Gå til innhold

Katt og baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre..jentungen fikk kattunge for et par måneder siden. Jeg og pappan hennes har gått fra hverandre, hun er så glad i dyr og da naboen skulle avlive et kull med kattunger, falt jeg for fristelsen og fikk tak i en derfra.

Men selv om det er stor stas for jenta, har det blitt mange tårer pga

kloring og biting og hun er ikke like entusiastisk som før.

Og, det som bekymrer meg mer er at det kommer en baby om et par uker. Og katten har allerede begynt å hoppe opp på kjøkkenbenken og den faste liggeplassen virker som det er vognen... Lurer på hvordan det går å ha vogga stående i stua.. Det nytter ikke å si fra til den, straks jeg snur ryggen til er den der igjen.

Er ikke så glad i den for tiden, men hva skal man da gjøre?? Noen tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men i alle dager da kjære deg... du må jo kjefte på den og lære den hva somk er lov og ikke! min katt gjorde det samme,men etter en mnd med nakkeskinnet og en streng tone er pusen vår blitt kjempe kosete og hverken biter eller tar etter oss. vil kun ligge i fotenden av babyen.

Det er kun deg som mat mor pusen kjønner hva som er greit og ikke, de lærer seg det ganske raskt så lenge du ikke gir deg!! min mamma har en sånn pus og nå etter ett år er den nærmest skummel pga den plustelig tar labben etter deg eller bestemmer selv hvor den vil ligge!

Skrevet

Du burde ikke skaffa deg katt gitt! Ender vel med at dere slår den ihjel, eller gir den bort, som mange andre hysteriske/uvitende folk! Typisk...

"Er jo såååå søte, når de er små"

Skrevet

Vi hadde katt de første månedene med baby i huset, så ble katten syk og døde.

Var litt stress disse månedene for jeg måtte være påpasselig med å ha kattenett over babyen om den var utenfor synsvidde, og passe på at kattenettet var skikkelig festet.

Men katten var en god og snill pus, det er bare det at noe kan skje på et par minutter.

Skrevet

Joda, men når ikke nakkeskinn og kjeft fører frem, dessuten glemmer den veldig fort.. Den levde som villkatt i starten så kanskje har det noe med det å gjøre, kanskje den gikk glipp av noe i sosialiseringsprosessen...ikke vet jeg.

Skrevet

Når du kaster katten ned av vognen noen ganger (ta den i nakken)

så skjønner hun att det ikke er lov å ligge der lenger.

Kloring vil det alltid vere med katter i ny å ne.

Men så lenge du gidde å ta katten når du skal, så går det seg til.

Jenta di vil ikke vere så engasjert i katten, som hun var dei første dagene.

Slik er det med alle.

Skrevet

Vi har tre katter, hvorav en kommer fra villkattfamilie. De er litt vaskeligere å "oppdra" men man må bare ikke gi opp. "Villkatten" vår gjør som hun vil på en del områder (de områdene vi nok ikke har vært strenge nok på), men hun har full respekt på ting vi virkelig har jobbet med.

Jeg var litt nervøs før vår første baby kom i huset. Spesielt siden to av kattene hadde en forkjærlighet for voggen vi hadde satt opp. Men da vi kom hjem fra sykehuset var ikke det noe problem. Vi lot kattene få hilse på babyen. Få se og snuse når han var på fanget vårt. Voggen holdt de seg unna. Spesielt den ene pusen var skikkelig overbeskyttende og lå i nærheten av voggen og jaget de andre vekk når de kom for nære.

Innstillingen til dere i familien har mye å si for hvordan katten vil oppføre seg når det kommer ett nytt familiemedlem.

Når det gjelder kloringen og bitingen så er vel det mest fordi det fremdeles er en leken kattunge. Eneste rådet jeg kan gi deg er å stå på og irrettesette katten når den gjør noe du ikke liker. Enten det eller så må du prøve å få den omplassert.

Skrevet

"villkattene" er som regel en del villeren enn skikelig tamme katter... Har hørt skrekk historier, men også solskinnshistorier ;)

Jeg ville kjøpte ei pruteflaske og fylt vann på, sittet klar og spurtet vann på katten akkurat på sekundet når den hopper opp i vong og kjøkkenbenken. Det gjør underverker, og gjør ikke vondt for katten.

Verdt ett forsøk. Ellers må du bare lage deg gode vaner med å ha katten ute på natta (når det blir varmere), og ALLTID myggnetting over vogn, sommer som høst. Vår katt var temmelig gal, og angrep folk som kom på besøk da han var kattunge/ungdom, men gud så snill han er med barna nå :) Han er helt fantastisk!

Jeg kjefter på ham som jeg ville gjort med en hund, og han forstår veldig godt. Nå kan jeg bare si "nei!" og så lar han være.

Skrevet

jeg sprayet med en vannflaske for å lære min katt hva som ikke var lov. Følte meg litt slem der og da, men i ettertid har jeg jo sett at det virket.

Prøver seg en sjelden gang, men da bare kjfter jeg/roper også hopper den vekk.

De kan faktisk oppdras ja, ikke avlive den bare fordi den ikke er en robot...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...