Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Er medisnstudent nå, og har overvært en haug med fødsler. Uten unntak sliter overvektige kvinner under fødselen. Alle jeg snakker med sier også det samme. Det tar lenger tid, de klippes mer, tar mer epidural, mer drypp, mer komplikasjoner av alle slag. Det er ikke bare forfengeligheten overvekt skjemmer. Medisinsk sett er det helt hårreisende. Hva med å anstrenge seg litt for å nå en normalvekt!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Hmmm.... Hvorfor skulle overvektige damer måtte klippes mer? Det er det eneste jeg umiddelbart finner uten logikk.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Hva med å anstrenge seg litt for å bli et mer empatisk menneske? Siden du tydeligvis har tenkt å arbeide med mennesker, så ville det vært å anbefale.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Så kan jeg være den første her til å motbevise din statistikk. Jeg har 30 kilo for mye på kroppen, født tre barn som alle tre nærmest skled ut av meg etter to timer med åpningsrier. Lykke til som lege. Håper du er verdig, snill og grei selv om du skulle møte meg og min overflødighet på legekontoret!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Her har vi et strålende eksempel på folk som har sittet med nesen i bøkene hele livet og ikke har utviklet de sosiale og empatiske evnene sine:) Råder deg til å satse på kirurgi og ikke allmennpraktiker.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Dålige fødekvinner? Er det en medisinsk term du har plukket opp i løpet av "en haug med fødsler" eller er det "alle du snakker med" som har lært deg denne seriøse beskrivelsen? Tipper du blir en dårlig legekvinne.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Klipping åpner fødselskanalen mer. Overvektige sliter mer med utdrivningsfasen. I tillegg er man avhengig av å klippe hvis man skal bruke vakum-sug, noe overvektige også oftere enn gjennomsnittet ender opp med.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Enig. gravide overvektige har et stort ansvar. Har man en BMI over 27 så har man et risikosvangerskap. Det er livsfarlig for sterkt overvektige å ende opp i keisersnitt, og det er det ofte de gjør siden barna de føder har en hyppigere tendens til å sitte fast i fødselskanalen. Svangerskapsdiabetes er en annen ting....
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #9 Skrevet 22. desember 2010 Jeg veier litt mer enn normalt og hadde en veldig lett fødsel. Måtte ikke ha smertestillende eller smertelindring, revnet ikke (kanskje vi på den tjukke siden er litt mere løs i dåsa) og hele fødsel, fra første ri, tok 4 timer. Kanskje jeg er unntaket? Men jeg er helt enig i at det er ikek sunt å veie for mye og jeg gjør nå noe med det - både for kropp, sjel, selvbilde og for barnet;)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #10 Skrevet 22. desember 2010 He he.. Da er det godt at jeg er et unntak. Jeg er overvektig, og har hatt tre veldig enkle fødsler. Nr to brukte jeg to pressrier på, rakk ikke å svette en perle en gang. :-) Brukte ikke smertestillende på noen av fødslene. Jordmødrene skrøt veldig av meg, og sa at jeg var den perfekte fødende. :-) Så, ikke alle overvektige sliter nei!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #11 Skrevet 22. desember 2010 Er så lei av at man ikke skal informere om konsekvensene av å være feit. Drive å dulle og mene at det er et forfengelighetsspørsmål. Det har enorme medisinske konsekvenser. Særlig under svangerskap fødsel og barseltid!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #12 Skrevet 22. desember 2010 Jeg er overvektig, min første fødsel tok 5 timer, min andre tok 30 min. Følte ikke at jeg slet noe spesielt og hevder fortsatt at jeg tar en fødsel fremfor forkjølelse eller influensa. Generalisering gagner ingen, og spesielt ikke en som skal bli lege. Men du har kanskje ikke kommet så langt i studiet ditt ennå.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #13 Skrevet 22. desember 2010 Statistisk sett snakker vi om her. Tallene lyver ikke gitt. Overvektig er pr def høyrisikosvangerskap. Noen går det bra med, men mesteparten sliter. Det er bare å "face it"! .
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #14 Skrevet 22. desember 2010 Det kan meget vel være at det HI påstår er riktig. Det som er skremmende, er den nedlatende holdningen hun viser ift overvektige kvinner. Dette er kvinner hun antageligvis skal ha som pasienter i fremtiden. Hva med å ha en holdning som år ut på at du vil hjelpe dine pasienter, istedenfor å se ned på dem som ikke har normalvekt? Jeg håper virkelig ikke at jeg noen gang kommer ut for deg når jeg trenger medisinsk hjelp, eller noen andre som er så ekkel som deg.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #15 Skrevet 22. desember 2010 Det er klart at hun snakker om det på en helt annen måte her enn om hun snakket med en overvektig passient... Det er vell logisk for de fleste! Selv er jeg overvektig og hadde en fødsel fra helvette! Så tviler ikke et sekkund på at det HI sier, stemmer. Er gravid igjen, men har ikke mistet nok vekt, planen er et aktivt og sundt svangerskap, for å styrke musklene mest mulig. I håp om et svangerskap med minst mulig komplikasjoner både nå og under fødsel!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #16 Skrevet 22. desember 2010 Det var rart. Jeg er veldig tynn, og har ikke på 3 forsøk, klart å føde noen av mine 3 barn vaginalt. Fikk beskjed i 2dre svangerskap at jeg måtte legge på meg om jeg skulle ha et sunt svangerskap, for om jeg hadde fått hyperemesis eller blitt syk under graviditeten, hadde ikke barnet hatt næring å ta. Det samme med ammeperioden etter fødsel. Var ikke næring i melken min fordi de mente at jeg var for spinkel. Så jeg tror ikke på teorien din.
Gjest la8pv Skrevet 22. desember 2010 #17 Skrevet 22. desember 2010 eg syns ikke man er ufordragelig fordi man påpeker noe som er godt dokumentert. Er det galt å påpeke at folk som røyker har større fare for å utvikle kols og lungekreft også? Og at det derfor hadde vært en god idè å slutte å røyke? Man burde anstrenge seg for å nå normalvekt før man blir gravid, både for barnets- og egen helse. Det dummeste jeg hører er når folk argumentere med at de selv var overvektige fødende/barn av røykende mødre/ barn som satt fremovervendt fra fødsel osv osv, og siden dette gikk bra så lyver statistikken. En person alene er intet statistisk materiale.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #18 Skrevet 22. desember 2010 Jeg er også tynn, men har hatt tøffe fødsler. Det er snakk om statistikk her. Det er ikke teorien til HI, men det er et resultat av forskning. Det kan du enkelt google selv. Har en venninne som er jordmor og som jobber på avdeling med risikosvangerskap. Det er dit alle med BMI på over 27 kommer.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #19 Skrevet 22. desember 2010 Synes det er rart at ingen har nevnet overfor denne dama at siden hun studerer medisin og har tenkt å bli lege, burde hun vel vite at det ikke er alltid "bare å holde en normal vekt". Har vært gjennom 3 svangerskap, begynte den første og veide 50 kilo, endet opp med å veie 100 på slutten av svangerskapet. Legene brydde seg ikke. Spiste riktig og trent masse, men var ikke mye som hjalp. Kom meg endelig ned i 60 kilo da jeg ble gravid på nytt. Kiloene raste på. Igjen, legene syntes ikke dette var noe problem. Tok masse prøver, de fulgte med på min diett og trening, men fant ingenting jeg gjorde galt. Endte opp med en vekt på 110 etter det svangerskapet. Klarte denne gangen å bare å komme meg ned i 90 da jeg ble gravid på nytt. Er ferdig med det svangerskapet nå og veier 120 kilo. Gjennom hele svangerskapet maste jeg om legene og ba om hjelp. De mener bare at kroppen min ikke tåler å gå gravid, at hormonene gjør at vekten bare stiger og stiger. Men, nå at det er sagt, har jeg hatt 3 fine og lette fødsler, selv om en måtte bli keisersnitt pga at jeg hadde gått for langt over. Selv om jeg veide 120 kilo, var det ingen problem med verken spinalbedøvelse, selve operasjonen, barseltid, eller såret.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #20 Skrevet 23. desember 2010 HI skriver: "Uten unntak sliter overvektige kvinner under fødselen" DET er en sannhet med modifikasjoner mvh. 00:00
LinnisR83 Skrevet 23. desember 2010 #21 Skrevet 23. desember 2010 Man blir kvalm av måten det blir sagt på! "Overvektige er noen dårlige fødekvinner" Dette inkluderer alle overvektige! Det er ikke statistikk, det er nedlatende snakk om overvektige. Og iallefall smelle på "feite folk" i hovedinnlegget. Motbydelig valg av ord!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #22 Skrevet 23. desember 2010 er det slik at alle kvinner med en høy BMI har et risikosvangerskap og blir behandlet deretter?? Jeg ble iallefall ikke det. Har en BMI på over 30, men legen sa ikke noe på det. Jordmødrene på sykehuset og legen der(måtte være der da det var setefødsel), kalte meg en fødemaskin, og sa at hvis alle var som meg ville ikke fødsler vært noe problem. Jeg skjønner at statistikken sier at overvektige kvinner generelt sliter mer, men jeg vet ikke om noen overvektige damer som har fått det klassifisert som et risikosvangerskap..
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #23 Skrevet 23. desember 2010 Jeg tenker at det viktigste er å spise sunt og trene regelmessig, er nok en stor fordel å ha en sterk muskulatur og god kondisjon når en skal gjennomføre en fødsel. Tenker at det er viktigere å ha en sunn livsstil i sin helhet, ikke hva baderomsvekta sier:) Ikke dra alle overvektige\ undervektige under en kam, det kan virke demotiverende på de som prøver å påvirke vekten uten å lykkes. Forstår hva du mener HI, men feil ordvalg, skjerpings!
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #24 Skrevet 23. desember 2010 Snakk om å skremme livsskitten av førstegangs gravide damer da! Jeg vet ikke hva slags omgangskrets du har, men det er merkelig at ALLE du snakker med sier at overvektige er dårlige fødekvinner synes jeg.
3 nøtter til Askepott Skrevet 23. desember 2010 #25 Skrevet 23. desember 2010 Her har dere ett klassisk eks på en lege som tror at bare fordi han har gode karektere/ er god på skolen tror han kommer til å bli en god lege, så mangler han alt av sosiale antenner og medfølelse!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå