Gå til innhold

Dere som har hatt omgangssyken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... hvordan har sykdomsforløpet vært?

Vi har vært syke en uke nå, minstemann har hatt kraftig diaré hele tiden. Bare oppkast 1-2 ganger iløpet av de første dagene, men ikke noe etter det. Vi voksne har vært veldig opp og ned, er fine i noen timer - en dag, så bli vi fryktelig kvalme igjen, svimle, hetetokter/frysninger, diaré etc. Jeg har ikke kastet opp, sambo har. Er vant til at omgangssyken varer en dag eller to og så går over, er så slitsomt (og ikke minst flaut når man jobber) når man er frisk den ene dagen og ikke den neste. Synes den har vart veldig lenge for minstemann også. Er dette normalt for årets omgangssyke, eller er det bare vi som er "rare"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt det alle sammen nå, og det varte kort og intenst i ett døgn.

Men jeg har hørt at de som får viruset sent i epidemien blir ekstra syke, ekstra lenge, siden viruset har blitt litt ekstra motstandsdyktig ... Og nå har det jo gått en stund ...

Skrevet

Det høres naturlig ut, ja.. Vi har det liksom bare moderat også, vanskelig å være hjemme når man ikke er sånn knalldårlig. Er vanligvis veldig nøye på å begrense smitte, men hva gjør man når man annenhver dag tror man er frisk? :P

Skrevet

vi har hatt det på samme måte. yngstejenta på 1 år kastet opp 2-3 ganger og hadde kjempehøy (41) i feber en dag og var helt fin dagen etter.

jeg ble syk 4 dager senere og kastet opp 5-6 ganger og løp på do dag 1. dag 2. var jeg mye på do (ikke spøy) og så var jeg fin en dag, og så dårlig i magen igjen, svimmel og kvalm. min samboer var syk i noen timer (!) mens dattern vår på 3 kastet opp et par ganger en dag og var fin neste.

helt merkelig. i går følte eldstejenta seg litt skrall igjen og sambo var også litt uggen og idag har jeg flydd på do igjen, etter å ha vært fin i 3 dager.

jeg forventet også kun den 24-timersen det har stått om på nettet i det siste, så har vært litt skuffet jeg og:-)

Skrevet

vi har hatt det på samme måte. yngstejenta på 1 år kastet opp 2-3 ganger og hadde kjempehøy (41) i feber en dag og var helt fin dagen etter.

jeg ble syk 4 dager senere og kastet opp 5-6 ganger og løp på do dag 1. dag 2. var jeg mye på do (ikke spøy) og så var jeg fin en dag, og så dårlig i magen igjen, svimmel og kvalm. min samboer var syk i noen timer (!) mens dattern vår på 3 kastet opp et par ganger en dag og var fin neste.

helt merkelig. i går følte eldstejenta seg litt skrall igjen og sambo var også litt uggen og idag har jeg flydd på do igjen, etter å ha vært fin i 3 dager.

jeg forventet også kun den 24-timersen det har stått om på nettet i det siste, så har vært litt skuffet jeg og:-)

Skrevet

Viruset er veldig overlevelsesdyktig på dørhåndtak, vakser, håndklær osv...Og om det da i tilegg muterer, så kan dere bli smittet gang på gang. Enten hjemme hos dere selv, fra hverandre eller fra andre.....Man er kun immun mot akkurat den virusvarianten man har hatt..Aå å omgåes andre som er syke, fordi man selv nettopp har vært syk, er ikke særlig lurt....Bare som et tips:O)..

Skrevet

Vanligvis pleier det vare kort og intenst med både oppkast og diare hos meg men denne gangen kastet jeg ikke opp men var dårlig fra søndag til torsdag. Varte lengre med sambo og mens minstejenta kastet opp som en gris en kveld og hadde diare en uke.

Skrevet

Vi har den nå.

Lillemann på 5 år spydde natt til fredag. Han spyr og har diare enda. Og i går fikk han også stygg hoste, gult snørr og høy feber. Ingen matlyst. Han spyr en gang om dagen, og diare 1 gang om dagen.

Jeg spydde natt til mandag. Jeg er bra nå. Bare diare og oppkast i 6 timer på mandag.

Veldig viktig å vaske godt med såpe,vann og klor på alle overflate og badet, for å unngå å smitte seg selv igjen. Husk at håndsprit ikke funker på novoviruset. Bruk såpe og vann. Og gjerne papirhåndklær.

Skrevet

Har satt igang full virusforebygging nå. Hehe. Har hengt alle dyner, madrasser og puter ut i minusgrader, skifter på alle sengene, vasker sengetøyet på 90 grader, går ut med all søppel, vasker alle overflater, kraner og håndtak, steriliserer alle flasker og smokker, vasker leker og kosekluter, sjokklufter rommene og vasker gulver. Det BØR hjelpe! :) Ante ikke at det gikk an å smitte seg selv, trodde man liksom fikk det en gang og det var det! Ikke så veldig lett å ikke bli smittet når man må skifter bleier og tilgrisede senger og sånt flere ganger om dagen, men skal gjøre det jeg kan for å få det ut av hus hvertfall! :)

Skrevet

hadde samme ståa her for et par uker siden. Utrolig slitsomt.

Men på oss voksne så funket dette kjerringrådet utrolig bra:

Svelg 10 hele pepperkorn 3 ganger daglig.

Dette tar visst knekken på viruset i magen om man er smittet. Uansett ikke farlig å prøve, jeg var temmelig uggen på morningen, tok pepper og følte meg straks bedre etter en liten stund

Skrevet

Jeg kastet opp 1 dag , hadde vondt i magen i 4 dager etter det , før jeg fikk diare 1 dag.Trodde man fikk alt på 1 gang men...

Holdt på en uke , men ikke oppkast og diare hver dag..Merkelig omgangsyken...

Skrevet

Hehe, er faktisk litt fint at andre har hatt det på samme måte som oss! Merkelige omgangssyken ja! :P

Skrevet

Vil bare legge til at hvis det er snakk om Noroviruset så er det utrolig motstandsdyktig mot det meste av rengjøring. Dette inkluderer også klor, såpe og vann... i det hele tatt vask under 60 grader.

Alkoholbasert rengjøring som håndsprit funker ikke dårligere enn klor som det blir påstått lenger oppe her. Faktum er at det ikke er noe som funker optimalt.

Dere har akkurat det samme sykdomsforløpet som vi hadde for et par år siden, HI. Holdt på å tørne helt tilslutt. Leste litt om veldig lokale epidemier (innen en husstand) som satte fart på vaskingen min enda mer. Vi smittet rett og slett oss selv hele tiden tror jeg. Skikkelig pyton å drasse på.

God bedring!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...