Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Om du selv ikke er klar over det eller ei. Legen din er pliktig til å gi deg informasjon om risiko ved svangerskap og fødsel når du er overvektig. Hvordan kan din lege gi deg denne info`n uten å tråkke deg på tærne? Og til en annen sak, om du som overvektig kvinne klager på kroppen din til ei venninne som er tynn, og ønsker å gå ned i vekt. Hvorfor blir du da lei deg og såret om venninnen din er enig med deg og ønsker å hjelpe deg? Hvorfor er det greit å kommentere ei tynn jente og fortelle henne at du synes hun er for tynn og ser syk ut? Mens det å kommentere ei overvektig jente og si at hun ser slapp og dvask ut er helt horribelt? Jeg er forresten normalvektig (BMI 23) og har måttet bite i meg kommentarer fra overvektige venninner om at jeg ser syk ut++ Når jeg faktisk er normalvektig. De kommenterer gjerne det at jeg velger vann fremfor juice eller brus på restaurant. Eller at jeg foretrekker fisk fremfor taco. Og de mener jeg er på en konstant slankekur og at jeg umulig kan bli mett av mine porsjoner. Og ikke fatter de at jeg kan spise så ofte som jeg gjør (5-6 ganger om dagen) Det at jeg trener 3 ganger i uka er også horribelt. Men nevner jeg at de spiser for mye eller at de kanskje burde droppe den brusen og drikke vann istedet, så er jeg ei drittkjerring uten empati. Vet dere hva? Jeg er sunn! Du som er overvektig og spiser x antall mer kalorier enn du forbrenner er usunn.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #3 Skrevet 23. desember 2010 Du skriver: "Du som er overvektig og spiser x antall mer kalorier enn du forbrenner er usunn. " Hmmm....Å spise riktig mengde kalorier er ikke avgjørende for om man er sunn eller ikke. Du virker til å ikke ha helt peiling. Det du skriver med andre ord er at man kan spise så mye "dritt mat" man vil, så lenge man holder seg til "riktig" antall kalorier. FEIL!! Selv er jeg litt overvektig nå, og jeg er heller ikke spesielt sunn. Jeg spiser alt for mye søtsaker, selv om matinntaket er sånn nogenlunde sunt. Tidligere så var jeg normalvektig. Men kan ikke si jeg var mye sunnere for det. Jeg spiste fortsatt søtsaker hver dag, og spiste gjerne pølse med brød flere dager i uka. Forskjellen var at aktivitetsnivået var litt høyere, fordi jeg var i arbeid. Å være slank, er ikke nødvendigvis det samme som å være sunn! Og ingen som er overvektige føler seg vel tråkket på om legen forteller om risikoer i svangerskapet. Legen skal si det for å opplyse og fordi man ønsker det beste for pasienten. Og det finnes faktisk risiko i alle svangerskap. Det er ingen garanti at alt går bra, selv om man er normalvektig heller. Alle faktorer spiller inn under et svangerskap, og ikke bare overvekt. Det er ikke "feil" å velge juice eller vann fremfor brus på resturant (kan diskuteres hvor mye sunnere det er med den juicen). Men om man en sjelden gang er på en resturant og alt man tenker på er kalorier og sunnhet hele tiden, så kan det være litt slitsomt for venner. Hatt et par venninner som snakket om kosthold og trening veldig mye en periode, og det er utrolig slitsomt. Greit å velge sunt, bare det ikke går helt til hodet på en. Synes du burde orientere deg litt bedre om fakta, før du kommer som en "liksom bedre viter".
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #4 Skrevet 23. desember 2010 Syns du burde skaffe deg andre venninner. Normalt oppegående mennesker snakker ikke sånn til andre folk.
Tante Blås Squaw Skrevet 23. desember 2010 #5 Skrevet 23. desember 2010 Hva slags kjipe venninner er det du har, HI?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå