Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Jeg skal lage pinnekjøtt for første gang på julaften:-) det jeg lurte litt på er den sjyen man har til. Tar man bare og heller ut det som pinnekjøttet er kokt i og bruker det over maten? eller skal man lage noe av sjyen? håper på svar! takk! og god jul:-)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Heller ut Jeg heller det over en melsikt, da forsvinner evt matrester ut av også. Gjør ikke noe mer med skyen enn det.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Vi har 3 varianter med saus til pinnekjøttet pga forskjellige tradisjoner. Variant 1: Kun sjy fra gryta, bruker sil for å få bort "rusk" Variant 2: Sjy blandet med smeltet smør Variant 3: Saus laget av smør, mel, sjy og fløte
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 ok takk:-)) hvilken variant av 1 eller 2 er best?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Pinnekjøtt skal ikke kokes, men trekkes:) Vi bruker kun sjyen som saus over potetene, men allverdens sjy blir det jo ikke siden man bare har væske under risten:)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Jeg kan ikke uttale meg om det fordi jeg bruker variant 3 ;-)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Ikke rør i den sjyen du finner under pinnekjøttet. Og ta bare øverste laget Da får du virkelig de gode smakene Og gjør ikke annet med den. Den er super i seg selv
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #9 Skrevet 22. desember 2010 jeg vet at det ikke skal kokes ;-) var bare noe som ble skrevet. vet at det dampes ja:-):-) god jul!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #10 Skrevet 22. desember 2010 hvordan skal jeg klare å få bare øverste laget da? når jeg heller ut? hihiii;-)
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #11 Skrevet 22. desember 2010 Og her kommer det riktige svaret!! Damp pinnekjøttet. Ta det ut av kjelen. Sett kraften kaldt og la det stå til det dannes snerk i kjelen. (Hvit, tykk hinne) Ha denne snerken i egen kjele, og spe gjerne i med litt smør. Bon apetitt og god jul!!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2010 #12 Skrevet 22. desember 2010 Eller kun smeltet melange :-) Gleder meg som ein unge :-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå