mamman til to gutter Skrevet 20. desember 2010 #1 Skrevet 20. desember 2010 Jeg stekte ribbe for første gang i fjor og husker selvfølgelig ikke nå hvordan jeg gjorde det, men mener å huske at svoren hvertfall ikke ble helt sprø... Jeg tror jeg fulgte oppskriften på matprat da. I år lurer jeg på om jeg skal prøve hellstrøms variant, ettersom han også kommer med en oppskrift på en saus som høres god ut og jeg er ikke så glad i rent ribbefett til.
Gjest Skrevet 20. desember 2010 #2 Skrevet 20. desember 2010 Jeg lar den ligge 2-3 dager med salt/pepper med svoren ned i kjøleskap. Evt krydre den og så fryse den, hvis du må det pga tid. Så legges den i langpanne opp ned med vann som dekker svoren i 45 minutt på 220 grader over/undervarme. Så snur du ribba og legger den på rist med samme langpanne under. Pass på at det alltid er vann i forma (dette skal du bruke til sausen etterpå). Legg under en tallerken eller aluminiumsfolie får å få ribba tilnærmet like høy hele veien og i allefall høyest på midten for at fettet skal renne vekk. Ca 1 1/2 time på 175 grader. På slutten kan du evt supplere med litt under grillen hvis ikke svoren var max allerede. Saus må det være, ja.
Gjest lillemamsi Skrevet 20. desember 2010 #3 Skrevet 20. desember 2010 aha!! Snur du ribba når du damper den ? Blir svoren lettere sprø da?' Gjør akuratt det samme som deg kakemonsterdamen over her, bare at jeg har ribba riktige veien og har over folie. I 45 min på 220grader. Hmm....tør jeg prøve denne varianten på julaften da tro ?
* 5 om dagen * Skrevet 20. desember 2010 #4 Skrevet 20. desember 2010 jeg lager ribba helt likt til kakemonstermosedamen. men tiden er avgjørende, da det er 1/2 time pr kilo, og til slutt legger jeg på 30 min.....men kan godt stå lengre, og den kan godt hvile i 20-30 min etterpå.
mamman til to gutter Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2010 Bortsett fra at Hellstrøm ikke hadde rist og hadde løk og hvitløk i vannet for å gi det mere smak, så høres din variant ut omtrent som hans. Pleier du å få svoren sprø uten å styre for mye?
* 5 om dagen * Skrevet 20. desember 2010 #6 Skrevet 20. desember 2010 alltid sprø svor, og hvis ikke,så er det grill på ovnen :-) men det går greit, bare en får en forhøyning på midten,så fettet renner av.
mamman til to gutter Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2010 Da satser vi på "oppnedmetoden" i år og håper svoren blir sprøere enn i fjor:-) Jeg kjørte på med grillen da også, men var nok litt for redd for at hele greia skulle svi seg.
Gjest Skrevet 20. desember 2010 #8 Skrevet 20. desember 2010 Jeg lagde faktisk uten rist nå i helga, funker det også. :-) Som 5 om dagen sier: NBNB få en forhøyning midt på, så fettet renner av. Jeg er kokk, forresten, hvis det skulle gjøre det tryggere å prøve "metoden" på julaften, hehe. Har lagd en og annen ribbe i julebordsesongen de siste 8 årene.
* 5 om dagen * Skrevet 20. desember 2010 #9 Skrevet 20. desember 2010 samme her,kakemonstermosedamen har laget dette i mange år ved julebordsesonger....men er blitt noen år siden, men visse ting glemmer en ikke så lett...hehe...
Stina <3 Skrevet 20. desember 2010 #10 Skrevet 20. desember 2010 Jeg sier til mannen når jeg vil ha den ferdig til servering Og da er den ferdig med sprø svor Veldig enkelt dette med ribbe
Magia Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Vi prøvde Hellstrøm oppskrifta i fjor, og den ble knallgod! Jeg er vanligvis ikke så glad i ribbe, men på den måten vi laga den i fjor ble den både saftig og full av smak. Nam nam! Anbefales!
Tante Blås Squaw Skrevet 21. desember 2010 #12 Skrevet 21. desember 2010 Overlater den til Svigerfatter. Han er badass på kjøkkenet ;o)
ellen-propellen Skrevet 21. desember 2010 #13 Skrevet 21. desember 2010 Jeg får ikke sprø svor med oppned metoden:-( Så jeg steker venlig vei. Med ei ribbe på ca 3 kg: Legg en opphøyning i langpanna.Jeg bruker en liten dyp talerken ala frokostblandingtypen. Legg ribba over.Ha godt med vann i langpanna 1-2 liter. Ha over folie og sett den inn i ovnen på 230 g til damping. Etter 45 min tar du folien av og steker ribba videre på 200g i ca2,5-3 timer. Jeg ahr alltid fått sprø svor med denne metoden uten å bruke grillelement:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå