Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Låsen på minsten sitt bilsete røyk i dag. Har snakket med butikken, men siden setet er 2 år og 1 mnd får vi nok ikke reklamert på det. De trodde heller ikke man kunne bytte delen. Så nå må vi kjøpe nytt sete. Lurer bare litt på hvordan vi skal gjøre det. Har nå to seter som er 9-25 kg. Minsten veier 12 kg og sitter fint bakovervendt lenge enda. Størsta er litt over 16 kilo og begynner å få det litt trangt. Selene er litt korte. Hun har ikke på dress, bare jakke i bilen, men de er litt stramme å få på. Siden størsta blir tre til våren er det tidlig å snu henne, men på den annen side så er hun kompakt, og om hun skal sitte bakovervent må vi finne et sete med lengre seler. Har nå britax two way elite. Alternativet er å kjøpe et hun kan sitte forovervent i, fra 15 kg og oppover. Noen som har synspunkter å komme med, og evt forslag til et bra sete? Helst ikke altfor dyrt.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Tror jeg hadde valgt et nytt bakovervendt sete. Men hun kan også bruke bilbeltestol siden hun er over 15 kg. Det er 15 kg. eller 4 år som er kravet. Men hun er jo ikke 3 år engang så beltestol er kanskje litt tidlig. Noen sier at de skal helst ha bilens seler etter de er 15 kg. å skal sitte forovervendt. Men dere finner sikkert et godt bakovervendt sete om dere tar henne med til butikken og prøver henne i setene, og setene i bilen.
Gidder ikke! Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Jøss, sønnen min på snart 4 sitter helt fint bakover i det setet, han er 114 cm og veier ca 18 kg, så det syns jeg var rart, at selene er trange for datteren din. Det skal jo være et av de lengste setene av den typen, skal det ikke? Sikker på at du har slakket på selene nok da?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Jeg ville nok gått for bakovervendt selv om det kan føles som sure penger. Vi har et BeSafe sete, sånn med isofix, og vårpå 3,5 år som er 101 cm og 16,5 kg sitter veldig godt i det. Han kan fint ha jakke på i bilen uten at selene blir for korte. Du kan alternativt kjøpe det uten isofix som heter izi Kid, dette setet er ikke så veldig dyrt for å være et godt bakovervendt sete.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Begge barna er lange i ryggen, og hun har en litt rund mage. Har dobbeltsjekket med setet ute av bilen at selene er riktige. Får kanskje ta det ut enda en gang å sjekke. Jeg synes det er trangt å få henne inn i bilen også, må slenge henne inn med bena først. Kanskje det er bilen vår som er trang, eller jeg som innbiller meg at det er trangt... Hi
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Besafe izi combi setet vårt ble for trangt til jente på 86-87 cm og 12,2 kg så vi har latt henne overta søsters britax evolva 123 sete og sitter nå forovervent. hun er 2 år og 9 mnd.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Hadde ikke vurdert å snu et barn som bare er 2 år forovervendt i bilen, så dette er vel knapt et dilemma... Vi har brukt Britax Multitech til 5åringen bakovervendt. Hun er 110cm lang, og 17,5kg.
Gidder ikke! Skrevet 23. desember 2010 #8 Skrevet 23. desember 2010 Min er jo også lang, men han kan sitte i two-way elite setet sitt i en god stund fremover. Når han setter seg i setet og vi skal feste selene, gjør jeg de helt slakke, hvis ikke er det umulig å få det på. Og da må jeg stramme de masse igjen etter at de er festet. Mye å gå på med andre ord. Skjønner ikke at de kan være for trange hos deg da altså... Håper du finner ut av det:)
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #9 Skrevet 23. desember 2010 Selene er for trange til min sønn som er 1 m og 15 kg, bare såvidt vi klarer å stappe ham inn når selene er på det ytterste hakket. Har sånn HTS-stol som var testvinner for et par år siden. Vi mp kjøpe ny stol på nypret, da blir det pute med rygg-stol, selv om han er bare 3,5 år.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #10 Skrevet 23. desember 2010 Det er jo det som er problemet med seter som har innebygde seler. Vi hadde også store problemer med HTS setet som kom beset ut i test. måtte scrappe det før minstemann var 3 år,. tipper han var rundt 97 cm lang da vi ikke fikk plass til han oppi det. Da gikk vi over til et isofix sete fra Rømer/ Britax, Kid plus tror jeg det heter. Han sitter veldig fint i det. Har bakovervendt i min bil, der har vi Acta Graco, der er selene lange, men problemet der er at han kræsjer i nakkestøtten så må snart bytte ut det også. Kommer ikke til å bytte til et nytt bakovervendt sete, syns han sitter vondt med beina og når de veier over 18 kg så kan de uansett ikke bruke beltene tilhørende setet, så da er man like langt... ta med barnet i butikken og se om hun sitter bedre i et fremovervendt sete. Det viktigste er jo at setet passer til barnet, bedre det enn å være hysterisk på at barnet skal sitte den andre veien.
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2010 #11 Skrevet 23. desember 2010 Sjekk ut britax evolva. Der kan du helt sikkert bruke fempunktselen forovervendt til 18 kg, fordi setet er så stort. Dette setet kan ikke brukes bakovervendt, men det er det samme setet som britax multitec tror jeg, og det kan brukes bakovervendt til 25 kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå