Gå til innhold

Dere med fire barn - jeg vil gjerne høre deres erfaringer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var den største "utfordringen" ved å gå fra tre til fire barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fire barn selv - men er en av fire jenter :)

Jeg er veldig glad for å ha tre søstre! Den største utfordringen for mamma og pappa var vel at vi måtte ha minibuss, hehe... 6 stk i familien blir jo plutselig en del mer enn fem når det kommer til bil - men det gikk veldig greit! Vi kjøpte minibuss for at vi skulle få lov til å ha med venner på turer ogsånn, akkurat som alle andre venner av oss som var færre i familien ;) de ville jo ikke "straffe" oss for å være mange søsken.. Men det funka veldig fint, faktisk ganske praktisk med stor bil :)

Dessuten tror jeg mamma og pappa elsker å ha fire barn - for det første fordi begge er glad i unger, for det andre så er det veldig sosialt, og mye mer hjemmekoselig (FAKTISK) når det er masse rot og surr overalt - spesielt i høytider ! hehe

...Nå får de også antakeligvis flere barnebarn, vi er godt i gang for snart har de tre og min eldste søster er 21 :) Men alle synes at det er kjempegøy og kjempekoselig!

MEN, det er aldri stille... Så det kan være en fordel og en ulempe, kommer an på hvordan man ser det!

Det kreves mye mer planlegging av alt, spesielt turer, når man er så mange... vi har aldri reist mye, har heller en del dyre ting hjemme fremfor å bruke en haug med penger på å reise. Feks basseng i hagen og firehjulinger, for å ha noe å gjøre mens alle vennene våre er på ferie

Det er også masse pakker å kjøpe til jul! og Matinnkjøp må også planlegges for å være litt "smarte og økonomiske"...

Jeg tror det er mange fordeler med å ha fire barn - men kommer mye "ekstra" med også da.. Men som mamma alltid har sagt, så koster det ikke så mye ekstra med en person til, hvis man tenker på penger. For det er bare LITT ekstra mat, LITT ekstra klær, deter jo ikke ALT x 2 på en måte :) Plass er vel den største utfordringen, men der det er hjerterom finnes husrom :D

Skrevet

signerer det svaret du har fått.. Er selv en av fire, og har satt stor pris på det..

Mine foreldre, der mor ble ufør tidlig og far ikke hadde utdannelse, så var det tidvis økonomisk vanskelig.

Nå er vi alle 4 voksne, jeg 29 og yngste 18, Foreldrene mie er 47 og 50 år og har straks 6 barnebarn. Og flere blir det nok. Det er såå koselig når vi er samlet. I en stor familie er man aldri ensom. Og man er mange som kan dele gleder og sorger..

Venter nr 3 nå.. og får mannen min det som han vil, så blir det nok en 4. også.. Får se hva økonomien sier nå han er ferdig å studere

Skrevet

Vi har 4 barn. :)

Vet ikke helt om det er så stor forskjell å gå fra 3 til 4, jeg. Føler at det var "verre" å gå fra 2 til 3 faktisk, for da hadde vi plutselig en "flokk" med barn.

Følelsesmessig er det alltids plass til en til. Hjertet vokser litt for hvert barn har jeg funnet ut. Tror også at graden av slitenhet hos foreldrene har litt å si om ungene er veldig tette også. Våre 3 store er ganske tette i alder,før det ble noen års hopp til nr 4. Her er de største veldig flinke til å leke med minsten, så jeg har faktisk lettere dager nå enn jeg hadde når nr 3 var liten.

Utfordringene går mest i det praktiske; Vi trengte flere seter i bilen, og mye av utstyret og klærne etter søsknene var utslitt. Så måtte 2 av ungene begynne å dele rom etterhvert så minsten fikk eget. Huset må vi vel utvide etterhvert som barna blir større, men i mitt hode er dette lenge til. ;)

Ferier må planlegges godt for å finne rimelige bosteder med plass til alle, men enda er ungene såpass små at det går bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...