Lammelåret Skrevet 23. desember 2010 #1 Skrevet 23. desember 2010 http://lammelaartanker.wordpress.com/2010/12/22/a-gi-penger-er-lett-a-gi-tid-er-verre/ Både Fattighuset og flere andre som jobber for fattige og såkalt vanskeligstilte har fått store bidrag, blant annet i form av gaver. I går så jeg at dronning Sonja besøkte Fattighuset i Oslo. Hun var blant annet med på gaveutdeling. Hva synes dere om at hun drar på besøk med kamera på slep? Er det en positiv ting at hun setter lys på at organisasjonen finnes eller opplever dere at det blir litt "rike meg, fattige deg" preg over det? Hvordan tror du det hadde kjentes om du hadde fått besøk av dronningen med kamera etter seg mens hun delte ut gaver til deg?
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #2 Skrevet 23. desember 2010 Jeg har ikke sett det innlegget, men ville ikke blitt filmet om jeg var fattig og fikk mat. Ja det virker veldig rart at hun ikke tenker lengre selv.
Lammelåret Skrevet 23. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. desember 2010 Dronning Sonja virker sympatisk og hyggelig, men hun er statsoverhode og jeg vet ikke om det er mulig å fremstille det som om de er likestilte. De ER jo ikke det. Derfor er det vanskelig å tro at det ikke blir mer nedverdigende når Dronningen står og deler ut, men det kan være at de som tar imot fra henne opplever at hun hevder nivået og gjør det akseptabelt å ikke ha penger selv. ?
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #4 Skrevet 23. desember 2010 Fint at dronningen er med på slikt, men hadde jeg vært en som var nødt til å ta i bruk et tilbud som Fattighuset eller lignende tilbud, så hadde jeg ikke syns det var noe særlig å bli filmet. Det hadde føltes veldig nedverdigende. Men så regner jeg med at de som blir filmet må skrive under på at det er greit at opptaket vises og da har dem vel muligheten for å ikke godkjenne det. Og da er det jo greit, da har dem jo et valg. Men forøvrig synes jeg vel at en artikkel i avisen e.l hadde vært tilstrekkelig i denne sammenheng. Vi har ikke no Fattighus her hvor jeg bor, men har levert gaver til Kirkens Bymisjon
OsloMor Skrevet 23. desember 2010 #5 Skrevet 23. desember 2010 Vel, når vi først har et kongehus så synes jeg det er veldig bra at de fokuserer på ting som Fattighuset. Skal de bare klippe snorer og ta seg ut? Vil også legge til at brukerne av Fattighuset nok er informert om at det vil bli filming under det kongelige besøket, slik at de som ikke vil bli filmet slipper det. Få fokus på fattigdom, bare i min bydel lever 1/3 av barna under fattigdomsgrensen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå