Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #1 Skrevet 23. desember 2010 Kan noen med sikkerhet fortelle meg hva foranliggende morkake betyr? Fikk vite på UL at jeg har dette, da min ligger fra under navelen og ned forbi skambeinet. Og nå leser jeg at flere har fått sex"forbud" pga blødningsfare ved foranliggende morkake... Dette har ikke jeg hørt noe om fra min jordmor... Kan noen forklare?
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 23. desember 2010 #2 Skrevet 23. desember 2010 Dytter litt her jeg... Jeg har visst også foranliggende morkake, men ingen har forklart meg hva det vil si bortsett fra mindre spark rett foran magen.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #3 Skrevet 23. desember 2010 Hei jenter! Dere må ikke være redde for å spørre jordmor eller lege om dere ikke vet hva det de sier betyr ;o) Jeg hadde også forranliggende morkake da jeg gikk med lille gutt. Det betyr helt enkelt at morkaken ligger forran fosteret. Derfor kan det være at dere kjenner sparkene utenpå magen litt seinere i sv. enn ellers. Det kan også være at de må bruke litt mer tid på UL for å få skikkelige bilder siden de må se (og fosteret må sparke) Gjennom morkaken. Vi fikk ikke sex forbud og jeg hadde heller ingen komplikasjoner i svangerskapet eller fødsel ifm dette. Babyen er ekstra godt pakket inn, forran iallefall ;o)¨ Kos dere med minier i magen
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #4 Skrevet 23. desember 2010 Når man er på ultralyd og har foranliggende morkake er det at morkaka ser ut til å ligge oppå fødselskanalen, det babyen skal ut. Du vil få beskjed om å komme på ny utlralyd senere i svangerskapet for å se om den har trekt seg tilstrekkelig tilbake slik at fødsel kan finne sted. Dette er det umulig å se i uke 18. Om det viser seg at morkaka ikke trekker seg tilbake må du ha keisrsnitt, da åpningen er stengt og ingen baby kan komme ut. Det er helt vilkårlig hvor morkaka fester seg på livmorveggen. I begynnelsen av svangerskapet er livmora liten, og på slutten av svangerskapet er den stor, man kan tenke seg en ballong uten særlig luft i, eller full av luft. Det er derfor det er vanskelig å vite om morkaka som ser ut til å dekke åpningen i uke 18, fremdeles vil være det i uke 37. Livmora er en muskel, jo høyre oppe, og bak, lengst unna åpningen er muskelen sterkest og det er best mulig feste for morkaka. Jo nærere åpningen den ligger jo svakere er livmorveggen, og jo dårligere festa er den. Når morkaka er dårligfesta kan man få dårlig morkakefunksjon, man kan få rifter i morkaka og miste biter av den, det er en økt risiko for morkakesvikt, og nedsatt morkakefunksjon, men det er bare snakk om en økt risiko, det betyr ikke at det kommer til å skje. Du får ny ultralyd mot slutten av svangerskapet, og du bør følge ekstra godt med på fosterets bevegelser, sf mål, og ikke bli veldig overrasket over blødninger. Ved noe som helst problemer skal du ikke nøle med å ta kontakt med føden. Det er ikke uvanlig med foranliggende morkake, og det går som regel helt fint, og om det skulle resultere i alvorlige ting, så er de vanvittig flinke både på kvinneklinikken og på barneklinikken. Snakk med jordmor, du får sikkert de svarene du lurer på. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå