Gå til innhold

Ekstrem-kulde og ekstrem-vinter; Er det virkelig det??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange roper over seg om "Ekstrem-kulda" vi har nå om dagen, som om dette var et helt nytt fenomen.

Jeg husker veldig godt vintrene her på Østlandet da jeg var liten, på slutten av 70-tallet og forsåvidt hele 80-tallet (gikk på barneskolen da).

Da var det høye brøytekanter, så vidt jeg husker nesten alltid hvit Jul og ofte minus 20 på Nyttårsaften! He-he! Kaldt å stå og se på rakettene iallefall.

På skolen var det skilt i vinduet ved siden av døra som viste rødt eller grønt, slik at var det grønt fikk vi lov å gå rett inn og varme oss i gangen. Var det rødt måtte vi pent vente til det ringte inn kl. 08.30. Vi fikk også halvert storefri på dager med "grønt skilt" i døra husker jeg.

Er det flere med meg som husker de "gammeldagse Østlandsvintrene" fra 80-tallet, eller har det gått helt i glemmeboka?

Jeg mener at det vi opplever nå ikke er noe ekstremvær, men at det går i sykluser på noen år om gangen hele tida.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vestlending, og her har det kommet flere kulderekorder, og i Bergen hadde vi en dag i november som var den kaldeste noensinne. Dvs at det er den kaldeste som var blitt registert siden de startet målingene på 1880-tallet. Så ja, det er virkelig ekstremkulde her i hvertfall.

Skrevet

jeg syns d er skikkelig kaldt i oslo. var hele -13 grader i dag. brrrrrrrrrr. men dette er vel en av de kaldeste dagene som har vært tror jeg.

Skrevet

HI her;

Ja, kaldt er det - ingen tvil om det! Men på Vestlandet har jeg dessverre aldri vært, så aner ikke så mye om hva som er vanlig der.

Derfor var det Østlandsvinteren jeg refererte til, siden den er noe jeg har opplevd.

Tror de pratet om at november var den kaldeste her på denne siden av fjellene på en god del år også, men sånn som det her er ute nå (minus 10-15 grader og greit med snø) kan jeg ikke skjønne at er noe unormalt i denne delen av landet.

Skrevet

Jeg bor også på vestlandet (Sør rogaland). Her har vi også slått mange rekorder, både på maks kulde, antall dager med minus etter hverandre, menge snø-nedbør i løpet av ett døgn, kaldeste november osv. Disse "rekordene" har i løpet av forrige og denne vinteren.

Vi hadde 3 mnd med snø på bakken i strekk i fjor vinter, det var første gang fra de begynte å registrere det for over 100 år siden.

Så for oss er det absolutt ekstrem vinter. Normalt hvis vi er heldige får vi 1 uke i strekk med snø i løpet av hele vinteren eller 1-2 uker totalt med snø spredd utover 1 dag her og der.

Skrevet

Ah, det hørtes helt nydelig ut med så lite snø til normalt....

Husker noen "grønne vintre" her også sånn i overgangen fra 80- til 90-tallet tror jeg det var, og for min del var det helt ypperlig!

Jeg er ikke noe vinter-menneske, og synes det er bare træl i hverdagen med all denne snøen og minusgradene.... Bor tydeligvis på feil kant av landet, jeg!!

;-)

HI.

Skrevet

Vil mye heller ha den kulden vi har nå enn slik vi pleier ha det. Normalt pleier det være regn og slaps hele vinteren sammen med kuling og storm...da er det ikke noe kjekt å gå ut med barna ( noen ganger helt umulig faktisk). Er mye bedre med nesten vindstille og minusgrader og snø slik at ungene kan kose seg...og ikke minst lære å gå på ski ;-)

Skrevet

husker ikke akkurat når hvilket vær var da jeg var liten (fra østlandet), men vi brukte da sparkstøting til skolen i mange mnd og det var et problem med svømming i siste time, for håret frøys til istapper på vei hjem.

Skrevet

Jeg husker østlandsvintrene slik som deg. Jeg husker at vi vasset til skolebussen med snø til lårene, og at mamma pakket på oss fjellanorakken med tre lag ull under når det var - 25, slik at vi fikk ulveskinnskanten rundt kinna. Og så var det så morsomt å puste inn gjennom nesa for da frøs nesehåra sammen :-)

Så dette været er ikke enestående i min levetid, ihvertfall, det er bare lenge siden sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...