Kitsune Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Leste det innlegget om den kresne samboeren, og blir litt oppgitt. Er det virkelig noe å lage et stort nummer av, at folk ikke spiser forskjellige ting? Jeg er selv ganske sær i matveien, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg er uhøflig fordi jeg ikke spiser gulrøttene mine?! Og et måltid skal være hyggelig, så hvorfor skal man da sitte der og ha det fælt fordi man må tvinge i seg ting man ikke liker? Det klarer iallefall ikke jeg. Når man er voksen så kan man faktisk velge selv, men når det er sagt så synes jeg det er feil å tvinge i barna ting de ikke liker også. Jo såklart skal de smake, for det kan jo hende det er godt, men hvorfor skal barnet sitte å brekke seg ved matbordet?! Nei, da er det viktigere ting å lage probelmer av gitt.
Lemonia Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Nå har ikke jeg lest den tråden du refererer til, men det er som du sier vanligvis ikke noe problem når enkelte folk er kresne. Der det begynner å bli irriterende er når vedkommende enten krever eller forventer spesialmat fordi han/hun ikke vil spise det samme som alle andre, eller passer på å akke og uffe seg eller i det hele tatt kommentere at vedkommende ikke liker ditt og datt under middagen. Det er stor forskjell på å bare la være å forsyne seg med gulrøtter eller dytte det man ikke liker diskret til side på tallerkenen (skjønt jeg synes det er sært når voksne pirker enkeltingredienser ut av gryteretter e.l., er det virkelig så vanskelig å spise noe man ikke liker så godt og som man vet verten har brukt tid på å lage?) og å gjøre noe nummer av noe som faktisk bare er ens eget problem. Når det er sagt synes jeg det er rimelig sært med voksne mennesker som nekter å spise en hel rekke ting fordi de ikke liker det. Greit at de aller fleste har en håndfull matvarer de ikke klarer, men noen voksne liker f.eks. ikke grønnsaker i det hele tatt eller har andre lignende, ekstremt sære, matvaner og det er bare merkelig.
meg & to små vampyrer Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Helt enig med deg, Kitsune. Så lenge de ikke klager og spiser noe annet så er det vel ikke noe å mase om?
kinderegget Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Selvsagt er det forskjell på å kreve å få noe man liker, eller å diskre velge bort noe på tallerkenen. Mannen til ei venninne er skikkelig kresen, men forventer altid å få noe han liker når han kommer her. Venninna mi må ringe til meg å høre hva jeg har tenkt å lage før de skal komme her på middag. Hvis det er noe han ikke liker, sier hun "ja men det liker jo ikke han"....og forventer at jeg skal stille opp med en ekstra rett til han. de gangene jeg har sagt at javel, men det er det jeg serverer, så har han rett og slett blitt hjemme. Og det synes jeg er megaspesielt og idiotisk...håper ikke det finnes mange som han.
Gjest Skrevet 22. desember 2010 #5 Skrevet 22. desember 2010 Nå får jeg sikkert pepper her, men i den forrige tråden var det jo snakk om helt vanlig mat, og ikke minst mange forskjellige slag mat. Julemat, javel, men helt vanlig mat. Jeg mener at er man voksen, så spiser man det man får servert, og siden det til og med var minst 3-4 ting å velge i, så er det ikke engang tema å "ikke like", synes jeg. Hvis man ikke spiser verken ribbe/pølse, kalkun eller pinnekjøtt? Hva pok.... spiser man snart da, da? Ikke svinekjøtt, ikke fugl, ikke sau? Spiser man bare storfe og fisk, da? Nei, så kresen går det ikke an å være!
* 5 om dagen * Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 for meg er det helt greit at folk er kresne, men ikke kom her og forlang ditten og datten...her er det en, kanskje 2 typer middag, hvis det er snakk om mange folk,spis det jeg har,eller la være, ikke lag noe stort nummer av det.. jeg prøver å ta hensyn, men det er ikke alltid at alle får det de vil ha. min svigersønn liker ikke fisk, og dermed er det ikke fiskemiddag, men hadde jeg ikke hatt ribbetradisjon, og vi hadde hatt torsk som tradisjon, så hadde jeg laga det, selv om han hadde vært gjest her. og jeg har ikke lest den andre tråden.
♡ A & E ♡ Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Jeg er nok også litt kresen på endel men lager ikke noe styr ut av det, bare spiser det jeg liker og forventer ikke noe særbehandling. Men om jeg skal ha selskap så serverer jeg jo noe jeg vet gjestene kan spise
Mandalas Skrevet 22. desember 2010 #8 Skrevet 22. desember 2010 Helt enig med deg! Og det jeg virkelig synes er merkelig er de som skriver at de heller ikke liker ribbe eller pinnekjøtt, men både de og barna må sitte å true det i seg siden det er julemat. Altså, skal ikke julen være koselig og hyggelig? MÅ man da virkelig sitte å tvinge i seg "ekkel" mat selv når man er barn? Er man bedt bort til kongen da eller? Mitt barn får pølser til jul, og det serverer vi med glede!! Selvsagt skal han også få noe godt til jul
Tante Blås Squaw Skrevet 23. desember 2010 #9 Skrevet 23. desember 2010 Jeg spiser ikke kjøtt, men forventer aldri særbehandling. Jeg pleier å spise tilbehøret ) På julaften får jeg laks (glede seg!!!) mens de andre spiser julekjøttet sitt - fordi svigerfatter er så snill, ikke fordi jeg har bedt om det. Det er liksom noe som heter høflighet!
Gjest Filifjonka Skrevet 23. desember 2010 #10 Skrevet 23. desember 2010 Nå har jeg lest gjennom den andre tråden. Dette handler for meg også mye om høflighet. Når man er bedt bort på middag til folk, og de har stått i timesvis og laget mat, da spiser man det man får. Er det enkelte ting man absolutt ikke klarer, så kan man vel plukke det ut diskret, men uten å lage noe stort nummer av det. Begynner man derimot å uffe og akke og æsje over maten, da er det veldig uhøflig. Forventer man at vertskapet skal lage spesiell mat til en fordi en "ikke liker", da er en også temmelig uhøflig. Etter å ha lest HI i den andre tråden sine innlegg, virker det på meg som om denne samboeren er bare sær og har bestemt seg for at han ikke vil. Hun hadde jo fått ham til å spise kylling en gang, og han likte det helt til han fikk høre hva han hadde spist. Den slags oppførsel er ærlig talt ikke spesielt voksen. Hadde jeg fått voksne folk i hus som nektet å spise maten jeg serverte, laget et stort nummer ut av å uffe og æsje, og i tillegg forventet at jeg skulle lage en ekstra rett, da hadde ikke vedkommende blitt bedt på middag til meg flere ganger. Jeg er temmelig sjokkert over at voksne mennesker skal være så sære at de bestemmer seg for at de ikke liker, og tviholder på dette også ute blandt folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå