Gå til innhold

Hvordan kan pappa få se barnet sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han makter ikke tanken på å måtte være i nærheten av mor..så hvordan skal en pappa se barnet sitt?

Trenger råd. Ikke formaninger om at han må bli mann og ikke skulle pult dersom han ikke ville ha barnet o.s.v. Det hjelper lite på situasjonen.

Barnet er et par år nå. Har ikke sett barnet siden 4 mndrs. alderen.

Mor og barn bor også langt vekke, så vanskelig med dagsreiser og har ikke økonomi til overnatting..overnatting hos mor er ikke et tema engang.

De var ikke sammen under svangerskapet så mor sitter med hele foreldreansvaret.

Ond sirkel som ikke er enkel å finne veien utav, det her. Desverre litt for mange damer der ute som blir bitre og sure når far ikke vil leke "hus" likevel, når barnet kom..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig at dette innlegget kom, for jeg satt nettopp og tenkte på en situasjon vi er i... den er ikke helt lik deres, men en del er likt..

Vi tåler ikke mor til barnet (da hun ikke er oppegående og ungene har det ikke så bra som de burde). Hun har også løyet mye, lurer folk trill rundt, manipulerer, lager bråk (i det skjulte) osv osv ..

Har ikke noen råd til deg, men måtte bare svare noe, siden vi også har problemer... hehe..

Her er nok dessverre enden på visen, at vi aldri får ha barnet, da noen andre (uten at vi har visst det), har fungert som far for det lille barnet, som nå er 1,5 snart.. (lang historie, som vi sikkert hadde blitt dømt for, selv om vi bare vil det beste for den lille jenta og har det vondt nå).

Skrevet

Helt utrolig at en "mann" ikke klarer å legge sine egne følelser til side for å treffe sitt barn og at du våger å legge all skyld for dette over på mor!

På tide å bli voksen, eller?

Skrevet

Skjerp deg, 12.44.. alt er ikke så svart-hvitt alltid.

Hilsen annen anonym, som ikke har noe med dette å gjøre.

Skrevet

Far kan kalle inn til megling for å få fastsatt samvær og eventuelt ta det til retten om man ikke blir enige.

Dette lar seg på ingen måte gjøre uten at han treffer mor, og det er også lite sannsynlig at samvær vil la seg ordne på noen måte som ikke involverer at far tilbringer tid på barnets hjemsted når det er snakk om et lite barn og en far det ikke kjenner.

Skrevet

Når man ikke har sett barnet siden barnet var 4mnd. fordi man ikke tåler trynet på mor så hare man KUN seg selv å skylde på!

12:44

Skrevet

Sorry men han har nå bare en mulighet det er å lære seg å takle å være i nærheten av mor de gangene barnet trenger for å bli kjent med han.

Han må også ordne seg et sted å bo mens han er der det er ikke mors ansvar å ha han i hus samme hva. Dette er noe han er ansvarlig for å ordne opp i.

Det at mor sitter med hovedansvaret er hans egen skyld om han veldig gjerne ville ha foreldreansvar kunne han på et hvilket som helst tidspunkt tatt en tur til advokat og fått ordnet det. Det er ikke vanskelig å få foreldrerett og bestemmelserett i sitt barns liv om man går til sak for det.

Men når far har valgt å ikke gjøre dette og ikke ha samvær siden barnet var 4 mnd så stiller han ikke akkurat sterkt om han skal presse fram samvær.

Og ærlig talt har jeg lite til overs for fedre som driter i barna i mange år og så skal de plutselig ha samvær og da er mor den store stygge ulven.

Det er litt for enkelt for far å sitte å skylde på mor nar han tydeligvis ikke har giddet å gjøre noe for å bedre på sitvasjonen i et par år nå.

Om han virkelig vil ha samvær må han 1. innse at han må ha med mor å gjøre og han må faktisk samarbeide med henne for barnets beste. 2. han kan ikke sitte på ræva å klage, men må ta kontakt med mor, om det ikke hjelper ta kontakt med familiekontoret og om nødvendig ta saken videre derfra.

Skrevet

far kan få se barnet ved å reise TIL barnet. Ingen vil dømme moren til å sende barnet til en far som barnet ikke kjenner. Det må være tilvenning over tid, og med en slik avstand vil det ta litt tid.

Har han ikke økonomi så har han ikke det. Hva mener du burde gjøres? At barnet skal reise til faren og moren betale?

han får samvær om han kaller henne inn til mekling. M.a.o må han altså møte moren.

Skrevet

Det er helt fryktelig at det kan oppstå sånne situasjoner... Desverre ses de stortsett kun fra mors perspektiv, logisk nok her inne, men man blir dømt og uglesett av andre rundt seg... Siden vi ikke liker å gå rundt og snakke "skit", så blir jo heller ikke vår side fortalt.

Gudene vet hva hun går rundt og sier, men lille barnet får verken ha farmor eller tanter/onkler fra farssiden.. Han blir vel godt fortalt over hvor fæl pappa er og farmor! Hun er værst! *rister på hodet*

Jeg klarer bare ikke å forstå det... Og vet dermed ikke hvordan best å håndtere en sånn situasjon...

HI

Skrevet

Legger ikke all skyld på mor, men n¨år det engang ble sånn, så kan en ikke gjøre noe med det som ikke har blitt gjort.

Man prøver først så godt man kan, men når mor sier nei, ikke tar kontakt og ikke svarer før etter så lang tid, så blir det sånn. Hun har sagt de mest horrible ting til far og familien hans.

Har han ikke råd, så har han ikke råd..neivel. Da er det jo ikke noe å¨gjøre da?! Forventer ikke at mor skulle betale noe som helst.

Prøver bare desperat å få tips og råd... Er ikke på jakt etter å halshugge mor. Klart far kunne nok tålt å høre enda litt til..og enda litt til..og enda litt til... men det kan man ikke være sikker på. Hun har allerede drevet han utover hans egne grenser flere ganger.

Men eneste rådet en får her inne, ved vanskelige samværssituasjoner o.l. er at mannen må få seg baller, og ikke snakke stygt om mor.

....jeg får få meg en bedre betalt jobb så jeg kan betale reisene for han, isteden for da.. for det er i hvertfall mitt ansvar..som menger meg med enn sånn slask av en mann som ikke "gidder" å se barnet sitt.

Kan like greit slette tråden, en eller annen moderator. Glemte litt at jeg var på dette forumet.

Pengene skal dem ha, så lenge far holder kjeft...

Skrevet

Kan ikke du sende meg en PM, HI?

Skrevet

Mener du nav skal betale?

Skjønner ikke hva du er ute etter. Du høres dessuten helt fjern ut. At far ikke har innkalt til mekling på disse årene kan tyde på at han ikke gidder ja. Går han via de rette instansene FÅR han samvær, men han må selvfølgelig møte moren.

"Pengene skal dem ha, så lenge far holder kjeft..." Og hva mener du med dette? Dra alle alenemødre over en kam?

Om han får fastsatt samvær vil bidraget minke. I utgangspunktet skal samværsforelder stå for å hente/bringe men regningen skal deles mellom partene. Ikke 50/50 men utfra inntekt.

Å slette tråden fordi du ikke får svarene du ønsker er meget barnslig. Hvor gammel er du egentlig?

Skrevet

Jeg skal forsøke å svare seriøst uten å dømme....

Slik du beskriver det kan jeg ikke se noen løsning på problemet...

Han må nødvendigvis treffe mor for å få fastsatt avtale om samvær. Siden han ikke kjenner barnet må jo mor være der i begynnelsen, for at barnet skal føle seg trygt. Det kan jo evt tenkes at noen andre barnet kjenner godt kan være der i stedet for mor (men som mor tror jeg nok at jeg helst ville vært tilstede selv).

Han må reise til barnet, og hvis det er for langt for dagsreiser, og ingen økonomi til overnatting, ser jeg ikke helt hvordan det kan løses.

Jeg kan ikke helt se noen annen løsning enn at mor og far legger stridighetene til side i noen timer av gangen, slik at far kan bli kjent med barnet sitt. Når de har blitt kjent trenger jo ikke mor å være der lenger. Økonimien må jo også komme på plass først, slik at far kan reise dit barnet bor. Man kan ikke forvente at mor etter så lang tid skal ta med barnet og reise til faren. Han må bære disse kostnadene selv.

Skrevet

Synes virkelig at det er DU som er fjern, når du svarer på denne måten.

HI har nok ikke tatt med i nærheten av alt, når det kommer til denne situasjonen, og det er også lett å legge fram en sak på feil måte, når man er frustrert.

Man blir psykisk og fysisk sliten av å forholde seg til ett menneske som bare er ute etter å lage bråk.

Og tro det eller ei, det er ikke alltid far får hjelp av andre, uansett hvem han går til.. livet er ikke bare fylt av solskinnshistorier...

Og mekling?? HA... det har jeg mange historier fra... (ikke egne, men fra venner og familie).. og i mange av tilfellene, så blir ikke far hørt...

Skrevet

hei. jeg har et tips :) det går ann at en uteforstående henter og fringer barnet mellom partene så slipper de og se hverandre. ha en ok som foreldrene skriver litt i etter samvær med barnet :)

Skrevet

12:44

Siden barna ikke har det bra regner jeg med faren har prøvd overta omsorgen og at barnevernet er varslet?!!

At noen andre har fungert som far er vel ganske vanlig. Om barnet hadde bodd hos dere ville jo du vært stemor. Dette var ikke noe mor måtte ha godkjent. Dere burde jo være glad for at barnet har folk rundt seg om er glad i han/henne.

Skrevet

13.11

Først må barnet kjenne personen det skal bringes til. Den som bringer barnet må også være kjent for barnet.

Skrevet

En lar IKKE være innkalle til mekling fordi en har hørt historier fra andre! Dummeste jeg har hørt.

Kall meg gjerne fjern men jeg har gitt henne gode råd. Noe særlig mer råd fins ikke denne situasjonen.

Skrevet

HI, jeg leser det ikke sånn som deg. Jeg leser dette som at ingen her, deg selv inkludert, kan tenke seg noen som helst annen løsning enn at far svelger kameler i forhold til mor. Barnet er per i dag morens alene, det kjenner ikke sin far. Altså vil det stride mot alle innstinkter i hele kroppen for moren å overlate barent i fars varetekt.

En løsning slik jeg ser det, er at faren kan møte barnet sammen med nære slektninger av moren evt andre hun stoler på i forhold til ungen. Det innebærer helt og holdent at far har en dialog med moren som ikke er katastrofal i forkant, og at han hjelper henne til å innse at kontakt mellom ham og barnet er et gode. En natt på motell eller lignende koster kanskje 500 kr? Hvis han ikke har 500 kr å avse i forbindelse med det å skulle bli kjent med eget barn, er det faktisk like greit at han lar være. Beklager å være så brutal.

Det er sikkert en drøss med årsaker til at han ikke har deltatt i barnets liv, men det ER vanskelig å hente sympati når man har gitt opp samvær med egen lille baby. Hvis du er ute etter løsninger, må du godta at disse uansett innebærer at han er villig til å bruke penger samt å bite i seg masse dritt for å kunne gjenoppta kontakt med et barn han har forlatt (uansett årsak).

Skrevet

Jeg beklager, HI. Dersom du ønsker et forhold til barnet må det vel være verdt å bite i seg følelsene overfor mor.

Skrevet

13.11

Mor har hatt kontakt med både barnevern og NAV.. hun har også tidligere vært på mødrehjem..

De har det nok bra nok til at ingen kan ta de fra henne, sånn sett..

Men de har det ikke så stabilt som jeg mener de burde ha det. (nå er det bare en av tre unger som vi har med å gjøre).

Personen som har fungert som far, er ikke sammen med moren eller noe... så det er ikke en sånn slags stefar. Bare en som har blitt dytta på ungen, og siden valgt å holde dette skjult overfor den biologiske far.

Som jeg skrev, det er en lang historie... og nå er det heller ikke meg dette innlegget handler om, jeg bare kommenterte til HI.

Skrevet

Hjelpes.. jeg skrev da ikke at man skal la være å dra til mekling!!!

Men å tro at det alltid funker, DET er dumt og naivt..

Skrevet

Men da burde faren gå til rette å kreve omsorgen. Rart han ikke kom i bildet når hun kom på mødrehjem. En kan ikke sitte å klage over at barnet ikke har det bra hos den ene forelderen for så å ikke prøve rette opp i det.

Går tiden kan dere heller ikke bruke det mot henne. Ved f.eks en sak om samvær vil det sette faren i dårlig lys og snakke om at barnet ikke har det bra hos moren. Da søker en ikke om samvær, men omsorgen. Og dette gjør en når en merker forholdene.

Skrevet

Nei, selvfølgelig funker det ikke bestandig. Det er ikke retten så de kan ikke dømme noen til å bli enige. Hadde det funket med mekling bestandig hadde en ikke trengt retten som neste instans.

Meklingsattest må en ha for å ta det til retten.

Skrevet

regner med du ikke får barn selv med denne mannen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...