Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #1 Skrevet 25. desember 2010 Vurderer å bruke hormonspiralen etter at baby kommer slutten av januar. Men har hørt mye skit om den, folk som blir syke osv. og andre ekle historier. Har hatt en veldig tung svangerskap med mye kvalme/oppkast, vurderer derfor sterilisering, selv om det er mitt første barn. Iallefall om jeg ikke snart hører noe positivit om denne hormonspiralen.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #2 Skrevet 25. desember 2010 Jeg hadde dårlig erfaring med å sette den inn pga dårlig lege (lagde en "hemmelig gang" i livmorhalsen), men det er ikke normalt for å si det slik. Når den endelig var på plass etter et halvt år, så var det helt fantastisk. Jeg har gått ned 20 kg selv om jeg har spiral, kjenner ikke noe til menstruasjonssmerter eller humørsvingninger, og mensen er redusert. Etter et halvt år på plass har ikke menstruasjonen forsvunnet, men det skjer kun for ca. 20% av brukerne. Jeg kan anbefale deg å sette den inn, men gå helst til gynekolog for å få det gjort, da er du garantert at vedkommende vet hva de gjør :-)
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #3 Skrevet 28. desember 2010 Tusen takk. Jeg er faktisk beroliget. Skal bestille meg time til gynekolog etter baby er født.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #4 Skrevet 28. desember 2010 80 % blir blødningsfrie ved bruk av hormonspiralen.....
Monajenten Skrevet 28. desember 2010 #5 Skrevet 28. desember 2010 Da er jeg dessverre av de 20%. Jeg anbefaler det IKKE. Siden april har jeg hatt mye mer mensen enn ikke, kan ha mensen i tre uker og så ha en til en og en halv uke uten..det er selvsagt i de verste periodene, sånn stort sett har jeg mensen i 13-14 dager og går litt kortere uten. Det er helt jævlig. Har den fortsatt i fordi jeg ikke ser noen andre prevensjonsmetoder som er "like gode". Jeg orker ikke å måtte huske på pillen hver eneste dag, og plaster frister lite. Kondom er uaktuelt. Håper du får en bedre erfaring.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #6 Skrevet 28. desember 2010 hva med kobberspiralen da Monajenten ?
Monajenten Skrevet 28. desember 2010 #7 Skrevet 28. desember 2010 Jeg har hørt om så mange som legger på seg noe enormt av kobberspiralen, i tillegg til å få verre menssmerter. Siden jeg omtrent er sengeliggende de fire første dagene av mensen, tør jeg ikke ta sjansen på å bli enda verre. Har også hørt om fire-fem stk som har blitt gravid med den.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #8 Skrevet 28. desember 2010 Jeg var uheldig med hormonspiral jeg hadde. Men anbefaler det selvom:) Gynekologen min var usikker på om livmoren min var stor nok til å romme en spiral, så det var et sjansespill å sette den inn. Men det var jo en risiko jeg visste om da. Etter 4 mnd med moderate smerter så tok legen spiralen ut, og jeg måtte begynne på p-piller i stedet. Ellers er jeg super fornøyd med p-staven jeg hadde i armen før jeg fikk barn. Den var helt fantastisk!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #9 Skrevet 28. desember 2010 Har brukt den i nesten fire år og sier aldri mer! Kan nevne blødninger, cyster, menslignende smerter, manglende sexlyst... Holdt ut så lenge fordi gynekologen mente noen trengte litt tid til å gå seg til, men som sagt, ALDRI mer! Kjenner til flere som har slitt med det samme i større eller mindre grad, ingen jeg kjenner har vært uten plager.. Vil heller anbefalle p-stav, fungerte fint for meg, den settes inn via en sprøyte på innsiden av overarmen.. kan bli litt støl i armen den første tiden, men et bedre alternativ.. Men valget er ditt..
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2010 #10 Skrevet 28. desember 2010 Har brukt den i nesten fire år og sier aldri mer! Kan nevne blødninger, cyster, menslignende smerter, manglende sexlyst... Holdt ut så lenge fordi gynekologen mente noen trengte litt tid til å gå seg til, men som sagt, ALDRI mer! Kjenner til flere som har slitt med det samme i større eller mindre grad, ingen jeg kjenner har vært uten plager.. Vil heller anbefalle p-stav, fungerte fint for meg, den settes inn via en sprøyte på innsiden av overarmen.. kan bli litt støl i armen den første tiden, men et bedre alternativ.. Men valget er ditt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå