Gå til innhold

Noen tanker om økonomien i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar gjerne en debatt om dette:

Den private gjelden er altfor høy som skyldes trenden med lavere rente over svært mange år. Det har bidratt til at ting har gått på skinner og også en oppsamling av inkompetanse som ikke har fått noen korreksjon. Skyld gjerne litt på Alan Greenspan. I kjølevannet av finanskrisen kunne markedet ordnet opp og sendt rentene opp slik at vi fikk en likvidering, som igjen ville ført andre mennesker og muligens en annen generasjon mer inn i ledelsen i næringslivet og bankvesenet. De lave rentene og de kunstige verdiene som har bygd seg opp er med på å holde den yngre generasjonen unna fordi det er vanskelig å etablere seg. Det er ikke bare på boligmarkedet det gjelder.

Gjennom at alle skal reddes blir det heller ingen korreksjon av gjelden og de samme inkompetente menneskene sitter fortsatt med makten. Det betyr at noe må stimulere økonomien når det private ikke vil fordi gjelden ikke ble likvidert. Det blir da åpenbart det offentlige. Det ser ut til å være en økende trend at det offentlige ikke kan i mange land, og i Norge tviler jeg på at de begynner å øke statsgjelden når de ser erfaringene til Sør- Europa. Derfor blir veien til vekst for vestlige økonomier og spesielt i Norge helt åpenbart og kutte i velferden. Det kommer til å skje en slags overføring fra velferdstaten til næringslivet. Jeg tror det kommer til å bli trenden etter presidentvalget i 2012 i USA med en republikansk president, og med en FRP / H regjering i Norge etter 2013.

Når blir så økonomien god på den måten at vestlige økonomier opplever høy vekst igjen? Jeg tror det kommer når eldrebølgen har lagt seg. Og det er en stund til. Det kommer kanskje en oppgangsperiode før det. Trolig når etterspørselen etter lån i det private næringslivet begynner å ta seg opp igjen. Erfaringene fra Japan kan tyde på at det vil ta en stund. Hadde markedet fått styre helt på egenhånd ville korreksjonen trolig vært langt mer brutal, men samtidig gitt det grunnlaget som var nødvendig for en skikkelig oppgangsperiode. Nytt bankvesen, lav gjeld og unge dynamiske mennesker inn i banker og næringsliv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, du må virkelig kjede deg når du er våken om natten HI.

Jeg studerer selv makroøkonomi men å diskutere det med den saueflokken her inne, nei takk!

Skrevet

Nja, dette var skrevet av en med bruk av mange fine. Kjente irritasjonen bygge seg seg opp allerede halvveis i første avsnitt. Jeg tviler vel også på at det er så mange som gidder diskutere dette. Innlegget er ikke skrevet slik at det blir naturlig for hvermannsen å slenge seg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...