Gå til innhold

Er det lov å si nei takk til gaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare så drittlei. Jeg og mannen har bodd sammen i x-antall år, og har faktisk det vi trenger. Det vi IKKE har, det har vi ganske enkelt ikke enten fordi vi ikke trenger, eller ikke ønsker det.

(Vi lever veldig sparsommelig, pga miljøhensyn og fordi vi ikke ønsker å bruke penger på "unødvendig luksus"..)

Hver jul, (og en gang til i året), så får vi pakke fra NN. Og hver gang, så inneholder den 2 sengesett og/eller håndklær. Hvor mange sengesett og håndklær tror de at vi klarer å slite ut iløpet av ett liv? Vi har mer enn nok til flere liv,...Vi har prøvt å si det fint, at de trenger ikke å gi oss julegave (siden vi har "alt"), og at vi har i overflod av sengesett og håndklær, ettersom de har gitt oss det x-antall år.

I slike tilfeller klarer jeg ikke å være takknemlig for gaven, for det virker ikke som det ligger hverken omtanke eller andre ting bak. De vet hvordan vi er, og de vet også hvor mange håndklær o.l de har gitt oss tidligere, så de kan ikke ha tenkt "dette var en fin gave til X og Y, dette trenger de", når de kjøpte den.

Er det i slike tilfeller lov å si nei takk til gaver?

(Vi har flere sett sengeklær som ligger i pakningen sin ubrukt,...så mye trenger vi å få ett sett til. Og nei, de kan ikke byttes,....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt sent nå, men til neste år, send dem en ønskeliste med "vi ønsker ikke gave, men heller at dere gir de pengene dere hadde tenkt å bruke på oss til et av følgende veldedige formål"

Skrevet

Men de kan sikkert gis videre i gave, elelr til noen som ikke har så mye som dere?

Snakk om å være vanskelig da. Smil si takk, og gi dem bort.

Skrevet

nei det er forbudt og du kommer i fengsel

Skrevet

Gi gavene videre. Det finnes mange der ute som hadde blitt veldig glade for et nytt sett sengetøy :)

Skrevet

Kjenner jeg blir irritert her jeg sitter! Gi det ubrukte til noen andre da, eller til Fretex eller fattighuset eller et eller annet! SNakker om å være utakknemlig! Og at han/hun/de ikke legger omtanke i det? Dere blir jo hunsket på hvert år! Er ikke det omtanke?

Skrevet

Det beste er å si ifra lenge FØR jul :o)

Sengesett som ikke engang er tatt ut av pakningen kan for eksempel gis til Fretex.

Skrevet

Har samme kommentar som flere over her.. Gi gavene videre til et veldedig formål, er nok MANGE der ute som virkerlig blir glad for dem. Ikke si nei når de kommer og leverer gaver til dere, det synes jeg er fryktelig utakknemlig! Si heller at til neste år ønsker dere dere at de gir penger til et veldedig formål, da dere har så mye fra før:)

God Jul:)

Skrevet

Dere som er så politisk korrekte må da bli sjeleglade for denne sjansen til å kunne gi noe videre til noen som trenger det?

Eller er engasjementet deres bare til pynt?

Skrevet

Hehe, pappa fikk en digiatal fotoramme i fjord.

Til bursdagen min fikk jeg den tillbake :P

Skrevet

Engasjement? Fordi vi velger å tenke litt miljøvennlig HJEMME hos oss selv?...Vi springer ikke rundt og prøver å "frelse folk inni en økoverden full av gjenbrukte ting etc...".

Faktisk så kjenner jeg ingen som TRENGER sengetøy. Mat, klær og nyttige ting derimot, ja, det trenger folk,...(Jeg kjenner fretex-dama, og de har fått flere sengeklær, men det er ikke det folk går dit for å kjøpe,...)

Sengeklær-giverne har fått beskjed, men det hjelper ikke. Skriftlig ønskeliste med ting vi ikke trenger - den skal jeg prøve neste år! :)

(I tillegg til at jeg pakker fint inn årets sengetøy og gir i retur neste år,...). Kanskje jeg faktisk skal ønske meg varme klær, og deretter gi de til fretex?

Jeg kaller det ikke omtanke å få en slik tankeløs gave, når de er VELVITENDE om at de kaster penger ut av vindu,.... De gir fordi "det er vanlig, og forventet av folk rundt", slik som mange andre også gjør.

Omtanke hadde vært å tatt hensyn!

Takk for svar,...

Trådstarter

Skrevet

Det er vanskelig å si nei når mottaker ikke forstår hva nei innebærer. Har samme problem selv.

Skrevet

Jeg kjenner heller ikke noen personlig, men gir sånt til fattighuset eller gir det bort på finn.no (uten bilde og kun med e-post så ikke giveren kjenner det igjen, hi hi). Personlig synes jeg det er bedre enn å såre med å si at gaven ikke er ønsket fordi jeg ikke får det jeg ønsker meg.

Men ellers kan du selvfølgelig sende ut "ønskeliste" hvor du oppfordrer folk til å heller donere penger til yndlingsformålene dine eller noe.

Forøvrig er forbruk det som får verden til å tikke. Det sitter familier i India som lever av å jobbe på vevefabrikkene som lager billig sengetøy :) Noe må de også leve av mens fairtrade blir populært ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...