Gå til innhold

Dere som spiser ribbe på julaften...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser dere det resten av året også?

Vi har pinnekjøtt og det spiser vi kun til jul, mens ribbe har vi ofte som søndagsmiddag så for meg hadde det vært kjedelig.. Blir det motsatt for dere??

Eller de som spiser lutefisk for så vidt.. Synes mat tradisjoner er litt spennende jeg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har både ribbe og pinnekjøtt til jul, og spiser det kun på juleaften faktisk. Kommer aldi på å lage det sånn ellers. Men svinesteik har vi ellers om året. Blir jo ganske likt ribba smaksmessig da.

Skrevet

Vi spiser ribbe på julaften og i jula, men ikke ellers på året. Da hadde det blitt kjedelig, tror jeg :-)

Pinnekjøtt spiser vi også kun i jula.

Skrevet

Ribbe blir kun spist på julaften og evt middagsselskaper i romjula/julebord, men aldri ellers. Pinnekjøtt spiser vi rett som det er :)

Skrevet

Spiser ribbe kun på julaften. Pinnekjøtt har jeg aldri smakt...

Skrevet

Pinnekjøtt på julaften og ribbe 1.juledag. Spiser det aldri ellers, foruten f.eks julebord el. da :-)

Gjest Mentha♥ er fødeklar!♥
Skrevet

Både ribbe og pinnekjøtt er litt juletradisjoner da, sammen med medisterpølse og -kaker. Tror det hadde føltes feil å spise det ellers i året. Mange matretter som har sin årstid eller høytid, som f.eks fårikål på høsten og grillmat på sommeren (okay, den siste var veldig generell, men det går jo faktisk an å grille på vinteren og). Rart at det er sånn egentlig, men det har vel blitt en del av den norske "folkesjela" ;) Og kanskje matbutikkene har litt skyld, siden de gjerne kun promoterer visse matvarer på spesifikke deler av året?

Skrevet

Vi spiser ribbe kun i jula, men julemiddagen på julaften blir helt spesiell uansett. Da lager vi hjemmelagde medisterkaker av medisterdeig (ikke farse) og har sosisser til. Lager skikkelig saus fra bunn. Den smaker ikke som den gjør på julebord verken før jul eller etter jul;) Vi spiser også pinnekjøtt, lutefisk og kalkun i juledagene og nyttåret, men det også smaker liksom spesielt jul/nyttår de dagene. Kanskje det bare er den gode tradisjonen. Men jeg spiser aldri ribbe mer enn 2-3 ganger i året.

Skrevet

Ribbe spiser vi kun på julaften, med ringerike poteter, hjemmelaget surkål, hjemmelagde medisterkaker, julepølse og en god krydret brun saus som vi kaller for julesaus. Har også stekte svisker, poteter og småløk til.

Og dessert er selvfølgelig riskrem med rød saus til.

Jeg er opprinnelig fra østlandet, mulig det har noe med saken å gjøre..

Skrevet

Ja jeg er klar over at det er litt sånn "pinnekjøtt på vestlandet" og "ribbe på østlandet" :)

Synes det er så gøy og høre hvilke mattradisjoner folk har i julen, for jeg føler at julen handler veldig mye om nettopp det og at alle er veldig opptatt av mat i julehøytiden.

Kansje jeg tar fullstendig feil men jeg har også fått det for meg at det er i nord det er tradisjon for lutefisk på julaften??

Skrevet

Godt mulig du har litt rett i alle fall. Her i nord hører jeg om flere som spiser lutefisk på julaften, selv om d ikke kunne falt meg inn å gjøre det samme selv.. hehe

Her i huset er det pinnekjøttet som teller på julaften, hvilket er ganske vanlig i det "lofotenske" hjem.. ;) Så spiser vi ribbe første dagen, og svinesteik med svisker andre dagen.

Ellers er det faktisk vanlig med kveite på julaften. Fra gammelt av er dette selve julemiddagen fra Lofoten. :)

GOD JUL ALLE SAMMEN! Og voks med måte! ;)

Skrevet

Eg er vestlending og har alltid hatt ribbe på julafta! Den tradisjonen var det mi farmor som hadde med seg frå austlandet. Før det var det lutefisk her, trur eg. Pinnekjøt har me aldri hatt, men det er mannen min vane med, så då vert det ribbe og pinnekjøt annakvart år! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...