han ga seg. Nå går det mye bedre, han vet hva som er avtalen;)

Hvis du er bekymret for matinntaket- snakk med legen el. Som regel kompenserer de for lite mat ved neste måltid, så i sum får de i seg det de trenger. Men kan være greit å sjekke..Blir slitsomt å bli syk, hvis han ikke har noe "lager" å tære på- vinteren er enda lang;)

Skrevet

Ja vår gutt får bare godterier på lørdag, men det er verdt å prøve å kutte helt også på lørdag .Det gjør vi av og til.Finner heller på andre ting som frukt og lek sammen.Men man kan jo vente til jula er over da.Men verdt å prøve.Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...