oslo82 Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Var på sjekk hos jordmor i dag og der fant hun ut at jeg var rhesus minus, og dette hadde fastlegen min oversett!!! Så hun tok en blodtype for å se om det har blitt dannet anti-stoffer i blodet mitt.. Jeg er nå i uke 32 og förstegangsfödende.. Får svar om en uke. Har noen erfaring på dette området? Jeg blir mer og mer nervös etter å ha lest meg opp på nettet. Takk for svar
mor til en stor og liten Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Tror du kan ta det helt med ro;) Førstegangs er sjelden noe problem sa jordmor til meg. Jeg er rhesus minus og barnefar pluss. Nå er det 11 år siden jeg fødte sist og husker lite av den graviditeten. Jordmor sa de nok hadde sjekket gutten på sykehuset etter fødsel, men det var ikke noe styr som gjør at jeg tenkte rhesus minus var skummelt. Gutten var rhesus positiv. Hadde ikke den tilgangen til info på internett som i dag, kanskje det var like greit hihi;) Nå som jeg har en til i magen er de mer påpasselig. Jeg måtte ta prøver i uke 10 og 32 og skulle visst tatt i uke 36. Nå er jeg i uke 38 og jordmor ønsker jeg drar i morgen for å ta prøvene som er glemt. Så får gjøre det. Blir visst mer oppfølging for hvert svangerskap. Alt normalt på prøver til nå I tillegg har jeg hatt en alvorlig blodpropp for noen år siden og går på daglig sprøyter i svangerskapet. De stresser ikke så mye med det heller, det ble oversett til uke 24. Skulle visst ha begynt med sprøyter med en gang jeg forsto jeg var gravid. Du skal se at alt går så fint så!
sahrah Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 Er også reshus-, vet ikke hva barnefar er men skal ta den oppfølgings blodprøven til uken, er da i uke 32. Jeg hadde ikke antistoffer mot + i den første blodprøven så håper ikke jeg har blitt det nå heller. Men, det er ingen fare om du har dannet antistoffer mot babyens blod i 1 graviditet. Leste også mye skummelt om det da jeg fikk vite at jeg var reshus-, og lege forklarte meg ingenting. Men ringte til flere gynekologer og til jordmoren min jo mer jeg leste på nettet. Det som kan skje er at om du har dannet antistoffer mot barnetsblod, og barnet ikke har utviklet seg i den takten som er normalt,så kan de enten gå inn nå og gi barnet blodoverføring nå eller babyen får det når den er kommet ut. Dette er vist i dag helt uproblematisk. Men det er ikke vanlig at dette skjer i gravidittet 1, det er vist gjerne 3-4 graviditet hvor kroppen din vil begynne å prøve å avvise barnet, kan føre til at du får aborter eller barnet må ha blodoverføring. Hvis blodprøven viser at du ikke har noe antistoffer enda tar de blodprøve av navlestreng ved fødsel, er barnet reshus + får du en sprøyte i rumpa som lurer blodet ditt så du ikke vil danne antistoffer. Dermed går neste graviditet helt uten problem også. Summa sumarum er barnet ditt reshus + så får du bare en sprøyte i rumpa ved hver fødsel. Skal ikke være verre enn det.
2tettebabyer Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 ingen stress :-) jeg er minus og sambo er pluss og sammen fikk vi en datter for 10 mnd siden som var pluss... da fikk jeg en sprøyte etter fødsel - innen 72 timer slik at det ikke skal dannes antistoffer med neste graviditet.-.. det er dette de er redd for..... nå venter vi nr to og jeg fikk nettopp svar fra prøvene fra uke 32 om at det ikke var dannet antistoffer... skal teste igjen i uke 36 :-) så det der kan du ta heelt med ro....MEN veldig håpløst at de har oversett at du er rhesus minus da.... godt jordmor fant det ut, for om barnet blir pluss så må du ha den sprøyten.-....
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 20. desember 2010 #5 Skrevet 20. desember 2010 Som de andre skriver, ikke noe å stresse med, og spesielt ikke første ganga. Må selvfølgelig ta de prøvene som må taes, men ellers kan man ta det med ro Bare pass på at de husker å gi deg sprøyta om barnet ditt er rhesus positivt. Når vi fikk gutten vår var det fulle hus og fullstendig kaos på fødeavdelinga, og vi måtte minne dem på det etter halvannet døgn, de trodde jeg allerede hadde fått den..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå