Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #1 Skrevet 24. desember 2010 ...for første gang til svigers i et nytt forhold (her snakker vi folk på 40 år så de er voksne ja) og svigers skal servere ribbe, julepølser og medisterkaker men som gjest insisterer på å ta med seg pinnekjøtt middagen sin fordi det "ikke blir jul uten". Er det noen som syns det er litt frekt? Jeg må si at jeg reagerte på den fordi ingen i familien personen skal til liker verken pinnekjøtt eller lukten av det. Det er ganske spesielt å ha pinnekjøttlukt i nesen når man spiser noe helt annet. Jeg personlig kan true meg igjennom et pinnekjøttmåltid, men skyr i det store og det hele alt som er lam og sau fordi det egentlig ikke smaker meg i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #2 Skrevet 24. desember 2010 Helt greit å ha sine tradisjoner og jeg hadde verken blitt sur eller fornærma om noen vil ta med sin mat-tradisjon hit. Her har vi masse plass på bordet og det kan aldri bli for mye mat til jul;)
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #3 Skrevet 24. desember 2010 Her har du utelatt å fortelle en god del detaljer! Har personen avtalt at dette er greit på forhånd? Da er det overhodet ikke frekt i det hele tatt. Da har dere gitt velsignelse til denne personen som ikke aner deres dårlige forhold til pinnekjøtt. Hva om denne personen ikke takler ribbe, medisterpølse og julepølse på samme måte som dere ikke takler pinnekjøtt? Om personen har spurt om å få ta med pinnekjøtt, og fått til svar at det ikke er så greit og om ikke personen i alle fall kan prøve å ta del i deres julefeiring og respektere den julen dere har.. Da er det frekt. Hva skjer når denne personen skal invitere svigers til julefeiring hos seg? Må denne personen forandre sin tradisjon og lage ribbe istedenfor ettersom de ikke takler pinnekjøttlukt?
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #4 Skrevet 24. desember 2010 Nei det synes eg er sært. Det hadde eg reagert på!! Eg er fra Bergen og mannen min fra østlandet, foreldrene hans lager pinnekjøtt i tillegg til svineribbe. Men vi har vært sammen i nesten 9 år også da...
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #5 Skrevet 24. desember 2010 Haha, kjempefrekt! Jeg for min del synes ikke det blir ordentlig jul uten ribbe, men det kunne vel ikke ramle meg inn å ta med ribbe til svigersønn når de serverer kalkun! Hvis det er sååååå om å gjøre må personen takke nei til invitasjonen og heller feire jul et annet sted. Makan!
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #6 Skrevet 24. desember 2010 Tja, dersom dette oppfattes som fryktelig frekt og noe som må snakkes om bak personens rygg, hadde jeg vel kanskje tatt det som et tegn på at det ikke var en familie jeg ville inn i likevel... Jeg synes parfyme, etterbarberingsvann og hårvoks er langt verre lukter å "ha i nesen" når jeg spiser noe i det hele tatt, og likevel mener visst folk at man trenger dette på julaften (og stort sett alltid ellers også). *hmpf*
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #7 Skrevet 24. desember 2010 Vertskapet har ikke blitt spurt om det er greit, bare fått beskjed om at "jeg tar med meg pinnekjøtt jeg". Dessuten så har personen ingen problemer med å spise annen julemat i det hele tatt. Hvis denne personen hadde bedt til pinnekjøtt så hadde jeg ikke tatt med meg ribbe, for så opptatt av å holde på mine egne juletradisjoner er jeg ikke. Hadde fint kunnet "avse" et år til annen mat. Syns bare det er litt underlig. Nå har jo middagen vært og personen hadde selv tatt med en kokeplate som h*n satt på et annet rom med pinnekjøttet i. Det hjalp veldig og lukten var ovekommelig. Vel, greier fortsatt ikke lese halvparten av svarene som har kommet inn her så jeg svarer litt sånn på måfå nå.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2010 #8 Skrevet 24. desember 2010 nja... Jeg hadde med meg tilbehøret mitt til svigers i dag, men vi spiser pinnekjøtt hele gjengen og jeg omg min mann bruker tilbehøret som min familie bruker.. De syns det er bare fint at jeg tar med det vi vil ha så får alle skikkelig julemat. Men her er det jo snakk om en helt annen rett... Men for min del tror jeg det hadde vært greit, det er jo sikkert ikke så hyggelig for kokken i huset om mange vil ha den andre retten men gjelder det bare en eller to så hadde det gått greit. Hadde det vært til hele familien kunne de laget jul selv
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #9 Skrevet 25. desember 2010 Så flott! Da ble det jo en grei julefeiring likevel. Er ikke alle som er like oppegående og klarer å se forbi sin egen nese og egne ønsker. Og så er det faktisk mulig å spørre denne personen i etterkant på en humoristisk måte om det virkelig var nødvendig å ta med egen mat. Noen har ikke vett til å spørre om det å ta med egen julemat er greit, men gir bare beskjed istedet.. De må man takle på en egen måte. De må man si til at det er ikke greit at andre tar med egen julemat.
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2010 #10 Skrevet 25. desember 2010 Jeg er oppvokst med at folk har med seg pinnekjøtt om de vil ha det. Hadde en tante fra vestlandet, og hun hadde det med seg. Jeg har fått meg mann som har pinnekjøtt som julemat, noe som ikke jeg har. Heldigvis lager svigermor det,, slik at det ikke lukter så mye her i huset. og skal vi feire jul med andre deler av min familie har vi med pinnekjøttet. Ingen som har klaget, i år fikk vi spm om vi kunne få laget litt mer for det var flere som hadde lyst på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå