Gå til innhold

Engangsstønad ved tidsbegrenset uførestønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har mottatt engangssøknad ved tidsbegrenset uførestønad? Når man mottar engangsstønaden stopper de da uførestønaden til f.eks grensen p 35000 kr er nådd eller får man disse pengene i tillegg til mnd.utbetaling.

Håper noen kan svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok du får det i tillegg slik som med fast uføretrygd.

Skrevet

Det er vel ikke noe som heter tidsbegrenset uførestønad lenger, jeg mener det har gått over til aap... Om man har mottatt minst 6 mnd med aap før permisjonen begynner får man foreldrepenger etter fødsel og kan da IKKE få engangsstønaden. Oppfyller man ikke kravet for å få foreldrepenger får man engangsstønaden, men da blir aap pengene i utgangspunktet stoppet etter fødsel....

Skrevet

jeg fikk engangsstønad, da jeg fikk 50 % uføre. så det er ikke noe som blir stoppet, eller avkortet.

Skrevet

Når var dette? Husk at det er nye regler fra mars i år.... Det er ingenting som heter tidsbegrenset uførestønad lenger, det eksisterer ikke lenger og man får heller aap...

Skrevet

HI her, jeg har fått invilget tidsbegrenset uførestønad for 3 år (2009-2011). Betyr det etter nye regler at jeg er med aap-ordning. Har prøvd å ringe til NAV, men de hadde ingen saksbehandler som kunne svare meg.

En jeg kjenner var på tidsbegrenset uførestønad i fjord og hun fødte i oktober i fjord, hun fikk da engangsstønad + ingen stopp i den mnd. tidsbegrenset uførestønaden.

Får vel vente til over nyåret, kanskje får jeg noen svar fra NAV.

Skrevet

Til HI

Ja du får engangstønad:)

Jeg har gått på Midlertidig uføre i snart 2 år, har innvilget ut 2011 og da jeg fødte i 2008 fikk jeg vanlig enganstønad, det påvirker ikke utbetalingen for AAP som det heter nå:)

Skrevet

Jeg gikk på AAP, fødte i mai 2010 og fikk ikke engangsstønad, men får foreldrepenger beregnet utfra AAP.

Du får ikke begge deler

Skrevet

Men nå skal jeg forsnakke meg her..siden det heter AAP nå så kan jeg ikke si 100% at reglene ikke er forandret...men tviler faktisk på det!

For hvis du er innvilget midl.uføre så skal det gjelde samme regler selv om det heter AAP nå.

11.41

Skrevet

Men 11.43 hadde du tidsbegrenset uføre da?

Er jo mange som gikk på rehab, attføring også da AAP kom i mars...og det er forsjelllige regler for de forsjellige stønadene som foreks attføring og uføretrygd!

Skrevet

Jeg fikk i oktober i år, men en annen jeg kjenner fikk ikke. Hva er egentlig foreldrepenger, trodde foreldrepenger fikk man hvis noen jobbet.

Skrevet

Ja foreldrepenger er "lønn" hvis du har jobbet de siste 6 av 10 mnd før du går ut i permisjon, og siden HI er uføre.trygdet så har hun sannsynligvis ikke gjort det. Og da har du rett på engansstønad.

Skrevet

Aap (som HI får - er ikke noe som heter tidsbegrenset ufør lengre) gir nå opptjening til foreldrepenger. Så lenge HI har mottatt aap i minst 6 mnd når hun går ut i permisjon får hun foreldrepenger og IKKE engangsstønad.. Reglene på dette ble endret i mars 2010 så dere som skriver at andre har fått penger pluss engangsstønad så gjelder ikke disse reglene lenger.. Jeg er 110% sikker på dette.....

Sakset fra www.nav.no .

Fra 1. mars 2010 er det innført en ny stønad som erstatter attføringspenger, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad. Den nye stønaden kalles arbeidsavklaringspenger.

Hvem kan få foreldrepenger?

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

■sykepenger

■foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

■svangerskapspenger

■omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet

■pleie- og opplæringspenger

■dagpenger under arbeidsløshet

■arbeidsavklaringspenger (AAP)

Skrevet

Det er rare regler rundt omkring. Kjenner en som fødte for 1 mnd siden som har tidsbegrenset uførstønad og fikk utbetalt engangsstønaden hun.

Skrevet

Da har hun ikke mottatt aap lenge nok til å ha rett på foreldrepenger. Loven er utvetydig. Har du aap, får du foreldrepenger.

Tidsbegrenset uførestønad finnes ikke lenger.

Skrevet

Nei, du får ikke begge deler.. du kan heller ikke "velge"..

Tidsbegrenset Uførestønad heter nå AAP uavhengig av når du fikk innvilget det og for hvor lenge.. Men dersom du mot formdning IKKE har mottatt AAP 6 av de siste 10 mnd. har du kun krav på engangsstønad og får ingenting mens du går hjemme med babyen.. AAP gjøres om til foreldrepenger fra du har krav på permisjon (som om du var i jobb) og du må søke om det som "vanlige" arbeidstakere..

Jeg har selv ett tidsbegrenset uførestønad vedtak, nå AAP, som gjelder til 31.12.2011 og er i denne prosessen selv med rettigheter i forhold til svangerskap..

Dere som fikk dette tidligere fulgte andre regler.. og HI det er bedre økonomisk slik det er nå, så du skal være glad for at det er slik i din situasjon ..

Skrevet

Hva blir forskjellen på aap-penger enn det jeg mottar nå som tidsbegrenset uførestønaden. Vil mnd.utbetalingen bli det samme eller endret?

HI

Skrevet

Jeg fikk engangstønad og tidsbegrenset uføretrygd ja.:)

Trygden ble ikke stoppet, engangstønaden har jo ingenting med den å gjøre!

Er kun hvis du mottar foreldepenger du ikke for engangstønad!!

Skrevet

Har du ikke lest hva de over har skrevet anonym 15:00??? Tidsbegrenset uføretrygd eksiseterer ikke lengre, det heter nå arbeidsavklaringspenger og de gir rett på foreldrepenger om man har mottatt de i 6 mnd.. Har man rett på foreldrepenger får man det, har man ikke rett på foreldrepenger får man engangsstønad og aap pengene blir i utgangspunktet stoppet etter fødsel. Det kom nye regler på dette i mars 2010....

Skrevet

JA når det het TU fikk du det, Men NÅ heter det AAP så da får du IKKE begge deler.. AAP gir rett til foreldrepenger, man kan ikke velge å beholde AAP og motta engangsstønad..

Skrevet

din gås, hvis du har et vedtak på TU ble det gjort om til AAP i mars, det du da har fått siden den gang, er det du vil få også etter fødselen, samt at du har krav på noen luse kroner ekstra i forsørger tillegg ;)

Ergo du mottar IKKE TU lengre, dersom du har gått rundt og trodd det..

du mottar AAP og kan lese mer om det på nav.no

Skrevet

Det lurer jeg også på. Prøvd å ringe fra i går til NAV, men det er jo umulig å komme igjennom.

Skrevet

For noe tull!. Du går på overgangsregelen, dvs at når ditt gamle vedtak går ut, da blir AAP om du får det innvilget videre, regnet som vanlig "lønnsinntekt". Utrolig mange som ikke har peiling her inne!. Jeg går selv under overgangsregelen og har nå mottatt engangsstønaden. Fikk den både i -09 og nå i -10.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...