Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #1 Skrevet 21. desember 2010 Er fruktbarhet genetisk? Eller spiller det ikke noe rolle? Jeg og min sambo skal prøve på nyåret og jeg er så spent om hvor lang tid det kommer til å ta før spira sitter! Snakka med mamma om dette, og ho sa at alle vi 4 søsknene satt på første forsøk, det samme gjelder for alle i min famile, mine tantebarn satt på første forsøk, og dette gjelder også i min sambo sin familie. Har konstant frykt for at jeg ikke kan bli gravid, men med denne statistikken, kan det da være en sjanse for at det skal gå bra? Det skal sies at vi har brukt å hoppe av i svingen som prevensjon i de siste 3 årene, men det har jo liksom ikke skjedd noe uhell.. Enten har vi vært veldig heldig, ellers så er det noen av oss som er mindre fruktbar.. Det er derfor jeg er litt bekymret. Vi er begge 24 år.
Gjest ->>- Skrevet 21. desember 2010 #2 Skrevet 21. desember 2010 Det er i noen grad arvelig, ja. Altså - en del tilstander som nedsetter fertilitet er arvelige, det å slippe flere egg per syklus kan være arvelig osv.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #3 Skrevet 21. desember 2010 Jeg lurer på det samme. Min mor sa alltid at det holdt at en mann så på henne så ble hun gravid. Min mormor fikk også barn på rekke og rad, gått rett fra graviditet til ny graviditet. Nå har jeg hatt 4. pp, og enda ikke blitt gravid, så begynner å bli litt bekymret for om jeg i det hele tatt kan bli gravid, siden det tydeligvis ikke er like lett for meg som for dem... Er 25 år.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #4 Skrevet 21. desember 2010 Jeg vet ikke hva forskningen sier om dette, men det er jo logisk at det er en viss grad av arvelighet her også som med det meste annet! Så påvirkes det sikkert av enkelte ytre ting som livsstil, sykdommer osv. Sånn er det vel med alt? I min familie er vi tre søstre som alle blir gravide bare mannen blunker til oss, så det er mange barn i vår familie. Hvis du lever sunt er det sikkert ingen fare!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #5 Skrevet 21. desember 2010 Vi er også fire barn som satt på første forsøk. begge mine satt på første forsøk. Søstra mi ble gravid på første forsøk og andre søstra mi ble gravid uten at det var planlagt. Første gang de hadde ubeskyttet sex i en usikker periode. Så vil si at for vår familie er det nok genetisk.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #6 Skrevet 21. desember 2010 Angående å hoppe av i svingen-vi har selv gjort det mange mange ganger i vårt 7 år lange forhold. Har aldri blitt gravid av det. Har vært gravid 3 ganger planlagt, ble da gravid på 1 prøveperiode 2 ganger og 2 en gang.. så det trenger ikke bety nedsatt fruktbarhet, bare at en er "flink" til å hoppe av eller en god porsjon flaks.. Ved perfekt bruk av å hoppe av i svingen (styre unna eggløsning) er det kun 4 % sjanse for graviditet i løpet av året, ellers er det opp til 17 % sjanse dersom en ikke er så nøye med å bruke kondom/avstå under eggløsning.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #7 Skrevet 21. desember 2010 Joda. Veldig genetisk. Der imot sier min lege at meslingvaksinen nok har gjort det vanskeligere for kvinner å bli gravide. Spør ikke meg hvorfor, men egentlig forundrer det meg ikke. Samfunnet har jo aldri tatt hensyn til enkeltpersoner når det gjelder å beskytte flertallet, så om det er sånn at meslingvaksinen gjør at færre blir syke, men samtidig setter ned fruktbarheten for mange, så tror jeg ikke at Folkehelseinstituttet vil bry seg med å gjøre oppmerksom på den lille ulempen.... Det fødes jo nok barn...
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #8 Skrevet 21. desember 2010 Ja, veldig genetisk. Men min lege sier at meslingvaksinen reduserer fruktbarheten for mange kvinner. Noe helsemyndighetene ikke har syntes det var nødvendig å opplyse om. Så spørsmålet er om du har fått en sånn vaksinasjon, og om det muligvis kan ha påvirket.... Ellers så har du nå tiden for deg foreløpig. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2010 #9 Skrevet 21. desember 2010 Tror det må være genetisk ja... Min mor har det klaffet for med en gang med alle tre søsknene, min søster har en uplanlagt og en på første pp. Jeg er gravid for fjerde gang, en ble til når vi hoppet av i svingen, de tre andre kom på første pp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå