krabbe Skrevet 22. desember 2010 #1 Skrevet 22. desember 2010 Jeg har igjen 12 dager til UL-termin (har mens-termin idag), og var på kontroll hos legen igår. Legen fant raskt solid hjerterytme, og i hele går hadde jeg masse liv i magen. Idag kan jeg ikke komme på om jeg har kjent noe særlig liv enda, og klokka er nå nesten to på dagen. Jeg mener jeg har kjent antydning til bevegelse innimellom, men er ikke sikker på hvor relevant dette er. Jeg har hvertfall ikke kjent tydelig snuing, spark eller hikke hittil idag, og lurer nå på hva som skjer.. Er det rett før fødsel, eller er det et varselstegn sånn at jeg bør ringe fødeavd? Har prøvd å gå litt rundt, spise litt sjokolade og ta et glass brus for å se om det utløste noe, men ingen reaksjon på det heller. Hvor lenge skal jeg gå sånn og kjenne etter før jeg ringer? Har liksom ikke lyst til å sette himmel og jord i bevegelse uten at det er nødvendig.
Fru Tuttemor Skrevet 22. desember 2010 #2 Skrevet 22. desember 2010 Har du prøvd å drikke et glass kald brus evt og så legge deg ned? da blir min kar sprelsk med en gang jeg forholder meg iro.. Hvis det ikke hjelper så er det bedre å ringe føden enn å ikkje gjøre det :)uansett de har betalt for og sitte der uansett de om du ringer eller ikke . masse lykke til da:)
Hera_75 Skrevet 22. desember 2010 #3 Skrevet 22. desember 2010 Jeg har hatt det litt sånn de siste dagene, og vært litt bekymret, men det kan hende at det er stille før stormen, for idag gikk vannet mitt og jeg er igang. Babyen var veeeeldig rolig gjerne halve dagen, selv om jeg spiste sjokolade og drakk brus og dyttet og sto i. På kvelden ble det gjerne litt mer action igjen, og det er egentlig typisk for min baby. Når pleier din å være mest aktiv? Hvis det fortsatter gjennom alle de tider hvor det pleier å være aktivitet, ville jeg ringt.
Bompibjørnen *født* Skrevet 22. desember 2010 #4 Skrevet 22. desember 2010 Sånn har jeg det litt også... og har gått "lei" av å ringe føden og dra på kontroller... for jeg hadde en slik periode rundt uke 32/33 også... nå er jeg i uke 39 og har noen dager innimellom hvor jeg kanskje har kjent no liv 4-5 ganger iløpet av dagen. Var på kontroll idag hos jordmor og hun mente jeg burde ringe føden når det var slik.Men så fikk h*n en skikkelig raptus igår kveld igjen og da følte jeg at alt var greit. Inatt har det vært mye aktivitet igjen, så føler at jeg har en annenhver dag baby--- en dag med nesten ikke liv og andre dagen med masse... men de anbefaler jo å ringe føden hvis du føler at det er endring i rytmen.. Jeg for min del håper at dette er et tegn på at det nærmer seg Magen har sunket enda mer idag, så satser på at h*n snart borer seg ut gjennom bekkenet der nede. Lykke til
krabbe Skrevet 22. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. desember 2010 siste timen har jeg nå kjent litt forsiktig dytting innimellom, så det er hvertfall fortsatt liv der inne Jeg begynner også å tenke litt på dette som "stille før stormen", at ting kanskje setter igang snart. Var på UL for halvannen uke siden, og der mente de bestemt at hun kommer til verden før årsskifte, så vi får se..
swing Skrevet 22. desember 2010 #6 Skrevet 22. desember 2010 Så godt å lese denne tråden. Her går det også opp og ned. Kan ha 2 aktive dager og alt er fryd og gammen, også kommer to dager med lite aktivitet. I tillegg er gjerne den aktiviteten som er litt "slappere". Jeg har jo blitt vant til at rytmen er sånn, men tankene kverner jo likevel på disse rolige dagene...
sahrah Skrevet 22. desember 2010 #7 Skrevet 22. desember 2010 Jeg har ikke greie på det jeg altså, er bare 31+3 men var hos jordmor igår og hadde med tell med meg skjemaet mitt, for er litt urolig for de dagene lillegutt er rolig jeg og, han er til vanlig aktiv stort sett hele dagen, og var veldig rolig forrige mandag så vi endte på føden. Alt var bra med ham heldigvis ) Og jordmor sa det var normalt at de har hviledager. MEN jordmoren min sa at det er på slutten, etter uke 37 jeg må være mye mer oppmerksom på lite liv, fordi da har babyene mye mindre plass og morkaken begynner å bli ganmmel og "oppbrukt". Så det er sikkert lurt så langt på vei å ringe for sikkerhets skyld. Bedre en gang for mye...
Ida - mamma til 2 søte små Skrevet 23. desember 2010 #8 Skrevet 23. desember 2010 Heisann! Dersom man opplever mindre aktivitet som har vart en hel dag ville jeg ringt. Jeg hadde en slik opplevelse da jeg var gravid sist. Ble overtalt til å ringe føden, på UL der så legen at det var lite fostervann og at jeg derfor ikke hadde kjent bevegelser. Han ville sette meg i gang to dager etterpå, for det innebar en viss risiko med så lite vann igjen. I løpet av de to dagene startet riktignok fødselen av seg selv...
Oktobergutt2010:) Skrevet 23. desember 2010 #9 Skrevet 23. desember 2010 Om det ikke funket å spise søtt, og styrte kaldt vann, ville jeg nok ringt 12-18 timer senere. Jeg syns at om man ellers har kjent liv jevnt og trutt den siste tiden, men så slutter aktiviteten ville jeg ringt dagen etterpå. Nå var det jo nylig ei som kom inn for en sjekk etter at moren hennes mente hun skulle ringe føden siden hun ikke hadde kjent liv, hun ville ikke selv men gjorde det alikevel. Tror bare det var 45 minutter etter at hun kom til sykehuset hvor det ble foretatt keisersnitt da hjerterytmen var lav. Skal ikke skremme noen -Det er jo få slikt skjer med! Men det er utrolig lurt å faktisk ringe føden å komme inn for en ekstra sjekk uansett om man er i tvil!
krabbe Skrevet 24. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. desember 2010 endte med å dra på føden i går kveld for sjekk. Babyen hadde det bra, men hadde veldig lite fostervann -og legen hadde trøbbel med å finne navlestrengen, så hun var usikker på hvor lenge jeg burde gå sånn.. Ble strippet for å få fortgang i ting og sendt hjem, med beskjed om å returnere idag for å bli satt igang.. på selveste julaften.. Jeg var ikke innstilt på det i det hele tatt, og skulle heller vært hjemme med fireåringen. Men, men.. vi får se hva de sier når jeg kommer ned for kontroll..
Oktobergutt2010:) Skrevet 24. desember 2010 #11 Skrevet 24. desember 2010 Så flott at du bestemte deg for å dra innom føden!! Ønsker deg lykke til når det setter i gang, og ha ei fin jul uansett om det blir fødsel eller ikke :-)
krabbe Skrevet 25. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. desember 2010 Da ble det julaftenbarn på oss Kom nedover til føden julaften morgen, og satt på ny registrering av hjerterytme. Av en eller annen grunn hadde babyen HØY puls, lå jevnt på ca 180 -og overlegen ville derfor ta vannet mitt med en gang. Ble flyttet på fødestue og fikk tatt vannet ca halv elleve på formiddagen. Babyen ble "påmontert" en sensor på hodet for å kontrollere EKG og diverse, og denne satt på helt til fødselen var ferdig. etter halvannen time hadde jeg jevnlige rier og nesten fire cm åpning. Jordmor tøyde litt på livmorhalsen (?) min, og da startet ting for fullt.. iløpet av kort tid fikk jeg kraftige rier som kom tett som hagl, og fra jeg hadde 6cm åpning til babyen var ute, tok det bare et kvarter. Fra vannavgangen til ferdig fødsel brukte vi tre timer og et kvarter, og jeg rakk ikke å få noen form for bedøvelse. Kun lystgass, ingen rifter, og overraskende bra form etterpå. Fikk med oss juleprinsessa hjem idag, 22 timer etter fødsel, og skal bruke jula på å bli godt kjent med hverandre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå