Gå til innhold

får man nye feriedager 1 januar 2011???

Anbefalte innlegg

Skrevet

når får man feriedagene for 2011?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriedagene??

skjønner ikke helt hva du mener.

Hvor mange feriedager man har, er avhengig av hvor gammel man er, om man har opptjent full ferie, og ev hvor man jobber, (privat, stat, kommune osv)

Man opptjener ferie, året før man tar ferie.

så de feriedagene man får i 2011, har man tjent opp i 2010.

Vanlig antall er vel 5 uker og 1 dag? correct me if i`m wrong. :-)

Man kan også overføre inntill 14 dager ferie stort sett, til året etter, om man ikke har brukt de.

Skrevet

I et kalenderår har man lovfesta rett på 4 uker og 1 dag ferie, men mange tariffavtaler sier 5 uker. En har alltid krav på hele ferien, alle dagene, men om man får de dekka av feriepengene er avhengig av feriepengegrunnlaget fra året før.

Eksempel;

En har vært i jobb f. eks. 6 av årets 12 måneder, si 2010. En vil likevel kunne ta ut 4u1d/5u ferie året etter, 2011, men en vil ikke få betalt alle dagene, en må da ta ubetalt ferie de resterende dagene. Noen arbeidsgivere tilbyr at en kan arbeide den delen av ferien en ikke har tjent seg opp feriepenger til, i dette eksempelet halvparten (6/12).

Skrevet

Jeg vet alt dette. Jeg har 5 uker ferie, men jeg lurte på når de blir disponible..

Skrevet

men det er selvsagt etter avtale med arbeidsgiver. Du har ikke krav på å få dem akkurat når du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...